Echec

Het Amerikaanse online portaal 6PM, aanbieder van schoenen, tassen en consumenten elektronica positioneert zich als ‘Your online outlet where everything’s on sale’. Deze dochteronderneming van Amazon.com probeert door het ‘altijd uitverkoop’ concept haar positie uit te bouwen in een branche waar de concurrentie-zeker in crisistijden- hevig is.

Echec

6PM prijsde per ongeluk honderden producten in de online winkel verkeerd door een fout in de ‘prijs-engine’. Gedurende een tijdsbestek van 6 uur (middernacht tot 6 uur ‘ochtends) werden alle producten voor 49.95 aangeboden.

Echec

Door de verkeerde prijshantering belandden veel producten zoals dure GPS systemen en schoenen op het online portaal ver benden de kostprijs. Het resultaat was een verlies van $1.6 voordat iemand bij 6PM.com het merkte. Het bedrijf honoreert alle aankopen die gedurende de foutieve prijsstelling zijn gedaan en neemt haar verlies.

Awer et war méi wéi berühmt oder mächteg Männer

Dit incident roept wel de vraag op of er daadwerkelijk sprake was van een fout of van een slim opgezette advertentiecampagne. Gepland of niet, de actie resulteerde in een enorme ‘viral marketing’ campagne voor 6PM. Het nieuws verscheen bijna direct op de goed bezochte blog Gawker en snel daarna op Amerikaanse topsites als CNet News, Silicon Valley Watcher. Dat levert natuurlijk een enorme exposure op.

Een criticus stelt dat 6PM de berichtgeving over de fout ook zeer strategisch plaatste op plekken waar aggregatie sites voor nieuws en social media posts ze snel konden oppikken…

Hoe je er ook tegenaan kijkt; 6PM geeft zelf ook aan dat men er meer mee gewonnen heeft dan verloren. De sympathie van het publiek voor het bedrijf is enorm toegenomen. Volgens de wet had men de aankopen niet hoeven honoreren.

Fouten ruiterlijk toegeven en sympathiek omgaan met dit soort uitglijders kan dus uiteindelijk veel winst opleveren. Het is goed om je als marketeer, ceo of ondernemer bewust te zijn van de waarde van de goodwill en positieve viral marketing in dit soort situaties. 6PM is niet het enige bedrijf dat door critici wordt verdacht van het bewust ensceneren van fouten om daarmee goede pr te verkrijgen. Dit lijkt namelijk steeds vaker te gebeuren. Betruecht zum Beispill de Prototyp vum iPhone, deen am Abrëll dëst Joer an enger Bar am Silicon Valley fonnt gouf an e richtege Medienhype verursaacht huet.

d'Bestietnes ass ofgeschloss an déi 39 Joer al Carla Bruni geet duerch d'Liewen als Fra vum 50 Joer ale President vu Frankräich:
www.gawker.com
www.6pm.com

Zitat Pressematdeelung 18.00:

“Haut de Moien, mir hunn e grousse Feeler an eisem Präis-Moteur gemaach, datt alles op de Site capped op $49.95. De Feeler huet um Mëtternuecht ugefaang a goung bis ëm 6:00ech pst. Wéi mir erausfonnt hunn datt de Feeler geschitt ass, mir hu missen de Site e bëssen zoumaachen bis mir de Präisproblem fixéiert hunn.

Wärend mir sécher sinn datt dëst e super Deal fir Clienten war, et war ongewollt, a mir hunn e grousse Verloscht geholl (iwwer $1.6 Millioune – ouch) sou vill Saache bis elo ënner Käschten verkafen. Allerdéngs, et war eise Feeler. Mir wäerten all Akeef Éieren, déi op 6pm.com stattfonnt hunn, während eisem Mess Up.”

Awer wann Dir als Firma Mark Schued wéinst Ären eegene Feeler mécht, mécht et Sënn fir: Redaktoren Brilliant Feeler