Voordat je een nieuwe regeling of wet invoert, doe een zogenaamde uitvoeringstoets: Wat is de impact op de diverse partijen? Welke processen/ systemen moeten worden aangepast? Zijn er uitzonderingen denkbaar? Daarnaast moet je wendbaar zijn en de plannen continu willen aanpassen.

ရည်ရွယ်ချက်

Toen in 2015 de decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten plaatsvond, werden de gemeenten verantwoordelijk voor de jeugdzorg. De Wet op de Jeugdzorg voor gezinnen met opvoed- en opgroeiproblematiek is toen veranderd in de Jeugdwet. De nieuwe Jeugdwet werd daarbij uitgebreid naar andere doelgroepen, waaronder jeugd met GGZ-problematiek. Eén van de regelingen uit de oude wet, de ouderbijdrage, werd in de Jeugdwet overgenomen en was nu ook van toepassing op de nieuwe doelgroepen. In de praktijk betekende de regeling dat ouders een bijdrage betaalden om een deel van de verblijfskosten van hun opgenomen kinderen te bekostigen. Ouders zouden namelijk minder kosten hebben wanneer hun kind niet thuis woont, was het idee.

Voorheen vloeide de opbrengst van de ouderbijdrage, အကြောင်း 11 miljoen per jaar, naar de schatkist. Veel van deze bijdragen werden uiteindelijk niet geïnd omdat de juiste informatie daarvoor niet werd doorgegeven. Dit was een bekend feit voor de betrokken ministeries. Het decentralisatiemoment en daarmee de verschuiving van de verantwoordelijk én het budget naar gemeenten, werd aangegrepen om dit recht te zetten. Door een financiële prikkel voor gemeenten te bewerkstelligen zou er met ingang van 1 ဇန်နဝါရီလ 2015 scherper toegezien gaan worden op de uitvoering van de ouderbijdrageregeling. Dit zou vervolgens een opbrengststijging creëren.


ချဉ်းကပ်နည်း

Op het macrobudget voor jeugdhulp, dat per 2015 van Rijksoverheid naar gemeenten zou gaan, werd het bedrag van de ouderbijdrageregeling in mindering gebracht. Gemeenten moesten dit bedrag zelf binnen krijgen via uitvoeringsinstantie CAK. တိုတိုပြောရရင်: een flinke financiële prikkel. Het Ministerie van Financiën zette in op een bedrag van 45 သန်း, maar kwam uiteindelijk tot een bedrag van 26 miljoen overeen.

Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) ging de ouderbijdrageregeling onder de nieuwe wet uitvoeren. Om dit te realiseren richtte het CAK een ICT-systeem in en zou het CAK zorgdragen voor het innen van het bedrag. Hierna zou de opbrengst naar de gemeente gaan.

အဆိုပါအကြောင်းအရာကို အမျိုးသားလွှတ်တော်တွင် လူငယ်ဥပဒေဖြင့် ဆွေးနွေးခဲ့သည်။ (ဖေဖော်ဝါရီ 2014) အရေးကြီးသော အာရုံစိုက်မှု မဟုတ်ပါ။, အဘယ်ကြောင့်ဆိုသော် ၎င်းအား ဥပဒေအသစ်တွင် ထည့်သွင်းနိုင်သည့် ပုံမှန်လုပ်ဆောင်မှုတစ်ခုအဖြစ် ရှုမြင်သောကြောင့်ဖြစ်သည်။. ရလဒ်အနေဖြင့် စီမံကိန်းအကောင်အထည်ဖော်မှုတွင် အရေးကြီးသောပြောင်းလဲမှုများနှင့် သက်ဆိုင်ရာပစ်မှတ်အုပ်စုများနှင့်ပတ်သက်ပြီး သက်ဆိုင်သူများထံသို့ ချက်ချင်းရှင်းလင်းစွာမသိရှိရပေ။, စည်ပင်သာယာရေးနှင့် GGZ ကဲ့သို့သော.


ရလဒ်

နွေရာသီ၌ 2014 စည်ပင်သာယာရေးအဖွဲ့များသည် မိဘအလှူငွေကို စတင်စုဆောင်းရကြောင်း တွေ့ရှိခဲ့သည်။. ဥပဒေဟောင်းအရ မိဘအုပ်ထိန်းသူ၏ အလှူငွေကို အတည်ပြုပေးသည့် အာဏာပိုင်များမှာ ၁၅ ဦးသာ ရှိသည်။, လူငယ်ဥပဒေ အရ အနီးပတ်ဝန်းကျင်တွင် အရေအတွက်ထက် မနည်းကြောင်း တွေ့ရှိရ သည်။ 400. CAK သည် စည်ပင်သာယာရေးအဖွဲ့များနှင့် ဆွေးနွေးပွဲများ ပြုလုပ်ခဲ့သည်။, သို့သော် စီမံခန့်ခွဲရေး လုပ်ငန်းစဉ်ကို လွယ်ကူချောမွေ့စေမည့် ICT စနစ်သည် လုံလောက်စွာ အလုပ်မဖြစ်သေးပါ။. စည်ပင်က တားတာဆိုတော့ (te) ကြီးမားသော အုပ်ချုပ်ရေးဝန်ထုပ်ဝန်ပိုးကို ကြိုမြင်သည်။. In het najaar van 2014 ontdekte de GGZ dat de ouderbijdrage zich uit zou gaan strekken tot kinderen die psychiatrische hulp nodig hebben. Er ontstond groot verzet en de Tweede Kamer drong aan op nader onderzoek naar de implicaties van de regeling, wat staatssecretaris Van Rijn in januari 2015 toezegde.

ဇန်နဝါရီလတွင် 2015 werd de Jeugdwet ingevoerd, maar de uitvoering van de veranderingen in de ouderbijdrageregeling liep stuk op de informatie-uitwisseling tussen CAK en de gemeenten. Daarbij was er veel verzet vanuit de GGZ. Het onderzoek wees uit dat er niet altijd een kostenbesparing voor ouders met kinderen in de verblijfszorg is. Ook kwam naar voren dat ouders met een laag inkomen niet standaard werden uitgezonderd van betalingsplicht. Uiteindelijk is besloten om de ouderbijdrage in zijn geheel af te schaffen, één jaar nadat de Jeugdwet in werking is gegaan. Dit gebeurde pas op het moment dat het Ministerie van VWS buiten het bestaande denkkader, “de ouderbijdrage is iets wat bij de wet hoort”, is gaan kijken. Gemeenten wilden bij afschaffing de 26 miljoen per jaar alsnog via de macrobegroting voor de jeugdhulp ter beschikking hebben. De middelen hiervoor werden gevonden.

လျှော့ပါ။

  1. Eenvoudig lijkende uitvoeringsonderwerpen kunnen een politiek issue worden. Dus bekijk goed hoe de nieuwe situatie eruitziet, welke (nieuwe) spelers in het veld komen en wat er in het veld gebeurt. En dan is het nog maar de vraag of je alles goed kunt voorzien.
  2. Je kunt een maatregel niet zomaar voor meerdere doelgroepen inzetten, want dezelfde maatregel kan voor een andere groep anders uitvallen.
  3. အပြောင်းအလဲရှိလာမည့်အချိန်အတွင်း ဆက်သွယ်ပြောဆိုပြီး လျှော့ချသည့်ကာလကို ထည့်သွင်းစဉ်းစားပါ။. CAK ကဲ့သို့သော စုဆောင်းရေးအေဂျင်စီတစ်ခုသည် ရပ်စဲရန် နောက်ထပ်ငါးနှစ် လိုအပ်သည်။.
  4. သင့်ကိုယ်သင် နေရာလွတ်ပေးပါ။ box ထဲက ဖြေရှင်းချက်ကိုရွေးချယ်ပါ။. ဤကိစ္စတွင် မိဘ၏ပံ့ပိုးကူညီမှုကို ရပ်တန့်စေခဲ့သည်။.
  5. မိဘများ၏ ပံ့ပိုးကူညီမှုဆိုင်ရာ သုတေသနပြုချက်သည် သတင်းအချက်အလက်များစွာကို ရရှိခဲ့သည်။. မိဘများသည် ၎င်းတို့၏ကလေးအတွက် ကုန်ကျစရိတ်များကို ပိုမိုထိုးထွင်းသိမြင်နိုင်ပေသည်။. ထိုအချက်အလက်များကြောင့် ရပ်တန့်ရန် ဆုံးဖြတ်ချက်ချရန်မှာလည်း ပိုမိုလွယ်ကူလာသည်။.
  6. တခါတရံ အစီအစဥ်များသည် ကောင်းမွန်သော ဖြေရှင်းချက်များနှင့် တူသည်။, ဒါပေမယ့် သူတို့ ရည်မှန်းထားတဲ့အတိုင်း မဖြစ်ဘူး။. စည်ပင်သာယာရေးအဖွဲ့များသည် အုပ်ချုပ်ရေးဆိုင်ရာဝန်ထုပ်ဝန်ပိုးများ ပိုမိုရရှိစေရန် ရည်ရွယ်ချက်မဟုတ်ပေ။.

နာမည်: Janine Huiden-Timmer
အဖွဲ: ကျန်းမာရေး၊ လူမှုဖူလုံရေးနှင့် အားကစားဝန်ကြီးဌာန

အခြားသော ပြောင်မြောက်သော ကျရှုံးမှုများ

နေမကောင်းသော်လည်း ကိုယ်ဝန်မရှိပါ။

အထူးသဖြင့် သတင်းအချက်အလက်အသစ်များရရှိလာသောအခါ လူတိုင်းအား လုံးလုံးအသိပေးသည်ဟု မယူဆပါ။. လူတိုင်းသူ၏ဆုံးဖြတ်ချက်များချနိုင်သည့် အသိပညာပတ်ဝန်းကျင်ကို ဖန်တီးပါ။. ဘာလဲ စစ်ဆေးပါ။ [...]

စောင့်ရှောက်မှုနှင့် အစိုးရ – ကောင်းသောနှင့် တသမတ်တည်းရှိသော စောင့်ရှောက်မှုသည် ပိုမိုညီမျှသောဆက်ဆံရေးမှ အကျိုးကျေးဇူးများ

Intention In 2008 ကျွန်ုပ်၏ကျန်းမာရေးစောင့်ရှောက်မှုကုမ္ပဏီကိုစတင်ခဲ့သည်။, နိုင်ငံအလိုက် လွှမ်းခြုံထားသော စိတ်ပိုင်းဆိုင်ရာနှင့် ရုပ်ပိုင်းဆိုင်ရာ သုခချမ်းသာအတွက် ဘက်စုံ စည်းကမ်းထိန်းသိမ်းရေး စောင့်ရှောက်မှုပေးသူ. ရည်ရွယ်ချက်မှာ ခွေးခြေနှစ်လုံးကြားတွင် ဖမ်းမိနေသူများကို အကူအညီပေးရန်ဖြစ်သည်။ [...]

နှလုံးပြန်လည်ထူထောင်ရေးတွင် နေထိုင်မှုပုံစံကို ငွေကြေးထောက်ပံ့ခဲ့သူ?

ကြက်-ဥပြဿနာ သတိထားပါ။. ပါတီပွဲတွေလုပ်တဲ့အခါ စိတ်လှုပ်ရှားတယ်။, ဒါပေမယ့် သက်သေပြဖို့ အရင်မေးပါ။, ထိုဝန်ထုပ်ဝန်ပိုးကို ပေးအပ်ရန် သင့်တွင် နည်းလမ်းရှိမရှိ စစ်ဆေးပါ။. ကာကွယ်ရေးကို ရည်ရွယ်တဲ့ ပရောဂျက်တွေက အမြဲတမ်းခက်ခဲတယ်။, [...]

အဘယ်ကြောင့်ပျက်ကွက်တစ်ခု option တစ်ခုဖြစ်သည်…

အလုပ်ရုံဆွေးနွေးပွဲ သို့မဟုတ် ဟောပြောပွဲအတွက် ကျွန်ုပ်တို့ထံ ဆက်သွယ်ပါ။

သို့မဟုတ် Paul Iske ကိုခေါ်ဆိုပါ။ +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47