Nederlandse overlegcultuur blijkt ongeschikt in crisistijd

A pesquisa mostra que o tratamento preventivo com uma solução de açúcar significa que eles precisam de medicamentos caros com menos frequência 2020: de coronapandemie verspreidt zich als een olievlek over Europa. A pesquisa mostra que o tratamento preventivo com uma solução de açúcar significa que eles precisam de medicamentos caros com menos frequência. A pesquisa mostra que o tratamento preventivo com uma solução de açúcar significa que eles precisam de medicamentos caros com menos frequência: A pesquisa mostra que o tratamento preventivo com uma solução de açúcar significa que eles precisam de medicamentos caros com menos frequência.

Al snel na het begin van de uitbraak staat Sanquin Diagnostiek BV samen met het Nationaal Screeningslaboratorium van Stichting Sanquin Bloedvoorziening klaar met ervaring, equipamento e capacidade para fazer muitos testes COVID-19. equipamento e capacidade para fazer muitos testes COVID-19, equipamento e capacidade para fazer muitos testes COVID-19. We spreken Nico Vreeswijk en Anton van Weert van Sanquin: waar ging het mis?

Nova tecnologia em uma organização antiga resultando em uma organização antiga e cara: Nova tecnologia em uma organização antiga resultando em uma organização antiga e cara

Intenção: De coronacrisis begint en Sanquin staat klaar

Sanquin is dé organisatie voor de bloed- en plasmavoorziening, met veel ervaring op het gebied van diagnostische testen. Dus als de coronapandemie uitbreekt, denken ze bij Sanquin meteen: wat kunnen wij voor de maatschappij doen? Sanquin heeft veel ervaring met grootschalig testen, beschikt over de geschikte apparatuur voor COVID-testen, een logistiek landelijk netwerk én heeft de flexibiliteit om vrij eenvoudig op te schalen.

“Nenhum rosto pode ser reconstruído a partir dos atributos e nenhuma foto será salva?”

Abordagem: De negatieve effecten van fluctuerende aantallen testaanvragen

In het begin heeft Sanquin vooral mondeling contact met het ministerie van VWS. Ondertussen komt er een grote diversiteit aan partijen in beeld. Deze organisaties hebben vaak andere belangen dan Sanquin, dat geen commercieel belang heeft. Het ministerie van VWS richt ondertussen een Landelijke Coördinatiestructuur Testcapaciteit (LCT) in met het LCDK (Landelijk Coördinatieteam Diagnostisch Keten; later Dienst testen) als uitvoeringsorgaan en zet de medisch-microbiologische laboratoria (MML) aan het stuur. Deze MML’s zijn verspreid over heel Nederland en hebben samen alle kennis over infecties, van tekenbeten tot soa’s. Van Weert: “Enerzijds was het dus logisch dat het ministerie de MML’s een leidende rol gaf, maar de problemen lagen vooral in de logistiek en ICT. Dat konden we al zien aan de ontwikkelingen in het buitenland en onze landelijke kennis en ervaring in de bloedvoorziening. Toch heeft de LCDK het testen lang bij de MML’s gehouden. De uitkomst was dat de mogelijkheden voor snelle opschaling niet werden benut.” Sanquin doet dat wel, maar krijgt daarvoor pas in juni de opdracht.

Uiteindelijk beoogt LCDK in het najaar van 2020 dat met de inrichting van de teststromen alle testlabs op 30% capaciteit zouden komen, met dus veel ruimte om op te schalen. Maar het aantal testaanvragen loopt veel meer op dan kabinet en OMT anticiperen en daarvoor is niet tijdig voldoende testcapaciteit gereserveerd. Daarom maakt Nederland afspraken met vooral buitenlandse commerciële testlabs, met relatief langdurige garanties van volume en daarmee omzet. Wanneer het aantal testen weer daalt, stuurt Nederland daarom nog steeds veel tests naar het buitenland om maar de afgesproken minimale aantallen te halen en niet voor de garanties te hoeven betalen. Zo gaan er nagenoeg geen testen meer naar Sanquin en andere Nederlandse laboratoria. De 30%-verdeling wordt daarmee losgelaten en veel labs schalen noodgedwongen af.

Als de contracten met de buitenlandse labs bijna aflopen, is de Nederlandse overheid vervolgens traag met de nieuwe aanbestedingen. Dus verlengt VWS de lopende contracten, inclusief garantiestellingen. “Zo is er een situatie ontstaan die voor geen van de labs werkbaar is, ook niet voor de buitenlandse labs”, zegt Van Weert. “Zij hebben ingekocht op basis van de garanties, maar ze weten niet hoelang het duurt voordat ze aan hun garantie kunnen voldoen. Daarnaast kunnen de megalabs ook de aanbesteding verliezen en dan zitten ze met ongebruikte testcapaciteit. Zij weten dus niet of ze meer of minder moeten inkopen.”

Ook het model voor teststromen strookt niet met de werkprocessen in de labs. Por exemplo: Sanquin kan meer van de beschikbare capaciteit benutten als ze ook testen zou uitvoeren voor de omgeving van Amsterdam (Schiphol, GGD Amsterdam). Maar dat mag niet, die monsters gaan naar Duitsland en Oostenrijk.

“Um lar de idosos não é um prédio público e todos que entram no prédio”

Resultado: Beschikbare capaciteit blijft ongebruikt

De logistiek voor testen is onderschat. Sanquin heeft in overleg veel extra testen ingekocht en investeringen gedaan. Além disso, a Holanda foi lenta com compras e acordos sobre garantias de entrega. A distribuição dos agentes de teste estava desequilibrada: por exemplo, havia muito mais doses de fluido de teste em MMLs menores do que o necessário com base em sua capacidade. Ao mesmo tempo, os laboratórios maiores, como Sanquin, estavam prontos com capacidade validada na época, mas só poderia usá-lo de forma limitada devido à falta de fluido de teste. Em última análise, os testes foram enviados para a Alemanha e Áustria, enquanto a Sanquin realmente tinha a infraestrutura disponível e liberou capacidade.

Lições aprendidas: Defenda argumentos substantivos mais ferozmente

Vreeswijk enfatizou: “Com Sanquin, temos muito a ver com o Ministério da Saúde, Previdência e Esporte e muita coisa está indo bem. Alleen werkt het poldermodel van Nederland om er samen uit te komen minder goed in crisissituaties. Er is dan meer centrale sturing nodig.”

Bij Sanquin steken ze ook de hand in eigen boezem, Van Weert: “Wij hebben tijdens het proces steeds gereageerd met inhoudelijke argumenten. Nu bezien hadden we wel wat krachtiger mogen reageren, zoals sommige commerciële partijen hebben gedaan. We hadden ons veel duidelijker moeten uitspreken om de politieke beslissers te overtuigen. Vreeswijk vult aan: “Tegen VWS hadden we kunnen zeggen: ‘Als jullie de beschikbare capaciteit in Nederland niet willen inzetten, dan is dat duidelijk en dan moeten we de discussie hierover in de openbaarheid voeren.’ Dat had waarschijnlijk een verschil gemaakt “We zijn op dit punt te netjes en naïef geweest. Elke keer als VWS een toezegging deed, hebben we dat te makkelijk aangenomen. Commerciële partijen hebben dat veel beter gedaan: afspraken keihard maken. De volgende keer wil ik eerst een handtekening.”

O cisne preto (onvoorziene ontwikkelingen horen erbij): De impact van de COVID-19-crisis was voor velen in de eerste maanden niet te voorzien. Wanneer beleid bepaald moest worden om het zorgsysteem gereed te maken voor het uitvoeren van testen, is de benodigde testcapaciteit onderschat

De canyon (padrões arraigados): Het zorgsysteem heeft altijd kunnen rekenen op de expertise en de rol die MML’s vervullen als de testexperts van Nederland. Esse pensamento levou à continuação desse papel central dos MMLs durante a pandemia, sem sacrificar completamente outras opções
foram observados

A ponte de honduras (problemas se movem): A abordagem para absorver testes subestimados é identificar MMLs 30% capacidade de operação para que o upscaling direto seja possível. no entanto, isso levou a um problema logístico que teve que ser resolvido depois. Por fim, a solução subótima foi escolhida para que esses testes fossem realizados no exterior.

O lugar vazio na mesa (nem todas as partes relevantes estão envolvidas): Onde normalmente esse arquétipo é descrito na perspectiva de que os envolvidos no caso se esqueceram de envolver uma parte interessada, Sanquin esqueceu de se envolver aqui. Ao determinar a política de teste,
Maior, commerciëlere laboratoria krachtiger gereageerd en daarmee uiteindelijk het beleid kunnen beïnvloeden. De uitkomst dat Sanquin uiteindelijk is gepasseerd door de overheid is daardoor minder verrassend.