Ko e timi kulokula ʻoku ʻikai totonu ke hoko ko ha timi kulokula

ʻI he ngaahi taimi ʻo e faingataʻa, ko ha ngaue lelei ia ʻi he pisinisi ke ʻi ai ha timi lanu pulu mo ha timi kulokula. ʻOku faleʻi ʻe he timi puluu ʻa e kakai fakapapau mo e kau maʻu mafai. ʻOku tauhi ʻe he timi kulokula ʻa e timi lanu puluu ke masila mo muimuiʻi ʻi ha tuʻunga fehangahangai mo mahuʻinga, pea maluʻi ʻa e Timi Puluu mei he groupthink mo e tunnel vision.

ʻI he coronavirus ko ʻeni pandemic, ʻoku faʻu ai ʻe he timi pule ʻo e kamata (ʻŌmt) ʻa e Timi Puluú. Naʻe ʻi ai foki mo ha timi kulokula naʻa nau fakaha pe kiate kita, ko ha taʻe mahuʻingaʻia, tauʻatāina, timi fakakākāinga ʻe toko hongofulu mā uá, poupouʻi ʻe ha netiueka fakaʻilekitulonika ʻe laungeau stakeholders.

Ka naʻe ʻikai malava ke fokotuʻu ha timi kulokula ʻi he tafaʻaki ʻo e OMT naʻe ngaue pehe.. Ko e ha hono ʻuhinga? ʻOku tau talanoa mo Wim Schellekens, Arnold Bosman mo Bert Mulder.

Peeti Mulder, Ngaahi ʻaati microbioloog ʻi Canisius ʻe Lonitiseni Ziekenhuis
Arnold Bosman, Feituʻu ʻoku ʻi ai e ʻata, talēkita Transmissible BV
Wim Schellekens, ʻEtivaisa mahuʻinga ki he moʻuilelei

Taá: Loi Dingemans

Taumuʻá: ʻŌmt, ʻOku ʻikai ʻaonga ʻa e ngaahi meʻa naʻe hoko mo e ngaue fakafaifekau ʻi ha tuʻunga ʻoku ʻaonga

ʻOku fakaafeʻi ʻe he faifekau ti Jonge ʻi he konga kimuʻa ʻo e faʻahitaʻu mafana ʻo 2020 kau mataotao ʻe toko fa mei he ʻ ngaahi lesoni ne ako ʻ mei he ngaahi mahina siʻi kuo hili: Arnold Bosman, Amrish Baidjoe, Xander Koolman mo Wim Schellekens. ʻOku nau hiki 22 Siulai 2020 ko ha tohi fakaava ki he puleʻanga ki he founga ke fakafepakiʻi ʻaki e palopalema. ʻI loto ʻi he uike ʻe ua ʻe tupu ʻeni ki he timi kulokula, ko ha timi ʻo ha kakai ʻe toko hongofulu mā ua (Vakai,: https://www.c19redteam.nl/over-red-team-c19-nl/), ʻa ia ne maʻu ʻi he ʻekitivitī ʻa e tokotaha kotoa pē ʻi he mītia fakasōsialé. ʻOku toe foaki ʻe he timi kulokula ko ʻeni ha tohi ʻi he 2 ʻAokosi. ʻOku nau fakatokangaʻi ko e hili pe ʻa e ʻuluaki peau ʻoku tupulekina fau ʻa e coronavirus pea ʻoku fie maʻu ʻa e tokoni taimi totonu ko ia.. Neongo ia, ʻoku ʻikai ngaue ʻa e puleʻanga. ʻOku fie maʻu ʻe he tuʻutuʻuni leleí ʻa e fe, fakakaukau ki he Timi Kulokulá. "Ko e pandemic ko ha palopalema faingataʻa, ʻoku fie maʻu ki ai ha founga faingataʻa", fakahā kia Selikeni. Makehe mei he ngaahi lavameʻa fakafaitoʻo mo virological, ʻoku ʻi ai foki mo ha taukei ʻi he malaʻe ʻo e epidemics kimuʻa. (HIV/ʻEITISÍ, SARS, ʻIpola) fie maʻu, taukei ki he moʻui lelei ʻa e kakaí, taukei behavioural, ʻanalaiso ʻo e fakamatala mo e fai tuʻutuʻuni ʻi ha ngaahi founga faingataʻa. Arnold Bosman: “Dat juist vanuit het idee om vanuit deze verscheidenheid de OMT-adviezen aan te vullen.”

Nadat het Red Team verschijnt in diverse mediaoptredens en op uitnodiging van de Tweede Kamer tijdens een formele zitting tweemaal is gehoord, móeten minister De Jonge en zijn secretaris-generaal Eric Gerritsen wel luisteren. Het Red Team krijgt van hen te horen: doe wat je wilt, gebruik de pers, praat met de Tweede Kamer, maar wij hebben nu geen behoefte aan zulke adviezen. Ook twee weken later, lolotonga ha potalanoa mo e sea OMT Jaap Van Dissel mo e talekita ʻo e rivM ko Hans Brug, ʻoku noa ʻa e kulupu ʻi hono tautauʻanga. ʻOku fakamahinoʻi ʻe Veni Dissel mo Brug ʻoku maʻu ʻe he OMT ʻa e ngaue ki hono "fai biomedical faleʻi fakasaienisi". Ko ia ai ʻoku ʻikai fie maʻu ʻe he OMT ia ha toe taukei kehe."

Koeʻuhi ʻoku ʻikai aʻu ʻa e ngaahi fokotuʻu mo e pehe ʻo e timi kulokula ki he OMT mo e kapineti, ʻoku kumi ʻe he kulupu ha ngaahi founga kehe ke ʻomi kinautolu ki he tokanga.

Bosman: “We wilden als Red Team graag nauw samenwerken met het ministerie en het OMT, maar helemaal niet op de stoel van het OMT zitten. Door hun afwijzing konden wij onze waarschuwingen en adviezen alleen via de Tweede Kamer en de media kwijt. Ons doel was om tijdens een complexe crisis mogelijke blinde vlekken aan het licht te brengen en tunnelvisie te voorkomen via constructieve en goed onderbouwde tegenspraak.”

“Ons doel was om blinde vlekken aan het licht te brengen en tunnelvisie te voorkomen.”

Founga: Faleʻi tauʻataina mei multidisciplinary ngaahi fakakaukau

ʻOku fili ʻa e timi kulokula ke tukutaha ʻenau tokanga ʻi he ngaahi feituʻu kui lolotonga ʻi he tali pandemic. ʻOku nau fai ʻeni ʻaki hano hiki ha ngaahi fakamatala faleʻi lahi., ʻoku kaungatonu ki he ʻahó ni. Ko e ʻelito ʻo e ngaahi fokotuʻu ko ʻeni ke fakapapauʻi, ʻo fakatatau mo e ngaahi fakakaukau ʻa hai, ʻi ha founga taimi totonu., fakasiʻisiʻi vave mo mālohi ʻa e lahi ʻo e mahaki. Pea tuku foki ke maʻulalo ʻi he ngaahi tefitoʻi meʻafua, sivi lahi, maʻuʻanga tokoni lahi- en contactonderzoek met ondersteunde en niet meer vrijblijvende isolatie en quarantaine, later natuurlijk aangevuld met alle inzet voor vaccineren. We wezen daarbij ook op het belang van het bieden van perspectief aan de burger, het voorspelbaar maken van beleid via een routekaart en de essentiële rol van communicatie. In totaal bracht het Red Team 15 adviesnota’s en waarschuwingsbrieven uit (Vakai,: https://www.c19redteam.nl/adviezen/).
Het kabinet kiest op dat moment echter steeds voor het sturen op ziekenhuis- en ic-capaciteit. Hierdoor lopen de besmettingen hoog op en komen noodzakelijke ingrepen om de ziekenhuizen te ontzien, te laat. Met als gevolg veel zieken, onnodige doden, uitgestelde zorg, overbelasting van zorgmedewerkers en ernstige schade voor de horeca, de cultuur, het bedrijfsleven en de economie. Daarnaast publiceerde het Red Team onderwerpgerichte adviezen, over de veilige heropening van scholen (17 aug), het coronatestbeleid (11 sept), mondneusmaskers (27 sept), strategie van ‘The Hammer and the Dance’ (27 sept) en de rol van aerosolen (27 okt).

Als interdisciplinaire groep combineert het Red Team de theorie van de wetenschap met de realiteit van de praktijk. Daarbij zijn alle leden onafhankelijk van de politiek en van andere wetenschappers en instituten. De groep hoeft geen onderzoeksfondsen binnen te halen en heeft geen andere financiële of reputatiebelangen bij de crisis. Zo kan het Red Team vrijuit spreken. Het Red Team ontvangt ook geen financiële steun. De leden doen al het werk in hun vrije tijd, zij produceren een reeks adviezen in korte tijd. Politici en burgemeesters vragen herhaaldelijk advies aan het Red Team.
Schellekens: “Het Red Team vergaderde wekelijks op maandagavond per video. Hier vonden indringende discussies plaats over de vraag hoe we ontwikkelingen moesten duiden, wat dat betekende voor patiënten, burgers, de zorg en voor bedrijven en economie, en wat de meest zinvolle aanpak was vanuit onze visie, doelstellingen en strategie. Hierbij speelden onze waarden een doorslaggevende rol: geen negativiteit of activisme, adviezen moesten onderbouwd zijn volgens internationale literatuur, experts en veldervaring. Adviezen brachten we alleen uit als we daadwerkelijk consensus hadden bereikt, zonder dat er sprake was van compromissen.”

“We zagen het coronavirus exponentieel groeien. Dan is tijdig ingrijpen noodzakelijk.”

Ola: Red Team toont haar nut aan, en stopt

“Het Red Team was briljant als multidisciplinair team en in de adviezen, we zijn daarmee zeer constructief bezig geweest. Maar als Red Team hebben we ons doel niet bereikt”, concludeert Schellekens. Hij vindt het teleurstellend, maar het OMT en het kabinet toonden geen interesse in de adviezen van het Red Team. Het lukte de groep niet om met hen in gesprek te komen. Het kabinet volhardde in zijn koers om te blijven sturen op de ziekenhuis- en ic-capaciteit.

Arnold Bosman: “Wat we wel hebben bereikt is dat het Red Team heeft getoond hoeveel onafhankelijk professioneel talent je op korte termijn in de samenleving kunt mobiliseren, dat als hecht samenwerkend team systematisch, betrouwbaar en met hoge kwaliteit output kan leveren. Ik kan de positieve en drijvende kracht van Amrish Baidjoe hierbij niet genoeg benadrukken. Dat geldt ook voor de data-analyse en duiding door Marino van Zelst en Edwin Veldhuizen, de complexiteitsbenadering van Bert en Peter Slagter, de gedragsinput en ervaring met eerdere uitbraken van Ginny Mooy en Gowri Gopalakrishna en de dagelijkse zorgervaring van Nienke Ipenburg.” Daar voegt Bert Mulder aan toe: “De overheid zou veel meer gebruik moeten maken van dit soort samenlevingsinitiatieven, zeker in complexe situaties.”

Het Red Team kondigde daarom in februari 2021 aan niet meer met nieuwe adviezen te zullen komen. Wim Schellekens: “Steeds opnieuw herhalen van wat het Red Team wijs beleid zou vinden wordt drammen en activisme, en dat valt niet onder wat wij wilden: ‘constructieve tegenspraak’”. Op. 1 november 2021 werd het team definitief opgeheven. Bert Mulder benadrukt de waarde van een Red Team nog maar eens: “Als wij één ding hebben bereikt, dan hopen we dat we met deze groep hebben aangetoond dat een ‘Red Team’ als het onze − met dezelfde mate van onafhankelijkheid − tijdens crises absoluut noodzakelijk is, zeker naarmate de crisis langer duurt en aan complexiteit wint. Belangen, eigenwijsheid, groepsdenken, loyaliteit en verwevenheid met politiek kunnen een objectief advies behoorlijk vertroebelen.”

Ngaahi lēsoni ne akó: Noodzaak van tegenspraak nog duidelijker maken

Schellekens: “In september 2020 was ingrijpen niet populair, maar wel écht nodig. We werden een beetje de ‘lockdownfanaten’ doordat het kabinet maar steeds niet ingreep. Wij dachten met constructief en goed onderbouwd tegengeluid het kabinetsbeleid te kunnen beïnvloeden. En we hadden soms misschien wel wat feller en minder constructief mogen zijn.”

“Jaap van Dissel zei over de aanpak van de coronapandemie: ‘Als het nooit fout gaat, is er misschien ook niet voldoende geprobeerd’. Wij zouden willen stellen: ‘Wie steeds opnieuw dezelfde fouten maakt, heeft er niet genoeg van geleerd’. Deze nieuwe fase in de pandemie vraagt om dat inzicht. Het leren van gemaakte fouten en een duidelijke visie en strategie ontwikkelen voor de nabije toekomst. Om te leren, is het noodzakelijk om groepsdenken op de terreinen waar het Red Team in haar nota’s de aandacht op vestigde, te doorbreken en een werkcultuur te bevorderen, die transparante reflectie over fouten stimuleert. Dit geldt ook voor de communicatie door het kabinet en de noodzaak de burger perspectief te bieden via een routekaart en een onderbouwd langetermijnbeleid.”

Ko e teleʻá (ngaahi sīpinga kuo tōhitongi): Vanaf het begin van de COVID-pandemie wordt het zorgbeleid vrijwel enkel gebaseerd op het advies van het OMT. Hoewel het Red Team zich wilde opstellen als een groep deskundigen die constructief tegenspraak bood, bleek het beleid niet af te kunnen wijken van de vastgestelde rollen wie advies mag geven en wie niet.

Ko e ʻelefanite (het totaal is meer dan de som der delen): Verschillende stakeholders in het zorgbeleid waren niet in staat om in te zien welke rol het Red Team wilde vervullen en hoe zij kon bijdragen aan de pandemiebestrijding. Het volledige plaatje was niet het overnemen van het OMT, maar juist het verzorgen van een ontbrekend tegengeluid

Ko e seniale ʻoku ʻikai haʻane kau tau (het juiste idee, ka ʻoku ʻikai ko e foʻui): Hoofdzakelijk had het Red Team de erkenning nodig dat haar advies en tegenspraak officieel in overweging zou worden genomen. Nadat deze erkenning niet werd gegeven, wilde het Red Team zelf zo onafhankelijk mogelijk overkomen door geen verbintenissen met andere partijen aan te gaan. Dit heeft geleid tot een beperkte impact van de groep deskundigen.

Ko e junk (de kunst van het stoppen): Zelf erkennen leden van het Red Team dat ze onnodig lang zijn doorgegaan, maar ook erkennen ze allemaal dat door de geweldige groep en gedeelde overtuigingen zowel het individu als het team er veel van heeft geleerd. Naʻe toe fakahaaʻi foki ʻa e ʻamanaki lelei ʻe lava ke fakakaukauʻi ʻi he hokohoko atu ʻo e pandemic puleʻi ʻa e emergence ʻo ha timi kulokula..