De intentie

Max Westerman was Nederlands langstzittende tv-journalist in Amerika. Voordat hij correspondent werd van RTL Nieuws werkte hij als verslaggever voor Newsweek. Als correspondent ontmoette Max Westerman voortdurend zakenlieden die zich met grote overgave in wilde avonturen stortten. Een keer raakte hij er niet alleen journalistiek bij betrokken… Max Westerman: “Een Amerikaanse vriend had het idee om een postorderbedrijf te beginnen voor hammen.”

De aanpak

“De hammen werden op verschillende manieren verwerkt, hermetisch verpakt en bezorgd door de postbode. Onze specialiteit was de honey-glazed ham, de met honing geglazuurde ham. Ik zeg ‘onze’ want mijn Amerikaanse vriend had mij me als aandeelhouder in dit avontuur ingelijfd.”

Het resultaat

“De Culpepper Ham Company ging al snel failliet. Het lag aan ons gebrek aan managementervaring, niet aan het idee. De ham is een traditie rond de kerstdagen en in dit onmetelijke land woont niet iedereen in de buurt van een slager.”

Het lessen

“Niet voor niets eindig ik mijn boek ‘in alle staten’, dat onlangs is uitgekomen, met de regel: ‘….dat is een van de lessen die Amerika me leerde: fouten moet je durven maken.”

“Onze catalogus zag er professioneel uit, met hammen om je vingers bij af te likken. Maar misschien waren we toch niet ver genoeg gegaan. The Food Channel, een van de populairste kabelkanalen op de Amerikaanse televisie, bedient zich van technieken uit de porno-industrie, zodat het overdadige druipende, spetterende en dampende voedsel bij de kijker meer driften oproept dan alleen eetlust.”

Verder:
Lees ook het interview met Max Westerman onder de titel “Abraham Lincoln was een failliete winkelier”.
Passages uit deze briljante mislukking zijn terug te lezen in de uitgave ‘In alle staten, Het Amerika van Max Westerman’, Nieuw Amsterdam Uitgevers. ISBN 978 90 468 0290 8. Zie ook www.maxwestermann.nl en www.nieuwamsterdam.nl

Auteur: Bas Ruyssenaars

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

Wie financiert leefstijl bij hartrevalidatie?

Pas op voor het kip-ei probleem. Wanneer partijen enthousiast zijn, maar eerst bewijslast vragen, kijk dan goed of je de middelen hebt om die bewijslast te leveren. En projecten gericht op preventie blijven [...]

Aan tafel met kennispartner MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics)

MOA is een expertise centrum voor marktonderzoek, onderzoek en analytics. Wij spraken met Wim van Sloten, directeur van de MOA en Berend Jan Bielderman, voorzitter van de MOA Profgroep Healthcare over de samenwerking tussen [...]

Aan tafel met kennispartner MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics)

MOA is een expertise centrum voor marktonderzoek, onderzoek en analytics. Wij spraken met Wim van Sloten, directeur van de MOA en Berend Jan Bielderman, voorzitter van de MOA Profgroep Healthcare over de samenwerking tussen [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

STUUR EEN BERICHT

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47

2017-10-05T15:57:21+00:00

Leave A Comment

Instituut voor Briljante mislukkingen