Irrationeel gedrag van eindgebruikers laat zich moeilijk voorspellen. Om de wensen die vanuit dit gedrag ontstaan in kaart te brengen, is een kwalitatieve benadering vereist. In sommige gevallen is de weg van trial & error noodzakelijk.

tswv yim

Bestaande thuiszorgorganisaties mogen door bezuinigingen alleen nog medisch noodzakelijke handelingen uitvoeren en hebben grote moeite voldoende zorgverleners te vinden. Tegelijkertijd wordt er verwacht dat in 2040 het aantal alleenwonende 80+ers verdubbeld zal zijn. Er zijn dan nog maar twee werkenden voor elke gepensioneerde in Nederland. De partners, kinderen en naasten van hulpbehoevende ouderen moeten de rol van de terugtrekkende overheid overnemen. Dat brengt voor deze mantelzorgers echter grote problemen met zich mee. Ter illustratie: 40% van de mantelzorgers die zorgt voor iemand met dementie kampt met symptomen van ernstige depressie (bron: VUmc, mei 2017).

In dit licht wilden we met organisatie Dinst een antwoord bieden op de vraag: “Wie gaat de dagelijkse, niet medische, ondersteuning van kwetsbare ouderen op zich nemen als de mantelzorger dat niet (langer) kan of wil?. Uit vele interviews kregen we de bevestiging dat mantelzorgers graag wat taken uit handen zouden geven aan “vaste gezichten aan huis”. Dinst wilde hét loket voor betrouwbare diensten aan huis zijn. De intentie was om met zeer goede service en een scherpe prijs, aan te tonen dat mensen bereid zijn te betalen voor ondersteuning aan huis. In tegenstelling tot andere organisaties in de ouderenzorg zou Dinst de mantelzorgers wel kunnen bereiken. Dit dankzij verfrissende eigentijdse marketing en communicatie.

kev ua kom ib tug

De twee oprichters van Dinst hebben eerst het probleem onderzocht door veel interviews met de doelgroepen (ouderen, mantelzorgers en potentiële dienstverleners) af te nemen. Ondertussen bouwden ze een eerste versie van een online platform. Dit in een multidisciplinair team van circa zes gemotiveerde en sociaal gedreven mensen. Dinst is vervolgens gestart als online marktplaats met professionals zoals thuiskappers, schoonheidsspecialisten en klusjesmannen aan huis bij ouderen. Dinst had ruim 150 dienstverleners die persoonlijk gescreend waren en zich online voorstelden. Dit kwam inclusief introductiefilmpje, prijzen, beschikbaarheid en recensies.

tshwm sim

Dua li ntawm ib pab neeg muaj zog thiab enormous siab, nws twb tsis tau mus cuag txoj kev loj hlob. Txawm li ntawd los, qhov no yog heev yuav tsum tau tsim ib tug coj mus muag raison d'être.. Peb mus txog ob hauv internet tseem khiav mus cuag cov pab pawg neeg phiaj. Ncaj qha mus rau tus neeg tau txais kev pab ntawm dinst.nl thiab yog Sfering peb muaj rau lwm cov websites. Tsis tas li, peb muaj kuj muag peb platform ua ib 'dawb daim ntawv lo SaaS' tov loj lub koom haum zov me nyuam.: Ua li no, lub tsev organisations yuav ya cov software thiab furnishings associated nrog cov marketplace nyob rau hauv lawv tus kheej chij.. Ntxiv rau cov ntaub ntawv-uas tau tsav hauv internet li cas, Dinst yog tseem tam sim no nyob rau hauv koog tsev kawm ntawv nrog ntau yam kev ua ub no.. Cov neeg muas zaub tshiab tuaj ntawm kev sib raug zoo nrog general practitioners.

Dua li ntawm cov Disease fact tias cov neeg muas zaub nruab nrab lawv cov chaw muab kev pab nrog ib tug 8,7 rov xyuas dua, Peb tsis tau tsim ib txoj kev sib raug zoo nrog cov neeg muas zaub. Nyob rau hauv retrospect, peb yuav hais tias cov neeg muas zaub rau cov kev pab cuam infrequent (Ib handyman yuav tuaj ntawm ob zaug ib xyoos, ib hairdresser txhua rau (6) lub lis piam) Tsuas xav mus ntsib tus neeg muaj ntawv pov thawj zov me nyuam. Lawv yuav tsis tau koom tes ntxiv los ntawm Dinst.. Vim tsis muaj turnover, peb txiav txim siab tsis siv investors cov nyiaj, Tab sis hloov mus hloov ib tug qauv txawv nrog ib hom kev pab. Qhov kev pab cuam hauv tsev yug: Ib tug paub ntsej muag nyob hauv tsev rau txhua hnub ua hauj lwm.

Ib nqe ntawm €19.95 ib teev seemed rau peb 75% Ntawm qhov yim yim hauv lub Netherlands yuav tau them zoo. Tshwj xeeb tshaj yog vim hais tias cov neeg uas muaj ib tug pgb (pob nyiaj siv) Kuj yuav mus Dinst. Dinst had een duidelijke toegevoegde waarde door de aangeboden continuïteit en kwaliteit binnen de wekelijkse, soms dagelijkse, ondersteuning aan huis. In gesprekken met mantelzorgers bleek dat zij extra ondersteuning dan ook nodig en betaalbaar vonden. De ouderen (80+) van nu denken daar echter toch anders over, bleek uit onderzoek onder 685 oudere leden van een publieke thuiszorgorganisatie in het Gooi. Tachtigplussers vinden dat ze recht hebben op betaalde overheidssteun, anders doppen ze hun eigen boontjes wel. Maar betalen voor hulp in huis, nee…

Lessen

Dinst anticipeerde op een snel groeiende dienstmarkt met het internet als belangrijk communicatiekanaal. Hiermee werd een risico genomen. Dat is verkeerd uitgepakt.

  1. Dinst had haar dienstverleners minder kunnen betalen en daardoor een uurprijs van €16 aan haar klanten kunnen berekenen. De organisatie wilde mensen echter een eerlijk uurloon betalen;
  2. We hadden met heel lage kosten onze activiteiten lokaal kunnen doorzetten. In dat scenario was er geen budget (en investeerder) te vinden voor échte vernieuwing, met betere service tegen lagere prijzen. En dat is juist wat we wilden;
  3. Dinst had kunnen fuseren met een andere grotere organisatie. Dat is in een late fase geprobeerd maar niet gelukt, mede vanwege het beperkt aantal klanten bij Dinst en de afwijkende manier van werken. Uiteindelijk hebben we de klanten wel netjes kunnen overdragen aan SaaraanHuis;
  4. Dinst yuav muaj switched rau ib facilitating B2B lub luag hauj lwm thiab txaus siab uas twb muaj lawm koom haum uas nruj txheej txheem thiab automation.. Qhov no yog li cas lub tuam txhab hwm hauv U.S.. Peb tshuab twb tsis tau zoo txaus rau ntawd thiab nyob rau hauv cov meantime cov nyiaj tau khiav..

Saum toj no paub yog tsis muaj ua ntej. Nyob retrospect, tus zoo tagnrho lawv ntawm Dinst nkawd yooj yim rau daim ntawv qhia tawm. Txawm li ntawd los, qhov no yeej tsis xav hais tias qhov no hlo ua ntej.. Txojkev uas sau txog lub neej muaj kev kawm feem ntau sau los ntawm 'mus sib hais & Yuam kev', thiab uas yog ib qho tseem ceeb rau acknowledge.

Saib tom ntej, tsis tas li ntawd, muaj vam cia.! Nyob rau hauv kaum xyoo, cov yim yim yuav yog ib hom kev kho mob ntau yam kev kho mob dua lawv yog tam sim no.. Tej tsaug hauv internet, lawv yuav zoo qhia thiab siv rau me ntsis khoom kim heev. Ze weten dat ze zelf moeten gaan betalen voor ondersteuning op hun oude dag. Dit, in combinatie met het steeds groter wordende sociale probleem rondom zelfstandig thuis wonen, vraagt om goede landelijke aanbieders. De vraag is nu wanneer de tijd rijp is om groots in te stappen. Daarnaast is het belangrijk om landelijk snel te kunnen groeien en tegelijk toegang te kunnen houden tot lokale netwerken met zorg- en welzijn professionals.

Npe: Olivier Coops
Koom haum: Dinst

LWM CI NTSA IAB FAILURES

Kawm tau zoo tab sis tsis tau txaus yug

Wie goed verlopen pilots in een complexe bestuurlijke omgeving wil opschalen, moet continu leren en bijsturen om alle relevante partijen te betrekken en actiebereidheid te creëren. Intentie Een [...]

Maatschappelijke Onderneming de TWEE gezusters

Intentie Een attractieve exploitatie van twee monumentale kloosters met zowel een bedrijfsmatige doelstelling (gezonde exploitatie met winst) als maatschappelijke doelstellingen (bijdragen aan de zelfredzaamheid van ouderen en re-integratie naar de [...]

Mob, tiam sis tsis xeeb tub

Ga er nooit van uit dat iedereen volledig geïnformeerd is en zeker niet wanneer er nieuwe informatie is. Zorg voor een kennisomgeving waarin iedereen zijn of haar beslissingen kan nemen. Ga na wat [...]

Vim li cas thiaj tsis ua hauj lwm yog ib qho kev xaiv…

Hu rau peb kom muaj kev ua haujlwm lossis qhuab qhia

Los yog hu xov tooj rau Paul Islam +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruysenaars +31 6 14 21 33 47