De intentie

Men wilde door toevoegen van bepaalde chemicaliën de olie die in de Golf van Mexico terechtgekomen was als gevolg van het BP-ongeluk, verdelen in kleine druppeltjes, waardoor de afbraak sneller zou plaatsvinden.

De aanpak

In 2010 zijn er met de beste bedoelingen chemicaliën in zee gegooid. De theorie voorspelde dat de chemicaliën, dispergeermiddelen die de massieve stroom olie moest verdelen in kleine druppeltjes, de biologische afbraak van de olie zouden versnellen.

Het resultaat

Wat er gebeurde was iets volledig anders dan verwacht. Die kleine druppeltjes kunnen makkelijker worden afgebroken door de micro-organismen die toch al in de zee zitten. Maar ze kregen de kans niet.
In plaats daarvan bloeiden andere soorten micro-organismen op. Die konden niet zoveel met de olie, maar deden zich juist te goed aan de chemicaliën. Die nieuwe concurrenten bleken zo succesvol dat de olie-afbrekende organismen erdoor verdreven werden.

Het lessen

Het betreft hier een complex systeem, waar de bij-effecten soms de oorspronkelijk bedoelde effecten overschaduwen. Soms levert dat een positief totaal resultaat op, soms niet. Aan complexiteit zit vaak het toeval (serendipiteit) verbonden. Het blijft altijd belangrijk om interventies in een complex systeem in de praktijk te toetsen.
In haar onderzoek kijkt Samantha Joye van de Universiteit van Georgia naar de middelen die in de Golf gebruikt zijn. Er zijn ook andere middelen. Mogelijk werkt een van die stoffen beter. Dat is te hopen, want de chemicaliën helpen ook te voorkomen dat er een dikke plak olie op het strand aanspoelt. Daarom zullen ze bij toekomstige olierampen vaak toch weer gebruikt worden.

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

Wie financiert leefstijl bij hartrevalidatie?

Pas op voor het kip-ei probleem. Wanneer partijen enthousiast zijn, maar eerst bewijslast vragen, kijk dan goed of je de middelen hebt om die bewijslast te leveren. En projecten gericht op preventie blijven [...]

Aan tafel met kennispartner MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics)

MOA is een expertise centrum voor marktonderzoek, onderzoek en analytics. Wij spraken met Wim van Sloten, directeur van de MOA en Berend Jan Bielderman, voorzitter van de MOA Profgroep Healthcare over de samenwerking tussen [...]

Aan tafel met kennispartner MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics)

MOA is een expertise centrum voor marktonderzoek, onderzoek en analytics. Wij spraken met Wim van Sloten, directeur van de MOA en Berend Jan Bielderman, voorzitter van de MOA Profgroep Healthcare over de samenwerking tussen [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

STUUR EEN BERICHT

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47

2017-10-05T16:18:01+00:00

Leave A Comment

Instituut voor Briljante mislukkingen