Het Fiasco met het cruiseschip Roald Amunsen van de Noorse Maatschappij Hurtigruten

De Noren staan bekend om hun strenge aanpak van COVID-19. Ze hebben verhoudingsgewijs ook weinig gevallen, minder dan 10.000 urtean, hoewel elk slachtoffer natuurlijk een drama is, een relatief bescheiden aantal van 256 doden. Met name de grenzen worden scherp in de gaten gehouden en landen worden al snel op de rode lijst geplaatst. De kans is erg groot dat dit ook gaat gelden voor Nederland en dat is jammer voor mij, want ik ben van plan volgende week daarheen te gaan. Maar nu het verhaal van Hurtigruten, bekend van de tochten langs de kust met de rode schepen, die vroeger de enige verbinding leverden tussen de steden aan de Noorse fjordenkust. Je kunt wel stellen dat Hurtigruten de nationale trots is van Noorwegen. Het bedrijf verzorgt ook cruises, onder andere naar Spitsbergen.

De intentie was om na lange tijd weer een cruise te maken naar Spitsbergen. Aangezien het aantal besmettingen begin juli gering was en daar bovenop nieuwe, strengere maatregelen, met name m.b.t. quarantaine werden ingevoerd, leek de kans verwaarloosbaar dat het mis kon gaan. En het is voor de cruise sector enorm belangrijk dat men kon laten zien dat er (weer) veilig gevaren kon worden. De sector ligt helemaal plat en er worden dramatische verliezen geleden, terwijl de schepen als drijvende spooksteden op de oceanen dobberen omdat ze nergens kunnen aanmeren en stilleggen kennelijk meer kost dan de motoren laten draaien. Kortom een drama en begrijpelijk dat men zo snel mogelijk de business weer wil opstarten. Hurtigruten was de eerste maatschappij die weer startte met cruises.

Hurtigruten Cruise

Hurtigruten kreeg drie dagen voor de eerste reis met het m.s. “Roald Amundsenkreeg Hurtigruten te horen dat niemand aan wal kon gaan als de bemanning of passagiers bij het instappen in quarantaine zouden worden geplaatst. Tegelijkertijd vroegen de autoriteiten Hurtigruten om het infectiebeheersingsplan te wijzigen in het licht van de veranderingen. Volgens de regelgeving die op 15 juli in werking is getreden, mogen bemanningen of passagiers alleen aan wal gaan in Noorwegen of Spitsbergen, als niemand aan boord bij het instappen in quarantaine had mogen staan. Hurtigruten stond echter toe dat alle passagiers na de eerste reis op 24 juli aan land gingen.

Maandag 3 augustus gaf Daniel Skjeldam, de CEO van Hurtigruten, toe dat het bedrijf de buitenlandse bemanningen en quarantainevoorschriften aan boord niet goed genoeg heeft opgevolgd. Dit gold voor 16 bemanningsleden uit de Filipijnen. De woensdag erop bleek dat een passagier op een van de schepen van Hurtigruten besmet was. Vrijdagochtend werd bekend dat ook twee bemanningsleden besmet waren.

Zowel het ministerie als het National Institute of Public Health (NIPH) hebben verklaard dat ze dachten dat Hurtigruten de passagiers woensdag zou informeren. Pas vrijdag werd duidelijk dat Hurtigruten de passagiers nog niet had ingelicht.

Hurtigruten stelt dat ze werknemers de quarantaineperiode hebben laten uitvoeren terwijl ze aan boord werken. Maar dat mag helemaal niet. Je kunt natuurlijk niet met passagiers meegaan op een cruiseschip met een bevolking die bijzonder kwetsbaar is,

Inmiddels blijkt dat minimaal 36 werknemers zijn besmet en minimaal 4 reizigers, die dus ongewaarschuwd van boord mochten gaan en kennelijk aan land andere mensen hebben besmet.

Bijna alle besmette werknemers komen uit de Filipijnen. CEO Skjeldam vertelde maandag dat ze niet alle maatregelen hadden opgevolgd die nodig waren om de buitenlandse werknemers aan boord van het schip in quarantaine te plaatsen. De COO, Bent Martini, heeft zijn functie neergelegd nadat het totale aantal besmettingen boven de 60 uitkwam. Met name het feit dat de besmettingen zijn stilgehouden, wordt het bedrijf en de leiders ervan bijzonder kalijk genomen.

Aztertu

Hoewel de kansen klein leken, is men toch te hard van stapel gelopen. Hier is sprake van een ‘bananenschil’ en ‘Duiker van Acapulco’ (goizegi ez da garaiz).

Overigens beschrijf ik in mijn boek ook de ‘Dirty Dozen”: op basis van lessen die getrokken kunnen worden uit de analyse van ongelukken en incidenten in de luchtvaartsector, kan men concluderen dat daar vaak menselijke tekortkomingen een rol spelen, zoals onwetendheid, tunnelvisie, gebrek aan communicatie, solistisch optreden, groepsdruk, vermoeidheid, stress, afleiding, gebrek aan assertiviteit, etab. Het is van groot belang om na te gaan welke factoren hier een rol gespeeld hebben en hoe deze in de toekomst uit de cultuur kunnen worden gebannen. Het is duidelijk dat druk hier een rol gespeeld heeft en dat degenen die de misstanden zagen zich niet vrij voelden deze te melden.

"Mercedesek abantaila handia du". Horregatik, hain zuzen, irabazten ditudan leku guztiak estimatzen ditut».

Emaitza

Hamiltonek lehen lau lasterketetatik hiru irabazi zituen eta dagoeneko kale luzera du Max Verstappenen aldea. Izan ere, azken estropadan hain abantaila handia izan zuen, non azken lasterketa bukatzeko gai izan baitzen llant batean pneumatiko huts batekin.. Laburbilduz: munduko txapeldun izateko asmoak dagoeneko huts egin duela dirudi denboraldiaren lehen zatian. Ez dut esaten ezinezkoa denik, horregatik ez baita sekula ezagutzen Verstappenekin, baina hasiera argia da britainiarrarentzat eta dagoeneko ondo bidean da bere zazpigarren munduko titulurako. Norbaitek gelditu al dezake? "Nee", Verstappen argi eta prest dago. "Mercedesek abantaila handia du". Horregatik, hain zuzen, irabazten ditudan leku guztiak estimatzen ditut».

Arketipoak

Verstappenek hainbat aldiz egin behar izan zion aurre ustekabeko gertaera bati, horrek eragina izan zuen bere planak gauzatzean.

Bakar batek irabaz dezake eta Verstappen eta Red Bullen zorte txarra dute Hamilton eta Mercedes konbinazioaren epe berean aktibo egoteagatik..

Non Red Bull bilakaeraren bidean garatzen den eta, beraz, lehendik dagoen planteamenduan oinarritzen den, Mercedesek errotik berritzen du, adibidez DAS eraikuntzaren bidez.

De VIRAL puntuazioa

Porrota sailkatu eta zein distiratsua den deskribatzeko, partitura bat garatu dugu, VIRAL partitura deritzona. Hau porrotaren distiraren neurria da. Puntuazioa bost osagaik osatzen dute: V (Ikusmena), I (Esfortzua), R (Arriskuen kudeaketa), A (Hurbilketa) L formakoa (Gutxitu). Faktore hauek elkarrekin VIRAL hitza osatzen dute eta hori ez da kasualitatea, izan ere, azken finean, ezkutatu behar ez diren esperientziak ikastea da, baina banatzea merezi du, beraz, "VIRAL" joan behar da!

  • V = Ikusmena: 9
    F1eko munduko txapeldun izatea kirol honen barruan helburu bikaina da noski. Guztiei ez zaie gustatzen, baina hau zaleentzat da.

  • I = Apustua: 10
    Urteetako praktika doa, iraun eta diru asko jarri (azkenean dozenaka milioi asko). Eta Maxek bihotz osoz egiten du lasterketa.

  • R = Arriskua: 7
    Badakizu aurkari indartsuekin ari zarela eta zure mugak era guztietan gainditu behar dituzula. Arrisku hauek horren parte dira, bai taldean bai gidari moduan eta uste dut agian arrisku pixka bat gehiago hartu daitekeela. du (bera)autoaren diseinua. Maxek arrisku nahikoak eta, nire ustez, arduratsuak hartzen ditu, batzuetan urrunegi joaten dela uste duten arren.

  • A = Hurbilketa: 8
    Max bikain ari da eta kotxea ere ez dago gaizki. Talde lan ona ere badago, hori nabaria zen, adibidez, Hungaroring-eko lasterketan, non beroketa itzulian bere biela hautsi zuen., baina miragarrizko konponketa azkarren bidez hasi eta bigarren bihurtu ahal izan zuen. Kritika puntu bakarra Mercedesekin alderatuta kotxearen itxura tradizionaleko hobekuntza prozesua da.

  • L = Ikaskuntza: 6
    Maxek azkar ikasten du eta Red Bullek ere aurrera egin dezake analisi guztiekin. Baina ikaskuntza prozesua azkarragoa izan behar da, lehiaketa ere ez baita gelditzen. Orain arte hau beste puntuekiko erlatiboa da eta beharbada Mercedesentzat ere puntu sendo gutxien duena.

Ondorioa

Oro har zabala 8. Benetako porrot bikaina eta hori espero dut bigarrenarekin, edo, egia esan, seigarren aukera oraindik funtzionatuko du. Eta beste behin geroago. Hamiltonek Schumacherren errekorra ordezkatuko du 7 txapelketak berdindu eta agian gainditzen, baina Max Verstappenen garaia iritsiko da ziur. Red Bull-ekin hori gertatuko den, hori, noski, zain dago.