De intentie
Xerox (als kopieermachinefabrikant) wilde een vinger in de pap op het gebied van computers (met name printers).
De aanpak
De meeste briljante techneuten bij elkaar zetten in een instituut (PARC).
Het resultaat
Ze bedachten, de muis, het ethernet (en dus het internet) een GUI (windowsomgeving) een WYSIWYG tekstverwerker. Kortom alles, wat een moderne computer nodig heeft. Er was alleen geen marketingplan, geen methode om het te verkopen. En dus ging Steve Jobs met de meeste ideeën aan de haal (na een rondleiding) en de rest is History.
De lessen
Dat goede ideeën niet automatisch tot succes leiden. Je zult het uiteindelijk moeten weten te verkopen.
Verder:
Stel je voor dat Xerox i.p.v. de stekker uit Parc te trekken, al deze ideeën had vermarkt, Hoezo Microsoft, en Apple… dit moet toch een wijze les zijn…
Auteur: Erik
ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN
Nominatie Briljante Mislukkingen Award Zorg 2022: MindAffect’s Turnaround
Theo Breuers ontwikkelde een systeem gebaseerd op gezichtsherkenning dat waarschuwt wanneer een bewoner bepaalde ruimtes betreedt of verlaat. Het project strandde op de privacywetgeving.
Dippy de dinosaurus
In de 20e eeuw moesten er nog twee wereldoorlogen komen. Er waren ook toen al mensen die zich inzetten voor vrede. Zo was er Filantroop Andrew Carnegie. Hij had een bijzonder plan om de [...]
Video 2000 vs VHS
De intentie Video 2000 was een videostandaard die werd ontwikkeld door Philips en Grundig, als een met VHS en Betamax concurrerende standaard. Video 2000 troefde beide formaten af op kwaliteit en tijdsduur. De aanpak [...]