Namjera

Radicale innovatie in de muziekindustrie: ‘believers’ konden voor een minimum van 10 euro meebetalen aan de cd-opnamen van een artiest en werden op die manier ‘aandeelhouder’ van het product.

Pristup

Een internetplatform werd ontwikkeld waarop band zichzelf konden presenteren aan het publiek. De mensen konden dan via (kleine) bijdragen het mogelijk maken dat een CD werd geproduceerd. ´Investeerders´ kregen een CD en een deel van de opbrengsten.
Vanuit de hele wereld meldden bands zich, een aantal haalde genoeg geld op voor een gang naar de studio. In Nederland was voormalig songfestivaldeelnemer Hind de bekendste artiest die zo een cd-opname kon financieren.

Rezultat

Eind 2010 werd bekend dat Sellaband bankroet is gegaan. Jammer voor de oprichters van wie er al een weg was en een ander nu opstapt. Ook jammer voor durfkapitalist Prime Technology Ventures, die 2.6 mln euro moet afschrijven. De curator heeft het bedrijf verkocht aan een Duitse muziekproducent.

Al is het bedrijf dan wel failliet gegaan, toch er is wel sprake van export van een creatief idee.

Sellaband kreeg internationaal aandacht voor zijn revolutionaire idee dat de muziekindustrie op zijn kop zette.

Lekcije

Doodt de crisis ook de Nederlandse creatieve industrie, waarvan beleidsmakers zulke hoge verwachtingen hebben als nieuw motortje van de economie? Hoe bouwen we aan innovatieve ondernemingen en behouden we ze ook? Is er wellicht sprake van te veel gehypet in een vroege fase van dit type ondernemingen? Hebben we net niet genoeg geleerd van de internetbubble experience?

Daarnaast bleek achteraf dat de kwaliteitsnormen veel te laag waren. Er zat geen filter op. Dus elke meisje dat er goed uitziet maar matig zingt, slaagde erin om geld voor een cd op te halen. De meeste potentiële aandeelhouders zijn namelijk mannen van boven de 40.

Dalje:
De oprichter van Sellaband heeft mede op basis van zijn ervaringen een nieuw initiatief ontwikkeld. Hij richtte AfricaUnisgned.com op, een site voor Afrikaanse muziek die vrijwel hetzelfde werkt als Sellaband, maar dan alleen met digitale muziek.

Autor: Fondacija Instituta za briljantne neuspjehe

OSTALE BRILIJANTNE GREŠKE

Mekejn za predsednika

Namjera Stari John McCain je želio da bude izabran za predsjednika SAD-a kroz zavodljiv utjecaj privlačne, mlad, popularan, duboko vjernik, potpuno republikanka na konzervativnim američkim TV gledaocima [...]

Video 2000 vs VHS

Video o namjeri 2000 bio je video standard koji su razvili Philips i Grundig, kao standard koji se takmiči sa VHS i Betamaxom. Video 2000 nadmašio oba formata po kvaliteti i trajanju. Pristup [...]

Zašto je neuspjeh opcija…

Kontaktirajte nas za radionicu ili predavanje

Ili nazovite Paula Iskea +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47