Het Fiasco met het cruiseschip Roald Amunsen van de Noorse Maatschappij Hurtigruten

De Noren staan bekend om hun strenge aanpak van COVID-19. Ze hebben verhoudingsgewijs ook weinig gevallen, minder dan 10.000 y, hoewel elk slachtoffer natuurlijk een drama is, een relatief bescheiden aantal van 256 doden. Met name de grenzen worden scherp in de gaten gehouden en landen worden al snel op de rode lijst geplaatst. De kans is erg groot dat dit ook gaat gelden voor Nederland en dat is jammer voor mij, want ik ben van plan volgende week daarheen te gaan. Maar nu het verhaal van Hurtigruten, bekend van de tochten langs de kust met de rode schepen, die vroeger de enige verbinding leverden tussen de steden aan de Noorse fjordenkust. Je kunt wel stellen dat Hurtigruten de nationale trots is van Noorwegen. Het bedrijf verzorgt ook cruises, onder andere naar Spitsbergen.

De intentie was om na lange tijd weer een cruise te maken naar Spitsbergen. Aangezien het aantal besmettingen begin juli gering was en daar bovenop nieuwe, strengere maatregelen, met name m.b.t. quarantaine werden ingevoerd, leek de kans verwaarloosbaar dat het mis kon gaan. En het is voor de cruise sector enorm belangrijk dat men kon laten zien dat er (weer) veilig gevaren kon worden. De sector ligt helemaal plat en er worden dramatische verliezen geleden, terwijl de schepen als drijvende spooksteden op de oceanen dobberen omdat ze nergens kunnen aanmeren en stilleggen kennelijk meer kost dan de motoren laten draaien. Kortom een drama en begrijpelijk dat men zo snel mogelijk de business weer wil opstarten. Hurtigruten was de eerste maatschappij die weer startte met cruises.

Hurtigruten Cruise

Hurtigruten kreeg drie dagen voor de eerste reis met het m.s. “Roald Amundsenkreeg Hurtigruten te horen dat niemand aan wal kon gaan als de bemanning of passagiers bij het instappen in quarantaine zouden worden geplaatst. Tegelijkertijd vroegen de autoriteiten Hurtigruten om het infectiebeheersingsplan te wijzigen in het licht van de veranderingen. Volgens de regelgeving die op 15 juli in werking is getreden, mogen bemanningen of passagiers alleen aan wal gaan in Noorwegen of Spitsbergen, als niemand aan boord bij het instappen in quarantaine had mogen staan. Hurtigruten stond echter toe dat alle passagiers na de eerste reis op 24 juli aan land gingen.

Maandag 3 augustus gaf Daniel Skjeldam, de CEO van Hurtigruten, toe dat het bedrijf de buitenlandse bemanningen en quarantainevoorschriften aan boord niet goed genoeg heeft opgevolgd. Dit gold voor 16 bemanningsleden uit de Filipijnen. De woensdag erop bleek dat een passagier op een van de schepen van Hurtigruten besmet was. Vrijdagochtend werd bekend dat ook twee bemanningsleden besmet waren.

Zowel het ministerie als het National Institute of Public Health (NIPH) hebben verklaard dat ze dachten dat Hurtigruten de passagiers woensdag zou informeren. Pas vrijdag werd duidelijk dat Hurtigruten de passagiers nog niet had ingelicht.

Hurtigruten stelt dat ze werknemers de quarantaineperiode hebben laten uitvoeren terwijl ze aan boord werken. Maar dat mag helemaal niet. Je kunt natuurlijk niet met passagiers meegaan op een cruiseschip met een bevolking die bijzonder kwetsbaar is,

Inmiddels blijkt dat minimaal 36 werknemers zijn besmet en minimaal 4 reizigers, die dus ongewaarschuwd van boord mochten gaan en kennelijk aan land andere mensen hebben besmet.

Bijna alle besmette werknemers komen uit de Filipijnen. CEO Skjeldam vertelde maandag dat ze niet alle maatregelen hadden opgevolgd die nodig waren om de buitenlandse werknemers aan boord van het schip in quarantaine te plaatsen. De COO, Bent Martini, heeft zijn functie neergelegd nadat het totale aantal besmettingen boven de 60 uitkwam. Met name het feit dat de besmettingen zijn stilgehouden, wordt het bedrijf en de leiders ervan bijzonder kalijk genomen.

Analyse

Hoewel de kansen klein leken, is men toch te hard van stapel gelopen. Hier is sprake van een ‘bananenschil’ en ‘Duiker van Acapulco’ (te vroeg is ook niet op tijd).

Overigens beschrijf ik in mijn boek ook de ‘Dirty Dozen”: op basis van lessen die getrokken kunnen worden uit de analyse van ongelukken en incidenten in de luchtvaartsector, kan men concluderen dat daar vaak menselijke tekortkomingen een rol spelen, zoals onwetendheid, tunnelvisie, gebrek aan communicatie, solistisch optreden, groepsdruk, vermoeidheid, stress, afleiding, gebrek aan assertiviteit, etc. Het is van groot belang om na te gaan welke factoren hier een rol gespeeld hebben en hoe deze in de toekomst uit de cultuur kunnen worden gebannen. Het is duidelijk dat druk hier een rol gespeeld heeft en dat degenen die de misstanden zagen zich niet vrij voelden deze te melden.

„Mercedes heeft zo’n enorme voorsprong. Juist daarom koester ik ieder plekje winst.”

Resultado

Hamilton won drie van de eerste vier races en staat alweer een straatlengte voor op Max Verstappen. Hij had bij de laatste race zelfs zo’n grote voorsprong dat hij de laatste race met een lekke band kon voltooien op een velg. Tu resumen: de ambitie om wereldkampioen te worden lijkt in het eerste deel van het seizoen al mislukt. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, want daarvoor weet je het bij Verstappen nooit, maar het begin is duidelijk voor de Brit en is hij alweer hard op weg naar zijn zevende wereldtitel. Of iemand hem nog kan stoppen? “Nee”, is Verstappen klip en klaar. „Mercedes heeft zo’n enorme voorsprong. Juist daarom koester ik ieder plekje winst.”

Arquetipos

Verstappen Yanchaj u lidiar yéetel jump'éel káajal inesperado ya'abkach Óoxten, Ka Yanchaj jump'éel impacto ti' le realización u planes.

Chéen juntúul je'el náajaltik yéetel Verstappen yéetel páawo'ob Bull yaan u desgracia u yaantal activos ti' u yéet periodo u le Combinación Hamilton yéetel Mercedes.

Tu'ux páawo'ob Bull ku síijil de acuerdo con le bejo' le evolución yéetel, tune', ku basa ti' le enfoque existente, Mercedes innova radicalmente, bijvoorbeeld via de DAS-constructie.

De VIRAL-score

Om een kwalificatie te geven aan de mislukking en te kunnen beschrijven hoe briljant deze is, hebben we een score ontwikkeld, de zogenaamde VIRAL-score. Dit is een maat voor het briljante gehalte van de mislukking. De score bestaat uit vijf componenten: V (Visión), Teene' (Apostar), R (Gestión riesgos), Un (Naats'ene'ex) en L (Bo'otiktech). Tezamen vormen deze factoren het woord VIRAL en dat is geen toeval, want het gaat immers om leerervaringen die niet verborgen moeten blijven, maar het juist verdienen om verspreid te worden, dus ‘VIRAL’ moeten gaan!

  • V = Visie: 9
    Werledkampioen worden in de F1 is natuurlijk een geweldig doel binnen deze sport. Niet iedereen houdt ervan, maar dit is voor de liefhebbers.

  • I = Inzet: 10
    Er gaat jarenlange oefening, doorzetten en veel geld in zitten (uiteindelijk vele tientallen miljoenen). Ka Max yáalkab yéetel u puksi'ik'al..

  • R = ku: 7
    A wojel ba'ax a lidiando yéetel oponentes k'a'ankach yéetel k'a'abet a bin le extremos ti' le sentidos.. Le riesgos ku ti' leti', séen bey nu'ukulil bey piloto yéetel in wa'alike' u xaan u je'el áalkab jump'íit asab ti' ku túun. Lelo' (re)diseño coches. Max uk' riesgos kuxlaken yéetel, ti' in óolnake', responsables, Kex yane' Yaan k'iine' tuukultik u bin jach náach.

  • U = Enfoque: 8
    Max ku beetik jump'éel excelente meyaj yéetel le kiis buuts mina'an táan k'aas. Xan yaan jump'éel ma'alo'ob meyaj nu'ukulil, Le ba'ala' bin evidente, je'ebix, ti' le Cruz Roja ti' Hungaroring, tu'ux ku pa' le varilla dirección ti' u paache' calentamiento., Ba'ale' le wutskintik milagrosamente séeba'an páajchaj comenzar yéetel ts'o'oksik ka'.. Le chen crítica jach le tuukula' mejora ba'al xíiw u kiis buuts ti' comparación yéetel Mercedes..

  • L = ku: 6
    Max kaan jáan yéetel páawo'ob Bull xan u avanzar yéetel le análisis. Ba'ale' le tuukula' je'elo'oba' k'a'ana'an u asab séeba'an, Tuméen le ketlamo' mina'an u je'elsik. Tak bejla'e', lela' proporcionalmente le uláak' ti'its yéetel Míin xan u Mercedes le ch'aaj bey k'a'am..

Conclusión

Tu general jump'éel espacioso 8. Juntúul fracaso verdaderamente brillante yéetel sinceramente Kexi' ka ti' le, wa tu realidad le sexta oportunidad ku láayli' yaan u pitik éxito. Yéetel u u contrario chúunk'in. Hamilton establecerá le récord Schumacher ti' 7 utia'al igualar yéetel Míin superar campeonatos, Ba'ale' le súutuko' Max Verstappen Ba'ale' duda Bíin ts'o'okok. Wa beyo' úuchuk yéetel páawo'ob Bull, Lelo', Ba'axten supuesto pa'atik.