In de week van 21 t/m 26 januari vond de E-health week plaats. Een week waarin E-health ontwikkelaars hun projecten konden delen met het grote publiek, de Nederlander.

Maar wat maakt nou de ene e-health oplossing succesvol en de andere niet? Een complex vraagstuk en niet direct te beantwoorden. Het kan liggen aan bepaalde beslissingen, stappen of gebeurtenissen tijdens de ontwikkeling van een product/dienst of stuklopen op de implementatie. Successen en tegenslagen zijn van te voren moeilijk te voorspellen. Wel kan er gekeken worden naar andere innovators en hun projecten. Wat hebben zij geleerd en hoe kun je deze kennis gebruiken om je eigen innovatie te laten slagen?

In dit artikel worden een aantal relevante lessen en patronen beschreven, archetypen voor Briljant Mislukken, voorzien van praktijkvoorbeelden. Zo hoeven we niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden en kunnen we elkaars kennis benutten.

Ang bakanteng lugar sa mesa

Om een verandering te laten slagen is de instemming en/of medewerking van alle relevante partijen nodig. May nawawalang partido ba sa paghahanda o pagpapatupad, saka malaki ang chance na dahil sa kakulangan ng involvement hindi ito kumbinsido sa silbi o kahalagahan. Gayundin, ang pakiramdam na naiwan ay maaaring humantong sa kakulangan ng kooperasyon..

Dit patroon zagen wij onder andere bij de ontwikkeling van de Compaan; een tablet voor ouderen waarbij het doel was om vereenzaming tegen te gaan. Samen met ouderen en zorgverleners werd erg gewerkt aan de e-health toepassing. Een focus die uiteindelijk niet het gewenste resultaat opleverde. Wat bleek? De kinderen van de eindgebruikers speelden een belangrijke rol in de aankoop en gebruik van het product. (Basahin dito over de lege plek aan de tafel van de Compaan)

Ang elepante

Soms worden eigenschappen van een systeem pas duidelijk als er naar het hele systeem wordt gekeken en er verschillende waarnemingen en perspectieven worden gecombineerd. Dit wordt mooi verwoord in de parabel van de olifant en de zes geblinddoekte mensen. Aan deze waarnemers wordt gevraagd de olifant te betasten en te beschrijven wat ze menen te voelen. De een zegt een ‘slang’ (de slurf), de ander een ‘muur’ (zijkant), een volgende een ‘boom’(poot), weer een ander een ‘speer’ (slagtand), de vijfde een ‘touw’ (de staart) en de laatste een ‘waaier’ (oor). Geen van de deelnemers beschrijft een deel van een olifant, maar wanneer ze hun waarnemingen delen en combineren, komt de olifant ‘tevoorschijn’.

Bij de uitprobeerdienst van de gemeente Dalfsen zagen wij dit patroon terug. Deze dienst bestaat uit vrijwilligers die helpen nadenken over de ondersteuning van inwoners, mantelzorgers en zorgaanbieders in de gemeente Dalfsen. Hierbij wordt steeds vaker slimme technologie ingezet. Zij kwamen erachter dat een eenzijdige benadering en aannames grote moeilijkheden kunnen opleveren bij de implementatie van een oplossing. (lees dito over de olifant van de gemeente Dalfsen).

Ang balat ng bear

Ang unang tagumpay ay maaaring magbigay sa atin ng maling impresyon na pinili natin ang tamang landas. Gayunpaman, sustainable tagumpay ay nangangahulugan na ang diskarte ay tumatagal din ng lugar sa mas mahabang panahon, magtrabaho sa mas malaking sukat at / o sa iba pang mga kondisyon. We zien dat de stap van een Proof of Concept naar een Proof of Business voor veel ondernemingen groot en vaak zelfs te groot is. Ang kilalang kasabihan: ‘Je moet de huid niet verkopen voor de beer geschoten is.’ levert een mooie metafoor voor deze situatie.

Bij ‘Hotline to Home’, een telecom project geïnitieerd door een cardioloog in een klein perifeer ziekenhuis, zagen wij dat de beer te vroeg geschoten werd. Hier was de les dat enthousiasme van experts en visionairs geen garantie geeft voor succesvolle opschaling. Door een lege plek aan tafel ontstonden hier irreële verwachtingen. (Basahin dito hoe de beer te vroeg werd geschoten)

Betrek alle stakeholders, creëer gedeelde verwachtingen en evalueer!

Uit de bovenstaande patronen en casuïstiek is te concluderen dat het aanmeten van een breed perspectief essentieel is bij e-health innovaties. Zorg er ten eerste voor dat alle stakeholders betrokken worden. De belangrijkste en tegelijkertijd meest vergeten partij is hierbij vaak de eindgebruiker. Alleen samen met alle betrokken is het mogelijk om tot een goede vraagverheldering en oplossingsrichting te komen. Daarnaast leidt dit tot gedeelde, realistische verwachtingen die uiteindelijk eerder gerealiseerd zullen worden. Tot slot is het belangrijk om te realiseren dat een innovatieproces bestaat uit verschillende fases en niet één lineair proces is. Wij moedigen e-health ontwikkelaars aan om in iedere fase te evalueren, de verschillende perspectieven te verkennen en de juiste personen aan tafel uit te nodigen. Soms kan een waardevol inzicht uit onverwachte hoek komen.

De bovenstaande patronen en lessen maken deel uit van de methodiek van het Instituut voor Briljante Mislukkingen. Deze stichting probeert de samenleving uit te dagen door het faciliteren en toegankelijk maken van leerervaringen. Meer weten? Kijk dan op www.briljantemislukkingen.nl. Zelf een waardevolle leerervaring omtrent een e-health innovatie delen? Gebruik dan @Brilliantf op Twitter, dan helpen wij om de leerervaring verder te verspreiden!In de week van 21 t/m 26 januari vond de E-health week plaats. Een week waarin E-health ontwikkelaars hun projecten konden delen met het grote publiek, de Nederlander.

IBA PANG MGA MAKINANG NA KABIGUAN

Sino ang pananalapi pamumuhay sa cardiac rehabilitation?

21 Nobyembre 2018|Comments Off on Sino ang pananalapi pamumuhay sa cardiac rehabilitation?

Mag-ingat sa problema ng manok. Kapag ang mga partido ay masigasig, ngunit una hingin muna ang bigat ng patunay, pagkatapos ay tingnan kung mayroon kang paraan upang magbigay ng patunay na iyan. At proyekto na naglalayong maiwasan ang palaging mahirap, [...]

Wellness shower – pagkatapos ng ulan shower dumating sikat ng araw?

29 Nobyembre 2017|Comments Off on Wellness shower – pagkatapos ng ulan shower dumating sikat ng araw?

Intensyon pagdidisenyo ng isang malayang awtomatikong at relaxed shower upuan para sa mga taong may pisikal at / o mental na kapansanan, upang sila ay maaaring shower nag-iisa at lalo na independiyenteng sa halip ng 'sapilitang' kasama ang propesyonal na pangangalaga ng kalusugan. [...]

Bakit kabiguan ay isang opsyon…

Makipag-ugnay sa amin para sa workshop o lektyur

O tawagin si Pablo na Iske +31 6 54 62 61 60 / Bass Ruysenaars +31 6 14 21 33 47