De intentie 

Kennismanagement van de grond krijgen bij een grote multinational in 1994.

De aanpak

Door een intranet-site met persoonlijke profielen van medewerkers bevorderen dat medewerkers meer gebruik maken van elkaars kennis. Medewerkers via het web vragen aan elkaar laten stellen en daardoor beter laten samenwerken.

Het resultaat

Na een initiële groeispurt kwam het initiatief krakend tot stilstand. Reden hiervoor was gebrek aan support van het management en onvoldoende bekendheid onder de medewerkers met het initiatief en met de nieuwe webtechnologie. Ook voor het management was het actief gebruik van het intranet nog een stap te vroeg. Men had nog het idee dat iedere zin die een medewerker op intranet schreef eerst door een redactie gecontroleerd moest worden. Web 2.0 was toen nog heel ver weg.

De lessen

Ook al zijn je ideeën nog zo goed en ook al ben je overtuigd van je eigen gelijk, er is een belangrijk verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. In dit geval waren we gewoon jaren te vroeg met onze ideeën en met dit initiatief. We hebben geleerd dat het essentieel is om bij kennismanagement binnen bedrijven je te verzekeren van steun van het management en dat hoe goed een initiatief ook is, een vorm van marketing ook noodzakelijk is.
Inmiddels gebruik ik dit bij het bedrijf dat uiteindelijk wel uit de hier omschreven inspanning is voortgekomen vrijwel dagelijks!

Auteur: Willem

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

Wellnessdouche – na regendouche komt zonneschijn?

Intentie Het ontwerpen van een zelfstandige volautomatische en relaxte douchestoel voor mensen met een fysieke en/of verstandelijke beperking, zodat ze alleen en vooral zelfstandig kunnen douchen in plaats van ‘verplicht’ samen met de zorgprofessional. [...]

Onbeperkt eerste klas vliegen met de Unlimited AAirpass

In 1981 introduceerde luchtvaartmaatschappij American Airlines de Unlimited AAirpass. Eenmalig moest er een bedrag van 250.000 dollar worden betaald waarna de koper een leven lang onbeperkt eerste klas de wereld rond vliegt. Voor een [...]

De Olympische 10.000 meter van Sven Kramer in Vancouver (2010)

De intentie Goud behalen op de Olympische 10.000 meter in Vancouver. De aanpak Kemkers en Kramer werkten samen aan een gedegen voorbereiding die is gestoeld op 6 jaar intensieve samenwerking en resulteerde in talloze [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

STUUR EEN BERICHT

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47

2017-10-05T15:57:58+00:00

Leave A Comment

Instituut voor Briljante mislukkingen