Publicado nge:

Koen Faber

Ar intención mar:

PSO ge 'nar asociación pa organizaciones ne nu'u̲ mpe̲fi jar
Nte. Animar ya Maxte da meya hño ja yá
Práctica 'nar nt'ot'ise̲ ko refuerzo yá socios jar ximha̲i jar nte
Ma PSO ar bí ocurrió ar idea da kadu 'na ya organizaciones Maxte pets'i 'nar LWT (da meya) Dá pe̲ts'i da
Da yá 'befi da meya ne ya nt'a̲ni da meya.

Ar enfoque bí
Ya LWT jar ga̲tho
HMUNTS'UJE kut'a ya jä'i jar pocos 'ra zänä tsa cerrar ar Honja 'nar
Nkohi pa ar mejora 'nar nt'ot'ise̲, ja ar apoyo PSO
ma grabado. 'Me̲fa eso bí llevarían da t'ot'e xi hño ya nt'o̲t'e da meya.

Ar nt'uni ma:
'Nar fracaso, getho ar njot'i ya LWT ar convirtió ja 'nar proceso xingu mäs ya'bu̲
ne 'nar proceso mäs hñei. Ar necesitaron ndunthe 'yot'e ya Hmunts'i pa
duidelijk te krijgen waar organisaties mee worstelden en hun leerdoelen
helder te krijgen. Gemiddeld werd pas na 10 maanden een LWT getekend, y
som nog veel later. Al die tijd was er geen zichtbaar resultaat om te laten
zien.

Het leermoment was
Uit een evaluatie bleek echter dat de discussies zelf over de leervragen al
tot nieuwe inzichten te hebben geleid bij de lidorganisaties. De leden
waren heel positief en vonden dat ze al vóór het afsluiten van hun
leerwerktraject veel hadden geleerd. Ze hadden nu duidelijk welke
onderwerpen hun praktijk zouden kunnen verbeteren en hoe ze dit wilden
aanpakken. Vaak beschouwden ze zich al lerende organisaties (dus waarom een
LWT?), maar nu kreeg het echt een kader. Kortom zij vonden het een succes!
Na een eerste worsteling zijn de relaties tussen PSO en de leden zijn
veelal verbeterd en onze rol werd duidelijker.