Jár 'mui hño nthoki holandesa resulta inadecuada jar tiempos crisis

Märso 2020: pandemia coronavirus ar xi extendiendo komongu 'nar marea negra ya nga̲tho Europa. Tobe ar desconoce xingu. Nä'ä rápidamente ar aclara: ar tsa ga OT'UJE pruebas tso̲kwa gran escala nuwa.

Tx'u̲tho 'mefa xta inicio ar brote, Sanquin Diagnostiek BV, junto con ar Laboratorio Nacional Detección ar ar Fundación ar Suministro ja ya ji Sanquin, 'bu̲i hñoki ko mfeni., equipo ne mfeni pa administrar xingu pruebas COVID — 19. Wat'i, Sanquin hingi pe̲ts'i instrucciones ar Ts'ut'ubi pa da utilizar nuna mfeni ntsa̲., a favor de laboratorios extranjeros mäs caros. Dí ñähu̲ ar Nico Vreeswijk ne Anton van Weert van Sanquin: ¿Hogem'bu̲ himbi bo̲ni mal??

Fotografía: Liesbeth Dingemans

intención: Comienza ar crisis ar coronavirus ne Sanquín xi hñoki

Sanquin ge ar Hmunts'i pa ar ya ji- ne suministro plasma, ko ar nt'ot'e ho 'bui ndunthe mfeni jar hwähi ya pruebas diagnósticas. Pos hä, nu'bu̲ estalla ar pandemia coronavirus, ngut'a gi beni gi jar Sanquin: Temu̲ podemos da t'ot'e jar 'mu̲i? Sanquin pe̲ts'i ndunthe ya mfeni ko pruebas tso̲kwa gran escala, Gi pede ko ar equipo mfädi pa ya pruebas COVID, 'nar red nacional logística ne pe̲ts'i ar flexibilidad ar escalar ko bastante facilidad.

“Xí hño ge nu'bu̲ ya residentes ya hingi ma estigmatizados ja 'nar pulsera?”

ko ar: Ya efectos negativos ar 'bede fluctuante ya solicitudes pruebas

Ar ndui, Sanquin pe̲ts'i contacto oral principalmente ar Ministerio ar nzaki, hño ne Deporte.. Mente tanto, 'nar xingu ya partidos ku̲t'i ja ya escena.. Gi organizaciones tso̲kwa menudo pe̲ts'i yá 'nai 'na'ño ja ya ar Sanquin., nä'ä hingi pe̲ts'i ya 'befi ja ya 'ma. Mente tanto, ar Ministerio ar nzaki, hño ne Deporte xi estableciendo 'nar Estructura Nacional Coordinación pa ar mfeni ntsa̲. (LCT) ja ko ar LCDK (Cadena Diagnóstico ar ar Equipo Nacional ar Coordinación; Pruebas ar hontho posteriores) ngu organismo nt'eni ne crea ya laboratorios médico-microbiológicos (Mml) ya ar volante. Gi MML ar extienden ir nge ya ximha̲i Bajos ne juntas pe̲ts'i nga̲tho ar conocimiento dige ya infecciones., ar picaduras garrapatas ITS. Van Weert: "Ir mo̲te, mar lógico ne ar ministerio otho nu ja ya MML 'nar he̲'mi liderazgo., pe ya hñäki mi principalmente jar logística ne ya TIC. Ya pudimos ga 'me̲hna ja ya desarrollos jar extranjero ne ma conocimiento nacional ne mfeni jar suministro ya ji.. Wat'i, ar LCDK xi seguido probando ko ya MML Nxoge xingu ya pa.. Ar nt'uni bí ne hingi da explotaron ya posibilidades 'nar ngut'a ampliación". Sanquin xi thogi, Pero Honto ar encargará ar hoki ja ar Hunyo.

Ar ngäts'i, LCDK pe̲ts'i ngu objetivo 2020 nä'ä ko ar diseño ya flujos ntsa̲, nga̲tho ya laboratorios ntsa̲ jar 30% llegaría mfeni, ko xingu espacio pa escalar. Pe ar 'bede ya solicitudes ntsa̲ xi aumentando xingu nä'ä ar nä'ä jar Ts'ut'ubi ne OMT anticipan ne hingi ar xi reservado xingu mfeni ya ntsa̲ pa 'me̲hna tso̲ngar ora.. Daarom maakt Nederland afspraken met vooral buitenlandse commerciële testlabs, met relatief langdurige garanties van volume en daarmee omzet. Wanneer het aantal testen weer daalt, stuurt Nederland daarom nog steeds veel tests naar het buitenland om maar de afgesproken minimale aantallen te halen en niet voor de garanties te hoeven betalen. Zo gaan er nagenoeg geen testen meer naar Sanquin en andere Nederlandse laboratoria. De 30%-verdeling wordt daarmee losgelaten en veel labs schalen noodgedwongen af.

Nu'bu̲ ya contratos ko ya laboratorios extranjeros gi 'bu̲hu̲ tso̲kwa punto ar expirar, ar Ts'ut'ubi holandés ar lento ko ya 'ra'yo licitaciones. Nja'bu da VWS extiende ya contratos actuales, da 'ñent'i garantías. "'Me̲hna xi creado 'nar 'mui nä'ä hingi viable da ninguno ya laboratorios., nixi siquiera pa ya laboratorios extranjeros", hmä Van Weert. "Compraron dige ar base ya garantías., pe hingi pädi Tengu ya pa mi llevará da tsoni ko ár garantía. Daarnaast kunnen de megalabs ook de aanbesteding verliezen en dan zitten ze met ongebruikte testcapaciteit. Zij weten dus niet of ze meer of minder moeten inkopen.”

Ook het model voor teststromen strookt niet met de werkprocessen in de labs. Bijvoorbeeld: Sanquin kan meer van de beschikbare capaciteit benutten als ze ook testen zou uitvoeren voor de omgeving van Amsterdam (Schiphol, GGD Amsterdam). Maar dat mag niet, die monsters gaan naar Duitsland en Oostenrijk.

“Ar ley ar malinterpreta nu'bu̲ t'o̲t'e reconocimiento facial.”

nt'uni: Beschikbare capaciteit blijft ongebruikt

De logistiek voor testen is onderschat. Sanquin heeft in overleg veel extra testen ingekocht en investeringen gedaan. Daarbij was Nederland traag met de inkoop en afspraken rondom leveringsgaranties. De verdeling van de testmiddelen was uit evenwicht: er lagen bijvoorbeeld veel meer doses testvloeistof bij kleinere MML’s dan ze op basis van hun capaciteit nodig hadden. Tegelijkertijd stonden de grotere labs zoals Sanquin op dat moment klaar met gevalideerde capaciteit, maar kon deze slechts beperkt inzetten door een gebrek aan testvloeistof. Uiteindelijk zijn er testen naar Duitsland en Oostenrijk gestuurd, terwijl Sanquin feitelijk de infrastructuur beschikbaar had en capaciteit had vrijgemaakt.

Lecciones aprendidas: Inhoudelijke argumenten feller verdedigen

Vreeswijk benadrukt: “We hebben met Sanquin veel te maken met het ministerie van VWS en er is veel dat goed gaat. Alleen werkt het poldermodel van Nederland om er samen uit te komen minder goed in crisissituaties. Er is dan meer centrale sturing nodig.”

Bij Sanquin steken ze ook de hand in eigen boezem, Van Weert: “Wij hebben tijdens het proces steeds gereageerd met inhoudelijke argumenten. Nu bezien hadden we wel wat krachtiger mogen reageren, zoals sommige commerciële partijen hebben gedaan. We hadden ons veel duidelijker moeten uitspreken om de politieke beslissers te overtuigen. Vreeswijk vult aan: “Tegen VWS hadden we kunnen zeggen: ‘Als jullie de beschikbare capaciteit in Nederland niet willen inzetten, dan is dat duidelijk en dan moeten we de discussie hierover in de openbaarheid voeren.’ Dat had waarschijnlijk een verschil gemaakt “We zijn op dit punt te netjes en naïef geweest. Elke keer als VWS een toezegging deed, hebben we dat te makkelijk aangenomen. Commerciële partijen hebben dat veel beter gedaan: afspraken keihard maken. De volgende keer wil ik eerst een handtekening.”

Ar cisne mpothe (onvoorziene ontwikkelingen horen erbij): De impact van de COVID-19-crisis was voor velen in de eerste maanden niet te voorzien. Wanneer beleid bepaald moest worden om het zorgsysteem gereed te maken voor het uitvoeren van testen, is de benodigde testcapaciteit onderschat

Ar cañón (Patrones arraigados): Het zorgsysteem heeft altijd kunnen rekenen op de expertise en de rol die MML’s vervullen als de testexperts van Nederland. Dit gedachtegoed heeft ertoe geleid dat deze centrale rol van MML’s tijdens de pandemie werd doorgezet, zonder dat andere opties grondig
werden bekeken

Puente de Honduras (problemen verplaatsen zich): De aanpak om onderschatte testafnames op te vangen is om MML’s op 30% capaciteit laten draaien opdat directe opschaling mogelijk wordt. wat'i, dit leidde tot een logistiek probleem dat daarna weer opgelost diende te worden. Uiteindelijk is er gekozen voor de suboptimale oplossing om deze testen in het buitenland uit te laten voeren.

Lugar vacío jar mexa (niet alle relevante partijen zijn betrokken): Waar normaal dit archetype wordt omschreven vanuit het perspectief dat de betrokkenen bij de casus een stakeholder vergeten zijn te betrekken, heeft hier Sanquin vergeten zichzelf te betrekken. In het bepalen van het testbeleid hebben
grotere, commerciëlere laboratoria krachtiger gereageerd en daarmee uiteindelijk het beleid kunnen beïnvloeden. Ar nt'uni nä'ä Sanquin bí ngäts'i aprobado ir nge ar Ts'ut'ubi ar, ir menu sorprendente..