MOA рыноктук изилдөө үчүн экспертиза борбору болуп саналат, изилдөө жана аналитика. Вим ван Слотен менен сүйлөштүк, MOA директору жана Беренд Ян Билдерман, MOA Profgroep Healthcare төрагасы MOA менен Brilliant Failures институтунун ортосундагы кызматташтык жана инновациялар жана саламаттыкты сактоо тармагына таасир түзүү үчүн изилдөөлөрдүн маанилүү ролу жөнүндө.

MOA жогору

MOA Profgroep Healthcare бардык рыноктук изилдөө иштерине катышат, санариптик аналитика жана саламаттыкты сактоо боюнча түшүнүк алуу. Бул жаңы изилдөөлөргө гана тиешелүү эмес, ошондой эле камкордуктун сапатын жакшыртуу учун колдо болгон маалыматтарды пайдалануу женунде. MOA муну изилдөө агенттиктери үчүн жасайт, саламаттык сактоо мекемелери жана фармацевтикалык ишканалар.

«Ооруканаларда көптөгөн маалыматтар бар, maar hebben moeite om de data te vertalen naar inzichten en deze te gebruiken voor beleidsvorming.”

De samenwerking tussen MOA en het Instituut voor Briljante Mislukkingen

Waar het instituut zich bezig houdt met het delen van Briljante Mislukkingen en het toegankelijk maken van de bijbehorende lessen zit MOA op het voorkomen van (Briljante) Mislukkingen. Dit doet MOA door voorafgaand, tijdens en achteraf bij innovatieprojecten, productontwikkeling of (кам көрүү) marketing bij deze zorgaanbieders te stimuleren en te ondersteunen in het gebruik van data of het doen van onderzoek.

“Ik ben van mening dat er te weinig wordt gekeken naar relevante beschikbare informatie en data. En er te snel beslissingen worden genomen zonder feitelijke onderbouwing. We zien dit ook terug in een aantal Briljante Mislukkingen, zaken die voorkomen hadden kunnen worden met gedegen vooronderzoek.”

Van innovatie voor de patiënt naar innovatie vanuit de patiënt

Zorginnovaties worden nu min of meer opgestart vanuit aanbodsgedachte: een proces of behandeling moet beter of efficiënter. De patiënt wordt hier nog te weinig bij betrokken. De MOA Profgroep Healthcare maakt zich hard voor het betrekken van patiënten bij innovaties vanaf het eerste moment. Oftewel we moeten af van innovaties ontwikkelen voor de patiënt naar ontwikkeling mét de patiënt.

“Zorg moet leiden tot waardevolle verbetering van het leven van de patiënt. Als zorg hiertoe niet leidt verliest de zorg haar waarde.”

De MOA Profgroep Healthcare ziet een positieve ontwikkeling. Er is steeds meer aandacht voor patiëntervaringsonderzoek. In eerste instantie werd het inwinnen van ervaringen van patiënten afgedwongen door de Inspectie en zorgverzekeraars als verantwoording voor het leveren van goede zorg. Nu verkeren we in een fase waarin er meer wordt geluisterd naar de ervaringen van patiënten, maar deze nog heel kwantitatief worden gemeten. Met als voornaamste doel nog steeds verantwoording van de kwaliteit van de zorg, о.а. voor de zorgverzekeraars. Langzaam gaan we toe naar een situatie waarin de ervaringen van patiënten echt gebruikt gaan worden voor de verbetering van zorg. Deze omslag vraagt om het aanpassen van de huidige onderzoeksmethoden. Technieken waarbij de uitsluitend kwantitatieve insteek wordt losgelaten en worden vervangen door methoden die meer gericht zijn op kwalitatieve, open vormen van onderzoek, waarbij patiënten echt het woord krijgen en we inzicht krijgen in de belevingswereld van patiënten. De uitdaging hierbij is het analyseren van de grote aantallen verhalen van patiënten.

“Ik heb zelf een patiëntgerichtheidsonderzoek gedaan in 27 ziekenhuizen met zo’n 2600 verhalen. Een belangrijke bevinding was dat de manier waarop patiënten bejegend worden erg belangrijk voor hen is. Dan hebben we het over het afstemmen van taalgebruik op het kennisniveau van de patiënt, maar ook over een respectvolle benadering die rekening houdt met de bijzondere omstandigheden waarin de patiënt zich bevindt. Niet alleen van de zorgprofessionals maar ook door ondersteunend personeel, zoals bijvoorbeeld een receptionist aan de balie.”

Nog te weinig impact van innovatie en gebruik van inzichten en data in de zorg

Er is een grote behoefte aan zorginnovaties als gevolg van toenemende complexiteit door personeelstekorten en vraag naar betere oplossingen voor bijvoorbeeld thuiszorg en medische zorg op afstand. Desondanks landen zorginnovaties slecht en lukt het vaak niet om deze goed door te voeren. Dat heeft onder meer te maken met de inerte cultuur binnen zorginstellingen die sterk procesgericht is. En het meestal ontbreken van of lang moeten wachten op financiering van innovaties door zorgverzekeraars.

MOA ziet dat er (саат) weinig impact is van data en onderzoek op het verbeteren van de zorg door ziekenhuizen. En denken dat hier nog veel te verbeteren valt. Er wordt een treffende vergelijking gemaakt tussen bedrijven die allemaal ruim investeren in onderzoek, een onderzoeksafdeling met toegewijde onderzoekers, en met behulp van data analyse de klant beter van dienst te kunnen zijn. Zoals webshops die data gebruiken om producten zo snel en makkelijk mogelijk bij de klant te krijgen. Ziekenhuizen gebruiken onderzoek en data nog minimaal voor verbetering van de klantbeleving.

“Soms moeten mensen wel twee maanden wachten op een MRI. Ik weet zeker als je goed met data omgaat, je een planning had kunnen maken en de bezetting hierop had af kunnen stemmen. Twee maanden op een bankstel wachten is tegenwoordig ondenkbaar, бирок 2 MRI үчүн бир нече ай күтүү кабыл алынат.

Каржылоонун жетишсиздиги жана кыска мөөнөттүү көз караш инновацияга тоскоол болууда

Саламаттыкты сактоо тармагындагы инновациялардын жай киргизилишине үч фактор себеп болгон. Биринчиден, каржылоо агымы керек. Кимдир бирөө инновация үчүн төлөшү керек. Ден соолук камсыздандыруучу көп учурда биринчи жана оператордун демонстралдык эффект көргүсү келет, ооруканалар, көбүнчө инновацияларды ишке ашырууга акчасы жок. Ооруканалар көбүнчө инновациянын түз түшүмүн көрүшпөйт. Канчалык көп транзакциялар аткарылса, ошончолук көп киреше. Оорулуу үчүн кам көрүүнүн натыйжалуулугун же сапаттуураак кылган инновация, оорукананын капчыгына көрүнбөйт. Кээде азыраак киреше алып келет, doordat patiënten minder vaak terug hoeven te komen of met één ingreep al geholpen zijn in plaats van meerdere.

Als tweede oorzaak wordt de huidige cultuur in de zorg en ziekenhuizen genoemd. Er wordt veel ad hoc gewerkt en soms ontbreekt het aan een lange termijn visie. Om een lange termijn visie te ontwikkelen is er zicht nodig op de ontwikkelingen en de toekomst. Dit inzicht kan gehaald worden uit onderzoek.

“Het begint met een goede trendanalyse en het ontwikkelen van een visie. Daarnaast moet je het management mee hebben. Voor een succesvolle implementatie van innovatie en verandering is het van belang dat het management vroeg wordt betrokken in het proces. Het management moet randvoorwaarden scheppen waaronder onderzoekers, behandelaars en patiënten goed kunnen functioneren. Als zij het belang van verandering op het gebied van onderzoek en innovatie niet inzien, dan gaat er niks veranderen.

MOA maakt de gezondheidszorg bewust van belang van onderzoek en ondersteund en begeleid de uitvoer

De MOA ziet het als een van de taken om de samenleving bewust te maken van het belang van onderzoek. Bewustwording in de noodzaak om inzicht te krijgen in waar de zorg zich naar toe aan het ontwikkelen is en waar mogelijkheden liggen voor verbetering.

“Ons doel is de zorg bekend maken met onderzoek, dit stimuleren en hierin ondersteunen.”

Als voorbeeld wordt de AVG genoemd. De MOA helpt ziekenhuizen in wat er wel en niet mag volgens de AVG als het gaat om het verzamelen van patiëntenervaringen.

Үстөлдөгү бош орун изилдөө жана инновациядагы кеңири таралган үлгү

Инновацияларды жана изилдөөлөрдү өнүктүрүүдө,, мурда айтылгандай, оорулуу өтө аз тартылган. Көптөгөн чечимдер оорулуу менен бирге же пациенттен эмес, пациент үчүн иштелип чыккан. Идеалында, оорулуулар адегенде, андан кийин практиктер менен сүйлөшүү керек.