MOA huwa ċentru ta 'għarfien espert għar-riċerka tas-suq, riċerka u analitika. Tkellimna ma’ Wim van Sloten, direttur tal-MOA u Berend Jan Bielderman, president tal-MOA Profgroep Healthcare dwar il-kollaborazzjoni bejn il-MOA u l-Istitut għal Ħsarat Brilliant u r-rwol importanti tar-riċerka għall-innovazzjoni u l-ħolqien tal-impatt fil-kura tas-saħħa.

Dwar MOA

Il-MOA Profgroep Healthcare hija involuta fl-attivitajiet kollha fil-qasam tar-riċerka tas-suq, analitika diġitali u jiksbu għarfien dwar il-kura tas-saħħa. Dan mhux biss dwar riċerka ġdida li trid titwettaq, iżda wkoll dwar l-użu tad-dejta eżistenti biex tittejjeb il-kwalità tal-kura. Dan huwa dak li jagħmel il-MOA għall-aġenziji tar-riċerka, istituzzjonijiet tal-kura tas-saħħa u kumpaniji farmaċewtiċi.

“L-isptarijiet għandhom ħafna dejta, imma tissielet biex tittraduċi d-dejta f’għarfien u tużaha għat-tfassil tal-politika.”

Il-kollaborazzjoni bejn il-MOA u l-Istitut tal-Ħsara Brilliant

Fejn l-istitut huwa kkonċernat bil-qsim ta’ Ħsarat Brilliant u jagħmel il-lezzjonijiet assoċjati aċċessibbli, MOA huwa dwar il-prevenzjoni ta’ (Brillanti) Nuqqasijiet. MOA tagħmel dan minn qabel, waqt u wara fi proġetti ta’ innovazzjoni, żvilupp tal-prodott jew (kura) biex tistimula u tappoġġja l-kummerċjalizzazzjoni f'dawn il-fornituri tal-kura tas-saħħa fl-użu tad-dejta jew fit-twettiq tar-riċerka.

“Nemmen li ftit wisq tingħata attenzjoni lill-informazzjoni u d-dejta rilevanti disponibbli. En er te snel beslissingen worden genomen zonder feitelijke onderbouwing. We zien dit ook terug in een aantal Briljante Mislukkingen, zaken die voorkomen hadden kunnen worden met gedegen vooronderzoek.”

Van innovatie voor de patiënt naar innovatie vanuit de patiënt

Zorginnovaties worden nu min of meer opgestart vanuit aanbodsgedachte: een proces of behandeling moet beter of efficiënter. De patiënt wordt hier nog te weinig bij betrokken. De MOA Profgroep Healthcare maakt zich hard voor het betrekken van patiënten bij innovaties vanaf het eerste moment. Oftewel we moeten af van innovaties ontwikkelen voor de patiënt naar ontwikkeling mét de patiënt.

“Zorg moet leiden tot waardevolle verbetering van het leven van de patiënt. Als zorg hiertoe niet leidt verliest de zorg haar waarde.”

De MOA Profgroep Healthcare ziet een positieve ontwikkeling. Er is steeds meer aandacht voor patiëntervaringsonderzoek. In eerste instantie werd het inwinnen van ervaringen van patiënten afgedwongen door de Inspectie en zorgverzekeraars als verantwoording voor het leveren van goede zorg. Nu verkeren we in een fase waarin er meer wordt geluisterd naar de ervaringen van patiënten, maar deze nog heel kwantitatief worden gemeten. Met als voornaamste doel nog steeds verantwoording van de kwaliteit van de zorg, o.a. voor de zorgverzekeraars. Langzaam gaan we toe naar een situatie waarin de ervaringen van patiënten echt gebruikt gaan worden voor de verbetering van zorg. Deze omslag vraagt om het aanpassen van de huidige onderzoeksmethoden. Technieken waarbij de uitsluitend kwantitatieve insteek wordt losgelaten en worden vervangen door methoden die meer gericht zijn op kwalitatieve, open vormen van onderzoek, waarbij patiënten echt het woord krijgen en we inzicht krijgen in de belevingswereld van patiënten. De uitdaging hierbij is het analyseren van de grote aantallen verhalen van patiënten.

“Ik heb zelf een patiëntgerichtheidsonderzoek gedaan in 27 ziekenhuizen met zo’n 2600 verhalen. Een belangrijke bevinding was dat de manier waarop patiënten bejegend worden erg belangrijk voor hen is. Dan hebben we het over het afstemmen van taalgebruik op het kennisniveau van de patiënt, maar ook over een respectvolle benadering die rekening houdt met de bijzondere omstandigheden waarin de patiënt zich bevindt. Niet alleen van de zorgprofessionals maar ook door ondersteunend personeel, zoals bijvoorbeeld een receptionist aan de balie.”

Nog te weinig impact van innovatie en gebruik van inzichten en data in de zorg

Er is een grote behoefte aan zorginnovaties als gevolg van toenemende complexiteit door personeelstekorten en vraag naar betere oplossingen voor bijvoorbeeld thuiszorg en medische zorg op afstand. Desondanks landen zorginnovaties slecht en lukt het vaak niet om deze goed door te voeren. Dat heeft onder meer te maken met de inerte cultuur binnen zorginstellingen die sterk procesgericht is. En het meestal ontbreken van of lang moeten wachten op financiering van innovaties door zorgverzekeraars.

MOA ziet dat er (fi) ftit impatt tad-dejta u r-riċerka fuq it-titjib tal-kura mill-isptarijiet. U aħseb li għad hemm ħafna x'jitjieb hawn. Isir paragun impressjonanti bejn kumpaniji li kollha jinvestu ħafna fir-riċerka, dipartiment tar-riċerka b'riċerkaturi ddedikati, u li tkun tista 'taqdi lill-klijent aħjar bl-għajnuna ta' analiżi tad-dejta. Bħal ħwienet tal-web li jużaw id-dejta biex iwasslu l-prodotti lill-klijent kemm jista’ jkun malajr u faċilment. L-isptarijiet għadhom jużaw b'mod minimu r-riċerka u d-dejta biex itejbu l-esperjenza tal-klijent.

“Xi kultant in-nies ikollhom jistennew sa xahrejn għal MRI. Jien ċert jekk timmaniġġjax id-dejta sew, inti setgħet għamilt skeda u aġġustat l-okkupazzjoni kif xieraq. Li wieħed jistenna xahrejn għal sufan f'dawn il-jiem huwa inkonċepibbli, iżda 2 maanden wachten op een MRI wordt geaccepteerd.”

Het gebrek aan financiering en korte-termijn visie belemmeren innovatie

Als oorzaak voor de trage implementatie van innovaties in de zorg worden drie factoren genoemd. Ten eerste zijn er financieringsstromen nodig. Iemand moet de innovatie betalen. De zorgverzekeraar wil vaak eerst een aantoonbaar effect zien en de uitvoerder, de ziekenhuizen, hebben vaak geen geld om innovaties te implementeren. Ziekenhuizen zien vaak ook niet de directe opbrengst van een innovatie. Hoe meer verrichtingen er uitgevoerd worden hoe groter de inkomsten zijn. Een innovatie die de zorg efficiënter maakt of kwalitatief beter voor de patiënt, is voor een ziekenhuis niet zichtbaar in de portemonnee. Soms leidt het zelfs tot minder inkomsten, doordat patiënten minder vaak terug hoeven te komen of met één ingreep al geholpen zijn in plaats van meerdere.

Als tweede oorzaak wordt de huidige cultuur in de zorg en ziekenhuizen genoemd. Er wordt veel ad hoc gewerkt en soms ontbreekt het aan een lange termijn visie. Om een lange termijn visie te ontwikkelen is er zicht nodig op de ontwikkelingen en de toekomst. Dit inzicht kan gehaald worden uit onderzoek.

“Het begint met een goede trendanalyse en het ontwikkelen van een visie. Daarnaast moet je het management mee hebben. Voor een succesvolle implementatie van innovatie en verandering is het van belang dat het management vroeg wordt betrokken in het proces. Het management moet randvoorwaarden scheppen waaronder onderzoekers, behandelaars en patiënten goed kunnen functioneren. Als zij het belang van verandering op het gebied van onderzoek en innovatie niet inzien, dan gaat er niks veranderen.

MOA maakt de gezondheidszorg bewust van belang van onderzoek en ondersteund en begeleid de uitvoer

De MOA ziet het als een van de taken om de samenleving bewust te maken van het belang van onderzoek. Bewustwording in de noodzaak om inzicht te krijgen in waar de zorg zich naar toe aan het ontwikkelen is en waar mogelijkheden liggen voor verbetering.

“Ons doel is de zorg bekend maken met onderzoek, dit stimuleren en hierin ondersteunen.”

Als voorbeeld wordt de AVG genoemd. De MOA helpt ziekenhuizen in wat er wel en niet mag volgens de AVG als het gaat om het verzamelen van patiëntenervaringen.

De lege plek aan tafel is een veel voorkomend patroon binnen onderzoek en innovatie

Bij de ontwikkeling van innovaties en onderzoek wordt, zoals eerder aangestipt, de patiënt te weinig betrokken. Veel oplossingen worden voor de patiënt bedacht in plaats samen met of vanuit de patiënt. Idealiter wordt er eerst gesproken met de patiënten en daarna met behandelaars.