Leertraject zorg
De gezondheidszorg staat voor ingrijpende veranderingen. Meer maatwerk, de nadruk op kwaliteit van leven, doelgerichte financiering en een verschuiving naar ‘zelfmanagement’ van de patiënt. Vernieuwing die gepaard zal gaan met vallen en opstaan. Want nieuwe initiatieven lopen nu eenmaal niet altijd zoals gepland. En dat is maar goed ook. Innovatie ontstaat immers vooral door te leren van wat er niet werkt. Lerend vermogen is een teken van kracht. Maar daar is wel lef voor nodig. En een open dialoog.
Toch durven we vaak niet open te zijn als we onze doelen niet halen. Het Instituut voor Briljante Mislukkingen wil daar verandering in brengen. Want juist in een professionele omgeving zijn het vaak de mislukkingen die voor vooruitgang zorgen. Tijdens het leertraject zorg zetten wij ons in voor het vergroten van het lerend vermogen in de zorg. Dat doen we onder andere door de jaarlijkse uitreiking van de Briljante Mislukkingen Award in de Zorg en de publicatie van het Nederlands Tijdschrift voor Briljante Mislukkingen. Uiteindelijk willen we bijdragen aan het verhogen van de effectiviteit en efficiëntie van de gezondheidszorg door het activeren en enthousiasmeren van professionals en organisaties om te leren van uitkomsten en de aanpak van innovatieprojecten én om het geleerde te borgen in de organisatie en in de sector (double loop learning).
Leertraject Gemeente Amsterdam
De gemeente is een dynamisch en complex systeem met veel interactie tussen verschillende schakels en niveaus. Hierdoor lopen vooropgezette plannen in praktijk soms anders dan gepland. In opdracht van de Gemeente Amsterdam hebben we het leertraject Briljant Mislukken opgezet en zijn we met twee afdelingen aan de slag gegaan. Het doel van het traject is om de kernwaarde ‘ we leren van fouten’ te benadrukken en zo de transparantie en het lerend vermogen binnen de organisatie te stimuleren. Hiervoor wordt er allereerst een veilige omgeving gecreëerd waarin iedereen zich vrij voelt om ideeën en ook mislukte ideeën met elkaar te bespreken. De deelnemers worden uitgedaagd om op eigen werk en projecten te reflecteren, opzoek te gaan naar belangrijke lessen en deze vervolgens te delen. Een ander belangrijk onderdeel van het traject is een omgevingscheck waarmee er wordt gekeken of er binnen de organisatie ruimte is voor het maken, delen en leren van fouten.
Vaste onderdelen van het programma zijn inspiratielezingen, dialoogsessies waarin ervaringen en leermomenten worden gedeeld, het pitchen van eigen leermoment en andere oefeningen afgestemd op veel voorkomende thema’s en problemen binnen de afdeling.
Leertraject Ontwikkelingssamenwerking
Met ondersteuning van het Ministerie van Buitenlandse Zaken reikte het IvBM de Award voor het beste leermoment de ontwikkelingssamenwerking uit met als achterliggend doel om bij te dragen aan meer transparantie en ondernemerschap in de sector. Het traject ging onder meer gepaard met leertrajecten binnen en buiten de muren van het Ministerie.
Een van de winnende casussen betrof de Belgische organisatie Vredeseilanden. Pas na twee mislukte pogingen met kredietverstrekking vanuit het Westen, slaagde men erin om in Congo een doeltreffend lokaal opkoopsysteem voor landbouwproducten op te zetten. Cruciaal voor het uiteindelijke succes is kredietverstrekking door lokale spaarcoöperaties in plaats van buitenlandse partijen.
Een andere winnaar was de organisatie Text to Change (TTC) die in Oeganda een HIV/AIDS voorlichtingsquiz via SMS opzette. De door de autoriteiten toegedeelde code 666 riep echter veel vragen op bij partners. 666 is namelijk het duivelsgetal en de betrokken (christelijke) partners wilden daarom direct met het programma stoppen. Gelukkig kon de code uiteindelijk worden veranderd in 777… Het voorbeeld uit Congo onderstreept het evolutionaire karakter van projecten, het voorbeeld uit Oeganda het belang niet alleen op technische en externe factoren te letten. In beide inzendingen werd bovendien goed aangegeven dat er snel en duidelijk lessen zij geleerd voor de toekomst.