Ниет

Het ontwerpen van een zelfstandige volautomatische en relaxte douchestoel voor mensen met een fysieke en/of verstandelijke beperking, олар медициналық қызметкермен бірге «міндетті» емес, жалғыз және ең алдымен өз бетінше душ қабылдай алады.

Тәсіл

Met drie partijen zijn we aan de slag gegaan om de douchestoel te verwezenlijken. Het project was een samenwerking tussen Siza, een zorgorganisatie voor mensen met een fysieke beperking en/of verstandelijke beperking, Van Dorp als totaalinstallateur en Intertop, een groothandel in sanitair.

In aanpak hebben we een aantal stappen goed doorlopen, zo hebben we:

  • Gebruikersprofielen gemaakt in overleg met de beoogde gebruikers en zorgprofessionals.
  • Een business case opgesteld door de zorgorganisatie op basis van de te besparen tijd/ materialen (handdoeken e.d.) en ziekteverzuimcijfers bij de betrokken zorgorganisatie.
  • Een contract gemaakt tussen de drie partijen, waarin de zorgorganisatie als ontwikkelpartner deelnam.
  • De hulp ingeschakeld van een design bedrijf om een prototype stoel te ontwikkelen.
  • Subsidie aangevraagd én gekregen.

In de uitwerking begon een en ander echter te verschuiven en werden -achteraf gezien- niet de juiste keuzes gemaakt:

  • De douchestoel werd in een “beoogde eindversie” gemaakt met robuuste en duurzame materialen. Daarmee werd het ook een kostbare versie. Hierdoor was er geen ruimte meer om tussentijds lichtere versies met gebruikers en aandacht voor de business case te testen. Daardoor kwamen we er te laat achter dat een aantal (met de kennis van toen terechte) aannames te scherp gesteld waren.
  • Het drogen, een belangrijk aspect, bleek complex en werd in het ontwikkeltraject naar achter geschoven, wat uiteindelijk een бөгет
  • Van “Wellness douche” werd het plan omgevormd naar “levensloopbestendige badkamer” om een grotere doelgroep (ook mensen thuis) te bedienen. Hierdoor nam de focus af.
  • Op één persoon na werden het volledige projectteam en de projectleiding vernieuwd. Dat kwam niet ten goede aan de consistentie van het gekozen beleid en uitvoering.

Нәтиже

We wilden naar een toegankelijke oplossing voor mensen die zelfstandig willen douchen en het eenvoudiger maken voor zorgprofessionals om dat doel te bereiken. We eindigden in dit deel van het traject echter met een zeer prijzig prototype douchestoel, die eigenlijk nog niet geschikt was voor de beoogde doelgroep. Lang niet alle mensen met een fysieke beperking pasten in de stoel, en het drogen lukte niet. Үйлерге душқа арналған орындықты бұзбай орналастыруға болатын модульдік қабырға сапасыз болып шықты..

Болжалды нәтижелер, іскерлік жағдайдан алынған қиын сандар енді мүмкін болмады. Бұл тараптардың осы мақсатта бірлесіп жұмыс істеу тәсілі туралы келіспеушіліктерге және қалай жалғастыруға болатыны туралы келіспеушіліктерге әкелді..

Азайту

  1. Көбірек а Минималды өміршеңдігі Өнім жұмыс істеу, өнім дизайнында да, және оны пайдаланушымен әр уақытта сынап көріңіз, көп нәрсені үйренуге болады.
  2. Көлік жүргізу жақсырақ, сондықтан сабақтарды сызыңыз және қайталанатын аралық кері байланыс негізінде түзетіңіз.
  3. Жобаның басында серіктестер арасында көбірек үйлестіру, ынтымақтастық тең дәрежеде болуы үшін, немесе қатысушы тараптың түпкілікті мүдделері айқынырақ болуы. Бұл тым көп тұтынушы болды (күтімді ұйымдастыру) – жеткізуші (басқа тараптар) relatie in plaats van een partnership.
  4. Toets de business case gedurende het traject meerdere malen, ook bij andere zorgorganisaties. Dit betreft ook een vergelijking van het onderhavige werkproces.
  5. Duidelijker maken aan het begin van het traject hoe geïnvesteerd geld terugverdiend kan worden voor alle partners.
  6. Maak vooraf afspraken over maximaal te investeren geld/uren.
  7. Maak vooraf afspraken over hoe je afscheid van elkaar gaat nemen.
  8. Niet als zorgorganisatie in een traject stappen met een verplichte launching customer afspraak, want dat maakt de relatie vanaf de start ongelijk. Maak een afspraak waarin de zorgorganisatie recht op eerste koop krijgt, dat maakt meer mogelijk.

Аты-жөні: Jorrit Ebben
Ұйым: Siza

Неліктен сәтсіздік - бұл таңдау…

Семинар немесе дәріс үшін бізге хабарласыңыз

Немесе Пол Искеге қоңырау шалыңыз +31 6 54 62 61 60 / Керемет сәтсіздіктер институты қоры +31 6 14 21 33 47