De huid van de beer
Te snel concluderen dat iets een succes is
Aanvankelijk succes kan ons ten onrechte de indruk geven dat we de juiste weg hebben gekozen. Echter, duurzaam succes houdt in dat de aanpak ook op langere termijn, op grotere schaal en/of in andere omstandigheden moet werken. We zien dat de stap van een ‘Proof of Concept’ naar een ‘Proof of Business’ voor veel ondernemingen groot en vaak zelfs te groot is. Het bekende spreekwoord: ‘Je moet de huid niet verkopen voordat de beer geschoten is.’ levert een mooie metafoor voor deze situatie.
De IvBM Archtypen
De olifant
Het totaal is meer dan de som der delenDe zwarte zwaan
Onvoorziene ontwikkelingen horen erbij
De verkeerde portemonnee
Het voordeel van de één is een nadeel voor de ander
De brug van Honduras
Problemen verplaatsen zichDe lege plek aan tafel
Niet alle relevante partijen zijn betrokkenDe huid van de beer
Te snel concluderen dat iets een succes isDe duiker van Acapulco
Timing – Wat is het goede moment om iets te doen?De gloeilamp
Het Experiment – ‘If we knew what we are doing, we wouldn’t call it research’De generaal zonder leger
Wel het juiste idee, maar niet de middelenDe canyon
Ingesleten patronenHet Einstein-punt
Omgaan met complexiteitDe rechterhersen -helft
Niet alle beslissingen komen op rationele gronden tot standDe bananenschil
Een ongeluk zit in in een klein hoekjeDe junk
De kunst van het stoppenDe Post-it
De kracht van serendipiteit: de kunst om toevallig iets belangrijks te ontdekken
The winner takes it all
Ruimte voor slechts een oplossing