De Briljant Mislukte kampioenschapsambities van Max Verstappen en Red Bull
Al een aantal jaar wordt de Formule 1 gedomineerd door de renstal van Mercedes en zijn coureur Lewis Hamilton die al zes keer wereldkampioen is geworden. Maar wij hebben Max Verstappen als troef. De ambitieuze Limburger leek het in zich te hebben om de jongste wereldkampioen aller tijden te worden en ook bij zijn team Red Bull is het verlangen groot om het wereldkampioenschap te winnen.
De afgelopen jaren was Verstappen eigenlijk de enige die in de buurt van de Mercedes-rijders kon komen, maar toch waren de kansen op het kampioenschap klein. Het verschil was eenvoudig te groot en dat kwam met name door de kwaliteit en snelheid van de auto, los natuurlijk van het feit dat Hamilton een geweldige racer is. Het nadeel was wel dat de einduitslag vaak voorspelbaar was en dat verstokte fans begonnen te morren. Max Verstappen brengt nog wel eens leven in de brouwerij door gewaagde acties en spectaculaire positiewinsten en ook de strategie van het team, bijvoorbeeld met bandenwissels, leverde nog wel eens wat op. Maar in het algemeen saaiheid troef.
En daar had dit racejaar, 2020-2021 verandering in moeten komen. Met de Honda motor, Zandvoort weer op de kalender en Max weer een jaar ouder en meer ervaren zou de strijd eindelijk losbarsten. In juli, voor aanvang van het seizoen was Verstappen nog lyrisch over ‘voorspelbare’ RB16: ‘Voelt als een heel andere auto’.
Maar het gebeurde vooralsnog niet. Ten eerste gooide de COVID19-crisis alles overhoop. Zo ging de Grand Prix van Zandvoort niet door, wat natuurlijk jammer is voor Verstappen en de Nederlandse fans. In Oostenrijk, waar Verstappen vorig jaar nog won, viel hij al snel uit met pech. En bij de eerste races bleek verder dat Mercedes een stuk sneller was en het verschil minimaal net zo groot was als vorig jaar. Verder had Mercedes nog een innovatie: het DAS-systeem, waarmee via een trek- of duwbeweging aan het stuur de stand van de wielen kan worden aangepast en in de bochten meer snelheid gemaakt kan worden. Het was nog maar de vraag of deze aanpassing legaal was, maar ieder geval dit seizoen is het toegestaan. Mercedes maakte ook werk van de achterwielophanging, die zo is geconstrueerd dat de verschillende armen waaraan het wiel vastzit, minder in de weg zitten voor de rijwind.
"ʻOku maʻu ʻe Mesetesi ha fuʻu taki lahi pehe. Ko e ʻuhinga ia ʻoku ou fakamahuʻingaʻi ai ʻa e feituʻu kotoa pe ʻoku ʻaonga."
Ola
Naʻe ikunaʻi ʻe Hamilitoni ʻa e ʻuluaki lova ʻe fa pea kuo ʻosi ʻi ai ha hala loloa ʻi muʻa ʻia Meki Verstappen. Ko hono moʻoni, naʻa ne taki lahi ʻi he lova fakaʻosi ʻo ne lava ai ke fakakakato ʻa e lova fakaʻosi ʻaki ha foʻi vaʻe lafalafa ʻi ha foʻi haiane.. Ko hono fakanounou: hange naʻe ʻikai lava ʻa e fakaʻamu ke hoko ko ha hau ʻo mamani ʻi he konga ʻuluaki ʻo e faʻahitaʻu. ʻoku ʻikai ke u pehe ʻoku taʻemalava, koeʻuhi he ʻoku ʻikai te ke ʻilo ki ai mo Verstappen, ka ʻoku mahino ʻa e kamataʻanga ki he Briton pea kuo ne ʻosi lele lelei ʻi heʻene fononga ki hono hingoa hono fitu ʻo e mamani. Pe ʻe kei lava pe ʻe ha taha ʻo taʻofi ia? "ʻIkai", ʻOku Mahino ʻaupito ʻa e Verstappen. "ʻOku maʻu ʻe Mesetesi ha fuʻu taki lahi pehe. Ko e ʻuhinga ia ʻoku ou fakamahuʻingaʻi ai ʻa e feituʻu kotoa pe ʻoku ʻaonga."
Archetypes
Kuo tau ʻosi mamata ʻi ha ngaahi tonounou lahi. ʻOku faʻa ʻi ai ha ʻngaahi lēsoni fakalūkufuaʻ ke toʻo mei heniʻ; ngaahi sīpinga pe ngaahi momeniti ako ʻoku mahulu hake ia ʻi ha aʻusia pau pea toe fakaʻaongaʻi foki ki ha ngaahi ngāue mahuʻinga lahi kehe. Makatuʻunga ʻi he ngaahi sipinga ko ʻeni, kuo tau maʻu 16 faʻu ha ngaahi fōtunga fakafaʻahinga ʻoku tokoni ke ke ʻiloʻi mo ako mei he tōnounoú. De archetypen die wij terug zien bij Verstappen zijn:
Naʻe pau ke Verstappen tuʻo lahi ʻene fehangahangai mo ha meʻa taʻeʻamanekina, die impact had op de realisatie van zijn plannen.
Er kan er maar één winnen en Verstappen en Red Bull hebben de pech in dezelfde periode actief te zijn als de combinatie Hamilton en Mercedes.
Waar Red Bull volgens het pad van evolutie ontwikkelt en dus voortbouwt op bestaande aanpak, innoveert Mercedes radicaal, bijvoorbeeld via de DAS-constructie.
De VIRAL-score
Om een kwalificatie te geven aan de mislukking en te kunnen beschrijven hoe briljant deze is, hebben we een score ontwikkeld, de zogenaamde VIRAL-score. Dit is een maat voor het briljante gehalte van de mislukking. De score bestaat uit vijf componenten: V (Mata-meʻa-hā), I (Tui), R (Tokangaʻi ʻo e ngaahi meʻa ʻ), A (Founga) en L (Fuʻifuʻi). Tezamen vormen deze factoren het woord VIRAL en dat is geen toeval, want het gaat immers om leerervaringen die niet verborgen moeten blijven, maar het juist verdienen om verspreid te worden, dus ‘VIRAL’ moeten gaan!
Fakaʻosí
ʻI he fuʻu ʻataʻatā kotoa pē 8. Ko ha tonounou ngingila moʻoni pea ʻoku ou ʻamanaki fakamatoato ʻe hoko ia ʻi hono ua, of eigenlijk al de zesde kans het toch nog gaat lukken. En anders later een keer. Hamilton zal Schumachers record van 7 kampioenschappen wel evenaren en wellicht overtreffen, maar de tijd van Max Verstappen zal gerust wel komen. Of dat met Red Bull gaat gebeuren, dat is natuurlijk afwachten.