Bas Ruyssenaars baru-baru ini memberikan bengkel kepada graduan undang-undang dari Universiti Leiden. Program ini terdiri daripada syarahan ringkas mengenai matlamat The Institute of Brilliant Failures untuk menggalakkan pelajar merenung kegagalan dalam penyelidikan mereka sendiri.. Pelajar PhD kemudiannya diarahkan untuk membuat satu pengalaman pembelajaran dalam kumpulan dan menyampaikannya kepada kumpulan lain.

Pengajaran penting yang dipelajari semasa bahagian padang, adalah:
Mengaku jika anda tidak tahu sesuatu, sama ada ini terpulang kepada penyelia anda atau rakan pelajar anda
‘Ambil arahan dan cadangan penyelia anda bersama anda, tetapi juga berpegang pada apa yang anda fikir betul.
‘Klop tijdig aan bij je promotor als je vastloopt’
‘Verdrink niet in een overvloed aan informatie die je tot je neemt tijdens het verdiepen in je onderwerp’
‘Laat je niet te veel leiden door afwijzingen’
‘Breng de factoren die je resultaten kunnen beïnvloeden in kaart’
‘Leer dingen loslaten die je op het moment niet kunt oplossen’
De workshop wordt afgesloten met een vraag van één van de deelnemers over de definitie van succes als tegenpool van een mislukking. Dit bracht een discussie opgang over de vraag of er überhaupt een eenduidige definitie is van succes. Er werd geconcludeerd dat successen niet alleen de gewenste eindstadia zijn, maar ook uit kleinere tussenstappen kunnen bestaan. Pendek kata, sesuatu itu berjaya jika anda melabelkannya sebagai kejayaan sendiri.