Le intención

Coca-Cola Company wilde in de jaren ’80 het merk Coca-Cola nieuw leven inblazen door de formule van de frisdrank te veranderen.

Le enfoque

Na een grondige onderzoeksfase en dito smaaktesten kwam het bedrijf in 1985 met een zoetere variant op de bekende Coca-Cola.

Le resultado

De publieke reactie op de gewijzigde formule was vernietigend en ‘new Coke’ zoals de nieuwe variant officieus heette, werd al snel een klassieker onder de marketing flops.

Le lecciones

Coca-Cola reageerde snel door de herintroductie van Coke’s originele formule. Uiteindelijk leidde deze snelle reactie zelfs tot een stijging van de afzet van Coca-Cola.

Topman Neville Isdell reageerde sterk richting de aandeelhouders door de gemaakte fouten te benadrukken. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering zei hij: ‘U zult enkele fouten zien in onze strategie. Aangezien we meer risico’s nemen, is dat iets dat we moeten accepteren als een onderdeel van het bedrijfsproces’.

Beey xan:
Iedereen is bang om te mislukken. Maar doorbraken zijn, ook in het bedrijfsleven, vaak afhankelijk van mislukkingen. De beste bedrijven omarmen hun mislukkingen en leren ervan. Mislukkingen voeden succes.

Deze case is gebaseerd op een artikel in Business Week, Julio 2006.

autor: Bas Ruyssenaars

LA FRACASOS BRILLANTES

Dippy le dinosaurio

In de 20e eeuw moesten er nog twee wereldoorlogen komen. Er waren ook toen al mensen die zich inzetten voor vrede. Zo was er Filantroop Andrew Carnegie. Hij had een bijzonder plan om de [...]

Ba'axten le fracaso jach juntúul opción…

Búukint u ti' máax ku To'one' utia'al jump'éel taller wa conferencia

Wa llame Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47