De duiker van Acapulco

Timing –  Wat is het goede moment om iets te doen? 

Illustratief voor een goede timing zijn de beroemde duikers bij Acapulco die voor een doorgaans massaal publiek van een grote hoogte in het water duiken. Zij wachten daarbij het moment af, waarop een golf het water opstuwt en voor voldoende diepte zorgt. Men kan zich voorstellen wat er gebeurt wanneer de timing verkeerd is. Zo is ook het introduceren van nieuwe producten of diensten niet alleen een kwestie van een goed idee, maar ook van het goede moment afwachten. Soms hebben mensen het gevoel dat ze een fantastisch idee hebben, maar dan blijkt een soortgelijke ontwikkeling al plaatsgevonden te hebben en is een vergelijkbare propositie net eerder op de markt gekomen. Maar minstens zo vaak is de tijd nog niet rijp; de markt is er nog niet klaar voor, de deelnemende partijen zien er de waarde (nog) niet van in, etc. Deze situatie laat zich het beste duiden als: te vroeg is ook niet op tijd.

De IvBM Archtypen

De olifant

Het totaal is meer dan de som der delen

De zwarte zwaan

Onvoorziene ontwikkelingen horen erbij

De verkeerde portemonnee

Het voordeel van de één is een nadeel voor de ander

De brug van Honduras

Problemen verplaatsen zich

De lege plek aan tafel

Niet alle relevante partijen zijn betrokken

De huid van de beer

Te snel concluderen dat iets een succes is

De duiker van Acapulco

Timing – Wat is het goede moment om iets te doen? 

De gloeilamp

Het Experiment – ‘If we knew what we are doing, we wouldn’t call it research’

De generaal zonder leger

Wel het juiste idee, maar niet de middelen

De canyon

Ingesleten patronen

Het Einstein-punt

Omgaan met complexiteit

De rechterhersen -helft

Niet alle beslissingen komen op rationele gronden tot stand

De bananenschil

Een ongeluk zit in in een klein hoekje

De junk

De kunst van het stoppen

De Post-it

De kracht van serendipiteit: de kunst om toevallig iets belangrijks te ontdekken

The winner takes it all

Ruimte voor slechts een oplossing