Na itovo tawacala vei ira na vakayagataka na icavacava e dredre me tukuni. Me mapetaka na gagadre e basika mai na itovo oqo, e gadrevi e dua na ivakarau ni bula vinaka. Ena so na gauna, na sala ni veivakatovolei & error noodzakelijk.

Kena inaki

Bestaande thuiszorgorganisaties mogen door bezuinigingen alleen nog medisch noodzakelijke handelingen uitvoeren en hebben grote moeite voldoende zorgverleners te vinden. Tegelijkertijd wordt er verwacht dat in 2040 het aantal alleenwonende 80+ers verdubbeld zal zijn. Er zijn dan nog maar twee werkenden voor elke gepensioneerde in Nederland. De partners, kinderen en naasten van hulpbehoevende ouderen moeten de rol van de terugtrekkende overheid overnemen. Dat brengt voor deze mantelzorgers echter grote problemen met zich mee. Ter illustratie: 40% van de mantelzorgers die zorgt voor iemand met dementie kampt met symptomen van ernstige depressie (ivurevure: VUmc, Me 2017).

In dit licht wilden we met organisatie Dinst een antwoord bieden op de vraag: “Wie gaat de dagelijkse, niet medische, ondersteuning van kwetsbare ouderen op zich nemen als de mantelzorger dat niet (langer) kan of wil?". Uit vele interviews kregen we de bevestiging dat mantelzorgers graag wat taken uit handen zouden geven aan “vaste gezichten aan huis”. Dinst wilde hét loket voor betrouwbare diensten aan huis zijn. De intentie was om met zeer goede service en een scherpe prijs, aan te tonen dat mensen bereid zijn te betalen voor ondersteuning aan huis. In tegenstelling tot andere organisaties in de ouderenzorg zou Dinst de mantelzorgers wel kunnen bereiken. Dit dankzij verfrissende eigentijdse marketing en communicatie.

Vakanamata ki na

De twee oprichters van Dinst hebben eerst het probleem onderzocht door veel interviews met de doelgroepen (ouderen, mantelzorgers en potentiële dienstverleners) af te nemen. Ondertussen bouwden ze een eerste versie van een online platform. Dit in een multidisciplinair team van circa zes gemotiveerde en sociaal gedreven mensen. Dinst is vervolgens gestart als online marktplaats met professionals zoals thuiskappers, schoonheidsspecialisten en klusjesmannen aan huis bij ouderen. Dinst had ruim 150 dienstverleners die persoonlijk gescreend waren en zich online voorstelden. Dit kwam inclusief introductiefilmpje, prijzen, beschikbaarheid en recensies.

Kena macala

Ondanks een sterk team en enorme inzet lukte het niet om de gestelde groei te realiseren. Dit was echter hard nodig om commercieel bestaansrecht op te bouwen. We hebben twee online routes doorlopen om de doelgroep te bereiken. Direct naar de consument via dinst.nl en door ons aanbod aan te bieden op andere websites. Daarnaast hebben we ons platform ook als ‘white label SaaS’ oplossing verkocht aan grote thuiszorgorganisaties: de bij de marktplaats behorende software en inrichting konden de thuisorganisaties op die manier onder eigen vlag voeren. Naast data gedreven online marketing was Dinst ook aanwezig in de wijk met diverse activiteiten. Het grootste aantal nieuwe klanten kwam daarbij vanuit relaties met huisartsen.

Ondanks het feit dat klanten hun dienstverleners gemiddeld met een 8,7 beoordeelden, lukte het ons niet om een band op te bouwen met de klanten. Achteraf kunnen we stellen dat klanten voor deze niet-frequente diensten (een klusjesman komt misschien twee keer per jaar langs, een kapster elke zes weken) alleen in contact willen komen met de juiste dienstverlener. Ze hebben daarbij wellicht geen behoefte aan verdere betrokkenheid van Dinst. We besloten bij gebrek aan omzet niet om het geld van investeerders op te maken, maar om over te stappen op een ander model met één type dienst. De Thuisservice was geboren: een vertrouwd gezicht aan huis voor alle dagelijkse taken.

Een prijs van €19,95 per uur leek ons voor 75% van de tachtigplussers in Nederland prima te betalen. Zeker omdat mensen met een pgb (persoons gebonden budget) ook bij Dinst terecht konden. Dinst had een duidelijke toegevoegde waarde door de aangeboden continuïteit en kwaliteit binnen de wekelijkse, soms dagelijkse, ondersteuning aan huis. In gesprekken met mantelzorgers bleek dat zij extra ondersteuning dan ook nodig en betaalbaar vonden. De ouderen (80+) van nu denken daar echter toch anders over, bleek uit onderzoek onder 685 oudere leden van een publieke thuiszorgorganisatie in het Gooi. Tachtigplussers vinden dat ze recht hebben op betaalde overheidssteun, anders doppen ze hun eigen boontjes wel. Maar betalen voor hulp in huis, nee…

Bokoca

Dinst anticipeerde op een snel groeiende dienstmarkt met het internet als belangrijk communicatiekanaal. Hiermee werd een risico genomen. Dat is verkeerd uitgepakt.

  1. Dinst had haar dienstverleners minder kunnen betalen en daardoor een uurprijs van €16 aan haar klanten kunnen berekenen. De organisatie wilde mensen echter een eerlijk uurloon betalen;
  2. We hadden met heel lage kosten onze activiteiten lokaal kunnen doorzetten. In dat scenario was er geen budget (en investeerder) te vinden voor échte vernieuwing, met betere service tegen lagere prijzen. En dat is juist wat we wilden;
  3. Dinst had kunnen fuseren met een andere grotere organisatie. Dat is in een late fase geprobeerd maar niet gelukt, mede vanwege het beperkt aantal klanten bij Dinst en de afwijkende manier van werken. Uiteindelijk hebben we de klanten wel netjes kunnen overdragen aan SaaraanHuis;
  4. A rawa ni veisau na dinst ki na dua na itavi veivakarautaki ni B2B ka tokoni ira na mataisoqosoqo era sa tu rawa ka totoka na kena iwalewale kei na gacagaca ni kena vakayagataki.. Oqo na kabani Veidokai e Amerika. E se bera ni veirauti na neitou tekinolaji ena vuku ni ka oqo ka sa sega ni saumi na ilavo..

Na kila-ka e cake a sega ni vakarautaki rawa tu mai vakadede. Ni vakasamataki lesu, na sala talei nei Dinst e vaka me rawarawa na kena mapetaki. Ia, oqo e sega sara ga ni vaka o ya ni se bera vakadua.. Na salatu ni toso e vakavuqa ni lako curuma yani na 'Veivakatovolei & Cala', ka sa ka bibi me kilai.

Ia, na rai ki liu, e tiko na inuinui.! Ena loma ni tini na yabaki mai oqo, na sivia ni walusagavulu vakacaca sa na dua tale na mataqali dauvakasaqaqara taleitaki mai na kena ena gauna oqo.. Vakatikina na vakavinavinaka ki na initaneti, era sa kila vakavinaka cake ka vakayagataki ki na dua na tiko rawa ka levu cake. Ze weten dat ze zelf moeten gaan betalen voor ondersteuning op hun oude dag. Dit, in combinatie met het steeds groter wordende sociale probleem rondom zelfstandig thuis wonen, vraagt om goede landelijke aanbieders. De vraag is nu wanneer de tijd rijp is om groots in te stappen. Daarnaast is het belangrijk om landelijk snel te kunnen groeien en tegelijk toegang te kunnen houden tot lokale netwerken met zorg- en welzijn professionals.

yaca: Olivier Coops
Mataisoqosoqo: Dinst

ESO TALE NA SEGA NI VAKASAKITI

iWalewale ni rawa-ka ia se sega tikoga ni veitokoni

Wie goed verlopen pilots in een complexe bestuurlijke omgeving wil opschalen, moet continu leren en bijsturen om alle relevante partijen te betrekken en actiebereidheid te creëren. Intentie Een [...]

Cakacaka Ni Veimaliwai e Rua na Marama

Intentie Een attractieve exploitatie van twee monumentale kloosters met zowel een bedrijfsmatige doelstelling (cakacaka bulabula kei na tubu) vaka na inaki ni veimaliwai (bijdragen aan de zelfredzaamheid van ouderen en re-integratie naar de [...]

Tauvimate ia sega ni bukete

Kakua ni nanuma ni sa kilai taucoko tu na tamata kecega, vakabibi ni tiko na itukutuku vou. Vakarautaka e dua na draki ni kila ka me rawa ni vakatulewa kina na tamata kecega. Raica na cava [...]

Na cava na vuna e dua kina na digidigi na druka…

Veitaratara kei keitou me baleta e dua na vuli se vuli

Se kacivi Paula Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruysenaars +31 6 14 21 33 47