De duiker van Acapulco
Timing – Wat is het goede moment om iets te doen?
Illustratief voor een goede timing zijn de beroemde duikers bij Acapulco die voor een doorgaans massaal publiek van een grote hoogte in het water duiken. Zij wachten daarbij het moment af, waarop een golf het water opstuwt en voor voldoende diepte zorgt. Men kan zich voorstellen wat er gebeurt wanneer de timing verkeerd is. Zo is ook het introduceren van nieuwe producten of diensten niet alleen een kwestie van een goed idee, maar ook van het goede moment afwachten. Soms hebben mensen het gevoel dat ze een fantastisch idee hebben, maar dan blijkt een soortgelijke ontwikkeling al plaatsgevonden te hebben en is een vergelijkbare propositie net eerder op de markt gekomen. Maar minstens zo vaak is de tijd nog niet rijp; de markt is er nog niet klaar voor, de deelnemende partijen zien er de waarde (nog) niet van in, etc. Deze situatie laat zich het beste duiden als: te vroeg is ook niet op tijd.
De IvBM Archtypen
De olifant
Het totaal is meer dan de som der delenDe zwarte zwaan
Onvoorziene ontwikkelingen horen erbij
De verkeerde portemonnee
Het voordeel van de één is een nadeel voor de ander
De brug van Honduras
Problemen verplaatsen zichDe lege plek aan tafel
Niet alle relevante partijen zijn betrokkenDe huid van de beer
Te snel concluderen dat iets een succes isDe duiker van Acapulco
Timing – Wat is het goede moment om iets te doen?De gloeilamp
Het Experiment – ‘If we knew what we are doing, we wouldn’t call it research’De generaal zonder leger
Wel het juiste idee, maar niet de middelenDe canyon
Ingesleten patronenHet Einstein-punt
Omgaan met complexiteitDe rechterhersen -helft
Niet alle beslissingen komen op rationele gronden tot standDe bananenschil
Een ongeluk zit in in een klein hoekjeDe junk
De kunst van het stoppenDe Post-it
De kracht van serendipiteit: de kunst om toevallig iets belangrijks te ontdekken
The winner takes it all
Ruimte voor slechts een oplossing