Het Fiasco met het cruiseschip Roald Amunsen van de Noorse Maatschappij Hurtigruten

De Noren staan bekend om hun strenge aanpak van COVID-19. Ze hebben verhoudingsgewijs ook weinig gevallen, minder dan 10.000 në, hoewel elk slachtoffer natuurlijk een drama is, een relatief bescheiden aantal van 256 doden. Met name de grenzen worden scherp in de gaten gehouden en landen worden al snel op de rode lijst geplaatst. De kans is erg groot dat dit ook gaat gelden voor Nederland en dat is jammer voor mij, want ik ben van plan volgende week daarheen te gaan. Maar nu het verhaal van Hurtigruten, bekend van de tochten langs de kust met de rode schepen, die vroeger de enige verbinding leverden tussen de steden aan de Noorse fjordenkust. Je kunt wel stellen dat Hurtigruten de nationale trots is van Noorwegen. Het bedrijf verzorgt ook cruises, onder andere naar Spitsbergen.

De intentie was om na lange tijd weer een cruise te maken naar Spitsbergen. Aangezien het aantal besmettingen begin juli gering was en daar bovenop nieuwe, strengere maatregelen, met name m.b.t. quarantaine werden ingevoerd, leek de kans verwaarloosbaar dat het mis kon gaan. En het is voor de cruise sector enorm belangrijk dat men kon laten zien dat er (weer) veilig gevaren kon worden. De sector ligt helemaal plat en er worden dramatische verliezen geleden, terwijl de schepen als drijvende spooksteden op de oceanen dobberen omdat ze nergens kunnen aanmeren en stilleggen kennelijk meer kost dan de motoren laten draaien. Kortom een drama en begrijpelijk dat men zo snel mogelijk de business weer wil opstarten. Hurtigruten was de eerste maatschappij die weer startte met cruises.

Hurtigruten Cruise

Hurtigruten kreeg drie dagen voor de eerste reis met het m.s. “Roald Amundsenkreeg Hurtigruten te horen dat niemand aan wal kon gaan als de bemanning of passagiers bij het instappen in quarantaine zouden worden geplaatst. Tegelijkertijd vroegen de autoriteiten Hurtigruten om het infectiebeheersingsplan te wijzigen in het licht van de veranderingen. Volgens de regelgeving die op 15 juli in werking is getreden, mogen bemanningen of passagiers alleen aan wal gaan in Noorwegen of Spitsbergen, als niemand aan boord bij het instappen in quarantaine had mogen staan. Hurtigruten stond echter toe dat alle passagiers na de eerste reis op 24 juli aan land gingen.

Maandag 3 augustus gaf Daniel Skjeldam, de CEO van Hurtigruten, toe dat het bedrijf de buitenlandse bemanningen en quarantainevoorschriften aan boord niet goed genoeg heeft opgevolgd. Dit gold voor 16 bemanningsleden uit de Filipijnen. De woensdag erop bleek dat een passagier op een van de schepen van Hurtigruten besmet was. Vrijdagochtend werd bekend dat ook twee bemanningsleden besmet waren.

Zowel het ministerie als het National Institute of Public Health (NIPH) hebben verklaard dat ze dachten dat Hurtigruten de passagiers woensdag zou informeren. Pas vrijdag werd duidelijk dat Hurtigruten de passagiers nog niet had ingelicht.

Hurtigruten stelt dat ze werknemers de quarantaineperiode hebben laten uitvoeren terwijl ze aan boord werken. Maar dat mag helemaal niet. Je kunt natuurlijk niet met passagiers meegaan op een cruiseschip met een bevolking die bijzonder kwetsbaar is,

Inmiddels blijkt dat minimaal 36 werknemers zijn besmet en minimaal 4 reizigers, die dus ongewaarschuwd van boord mochten gaan en kennelijk aan land andere mensen hebben besmet.

Bijna alle besmette werknemers komen uit de Filipijnen. CEO Skjeldam vertelde maandag dat ze niet alle maatregelen hadden opgevolgd die nodig waren om de buitenlandse werknemers aan boord van het schip in quarantaine te plaatsen. De COO, Bent Martini, heeft zijn functie neergelegd nadat het totale aantal besmettingen boven de 60 uitkwam. Met name het feit dat de besmettingen zijn stilgehouden, wordt het bedrijf en de leiders ervan bijzonder kalijk genomen.

Analiza

Hoewel de kansen klein leken, is men toch te hard van stapel gelopen. Hier is sprake van een ‘bananenschil’ en ‘Duiker van Acapulco’ (shumë herët nuk është në kohë).

Overigens beschrijf ik in mijn boek ook de ‘Dirty Dozen”: op basis van lessen die getrokken kunnen worden uit de analyse van ongelukken en incidenten in de luchtvaartsector, kan men concluderen dat daar vaak menselijke tekortkomingen een rol spelen, zoals onwetendheid, tunnelvisie, gebrek aan communicatie, solistisch optreden, groepsdruk, vermoeidheid, stress, afleiding, gebrek aan assertiviteit, etj. Het is van groot belang om na te gaan welke factoren hier een rol gespeeld hebben en hoe deze in de toekomst uit de cultuur kunnen worden gebannen. Het is duidelijk dat druk hier een rol gespeeld heeft en dat degenen die de misstanden zagen zich niet vrij voelden deze te melden.

"Mercedes ka një epërsi kaq të madhe". Kjo është pikërisht arsyeja pse unë e çmoj çdo vend që fitoj.”

Rezultati

Hamilton fitoi tre nga katër garat e para dhe tashmë është një rrugë përpara Max Verstappen. Në fakt, ai kishte një epërsi kaq të madhe në garën e fundit, saqë mundi ta përfundonte garën e fundit me një gomë të shpuar në buzë.. Shkurtimisht: ambicia për t'u bërë kampion bote tashmë duket se ka dështuar në pjesën e parë të sezonit. Nuk po them se është e pamundur, sepse kjo është arsyeja pse nuk e dini kurrë me Verstappen, por fillimi është i qartë për britanikun dhe ai tashmë është në rrugën e tij të mirë drejt titullit të shtatë të botës. A mund ta ndalë dikush? "Nee", Verstappen është i qartë dhe gati. "Mercedes ka një epërsi kaq të madhe". Kjo është pikërisht arsyeja pse unë e çmoj çdo vend që fitoj.”

Arketipe

Verstappen iu desh të përballej me një ngjarje të papritur disa herë, që ndikuan në realizimin e planeve të tij.

Vetëm një mund të fitojë dhe Verstappen dhe Red Bull janë të pafat që janë aktivë në të njëjtën periudhë me kombinimin Hamilton dhe Mercedes..

Ku Red Bull zhvillohet përgjatë rrugës së evolucionit dhe kështu bazohet në qasjen ekzistuese, Mercedes ka inovuar rrënjësisht, për shembull nëpërmjet konstruksionit DAS.

De VIRAL-rezultati

Për të cilësuar dështimin dhe për të përshkruar se sa i shkëlqyer është, kemi zhvilluar një rezultat, i ashtuquajturi rezultati VIRAL. Kjo është një masë e shkëlqimit të dështimit. Rezultati përbëhet nga pesë komponentë: V (Vizioni), Unë (Përpjekje), R (Menaxhimi i riskut), A (Qasja) në formë L-je (Më pak). Së bashku këta faktorë formojnë fjalën VIRAL dhe kjo nuk është rastësi, sepse në fund të fundit bëhet fjalë për të mësuar përvoja që nuk duhen fshehur, por meritojnë të shpërndahen, kështu që duhet të shkosh 'VIRAL'!

  • V = Vizioni: 9
    Të bëhesh kampion bote në F1 është sigurisht një synim i madh brenda këtij sporti. Jo të gjithëve u pëlqen, por kjo është për fansat.

  • I = Bast: 10
    Ka vite praktikë, këmbëngulni dhe vendosni shumë para në të (në fund shumë dhjetëra miliona). Dhe Max vrapon me gjithë zemër.

  • R = Rreziku: 7
    Ju e dini që keni të bëni me kundërshtarë të fortë dhe se duhet t'i kaloni kufijtë në çdo mënyrë. Këto rreziqe janë pjesë e tij, si skuadër dhe si shofer dhe mendoj se ndoshta mund të ketë pak më shumë rrezik në lidhje me të. të (saj)dizajni i makinës. Max merr rreziqe të mjaftueshme dhe, për mendimin tim, të përgjegjshme, edhe pse disa mendojnë se ndonjëherë shkon shumë larg.

  • A = Qasje: 8
    Max po ecën mirë dhe makina nuk është e keqe. Ka edhe punë të mirë ekipore, kjo ishte e dukshme, për shembull, gjatë garës në Hungaroring ku ai theu shufrën e tij të drejtimit gjatë xhiros së ngrohjes, por me riparime të shpejta mrekullisht, ai ishte në gjendje të fillonte dhe të bëhej i dyti. Pika e vetme e kritikës është procesi i përmirësimit me pamje tradicionale të makinës në krahasim me Mercedes.

  • L = Të mësuarit: 6
    Max mëson shpejt dhe Red Bull gjithashtu mund të ecë përpara me të gjitha analizat. Por procesi i të mësuarit duhet të jetë më i shpejtë, sepse edhe konkurrenca nuk qëndron. Deri tani kjo është pika më pak e fortë në raport me pikat e tjera dhe ndoshta edhe me Mercedesin.

konkluzioni

Të gjitha në të gjitha një hapësirë 8. Një dështim i vërtetë i shkëlqyer dhe unë sinqerisht shpresoj që me të dytin, ose në fakt shansi i gjashtë që do të funksionojë akoma. Dhe një herë tjetër më vonë. Hamilton do të zëvendësojë rekordin e Schumacher 7 kampionate të barabarta dhe ndoshta tejkaluese, por koha e Max Verstappen me siguri do të vijë. Nëse kjo do të ndodhë me Red Bull, që sigurisht është në pritje.