Ko e taumuʻá

Coca-Cola Company wilde in de jaren ’80 het merk Coca-Cola nieuw leven inblazen door de formule van de frisdrank te veranderen.

Ko e founga

Na een grondige onderzoeksfase en dito smaaktesten kwam het bedrijf in 1985 met een zoetere variant op de bekende Coca-Cola.

Ko hono ola

De publieke reactie op de gewijzigde formule was vernietigend en ‘new Coke’ zoals de nieuwe variant officieus heette, werd al snel een klassieker onder de marketing flops.

Ko e ngaahi lēsoní

Coca-Cola reageerde snel door de herintroductie van Coke’s originele formule. Uiteindelijk leidde deze snelle reactie zelfs tot een stijging van de afzet van Coca-Cola.

Topman Neville Isdell reageerde sterk richting de aandeelhouders door de gemaakte fouten te benadrukken. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering zei hij: ‘U zult enkele fouten zien in onze strategie. Aangezien we meer risico’s nemen, is dat iets dat we moeten accepteren als een onderdeel van het bedrijfsproces’.

ʻIkai ngata aí:
Iedereen is bang om te mislukken. Maar doorbraken zijn, ook in het bedrijfsleven, vaak afhankelijk van mislukkingen. De beste bedrijven omarmen hun mislukkingen en leren ervan. Mislukkingen voeden succes.

Deze case is gebaseerd op een artikel in Business Week, Siulai 2006.

Tokotaha Faʻu Tohí: Bas Ruysshis

NGAAHI TAʻELAVAMEʻA LELEI KEHE

Dippy e tainasoa

ʻ I he senituli hono 20, naʻe toe ʻ i ai ʻ a e tau ʻ e ua ʻ a e māmaní ʻ e hoko mai. Naʻa mo e taimi ko ia, naʻe ʻi ai ha kakai naʻa nau tukupa ke melino. Naʻe ʻi ai philanthropist ʻAnitelu Kanani. Naʻe ʻi ai haʻane palani makehe ke [...]

Ko e ha ʻoku hoko ai e taʻelavameʻa ko ha fili…

Fetuʻutaki mai kiate kimautolu ki ha fakataha ako pe malanga

Pe ui ʻa Paula ʻIsika +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruysshis +31 6 14 21 33 47