De intentie 

Kennismanagement van de grond krijgen bij een grote multinational in 1994.

De aanpak

Door een intranet-site met persoonlijke profielen van medewerkers bevorderen dat medewerkers meer gebruik maken van elkaars kennis. Medewerkers via het web vragen aan elkaar laten stellen en daardoor beter laten samenwerken.

Het resultaat

Na een initiële groeispurt kwam het initiatief krakend tot stilstand. Reden hiervoor was gebrek aan support van het management en onvoldoende bekendheid onder de medewerkers met het initiatief en met de nieuwe webtechnologie. Ook voor het management was het actief gebruik van het intranet nog een stap te vroeg. Men had nog het idee dat iedere zin die een medewerker op intranet schreef eerst door een redactie gecontroleerd moest worden. Web 2.0 was toen nog heel ver weg.

De lessen

Ook al zijn je ideeën nog zo goed en ook al ben je overtuigd van je eigen gelijk, er is een belangrijk verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. In dit geval waren we gewoon jaren te vroeg met onze ideeën en met dit initiatief. We hebben geleerd dat het essentieel is om bij kennismanagement binnen bedrijven je te verzekeren van steun van het management en dat hoe goed een initiatief ook is, een vorm van marketing ook noodzakelijk is.
Inmiddels gebruik ik dit bij het bedrijf dat uiteindelijk wel uit de hier omschreven inspanning is voortgekomen vrijwel dagelijks!

Auteur: Willem

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

Wie financiert leefstijl bij hartrevalidatie?

Pas op voor het kip-ei probleem. Wanneer partijen enthousiast zijn, maar eerst bewijslast vragen, kijk dan goed of je de middelen hebt om die bewijslast te leveren. En projecten gericht op preventie blijven altijd lastig, [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47