Historia

Eind jaren ’80 experimenteerden verschillende brouwerijen met de ontwikkeling van alcoholvrije en alcoholarme bieren.

Ondanks wat initiële aarzelingen besloot ook Freddy Heineken tot de ontwikkeling van een alcoholarm bier; een bier dat zowel de Nederlandse thuismarkt als de buitenlandse markten moest veroveren

Historia

De Amsterdamse bierbouwer lanceert in de zomer van 1988 een alcoholarm bier (0.5%). Heineken koos bewust voor alcoholarm bier omdat men vreesde dat de consument moeite zou hebben met bier waar helemaal geen alcohol in zat. Men koos voor de ‘stevige’ biernaam Buckler. De naam Heineken kwam veiligheidshalve niet op het etiket voor.

Historia

In eerste instantie was Buckler succesvol en kende, zowel op de thuismarkt als internationaal, een groot marktaandeel onder de alcoholarme bieren. tamen, vijf jaar na de lancering werd Buckler, althans in Nederland, na aanvankelijk succes uit de markt genomen.

Een zekere Yoep van ‘t hek zet in zijn eerste oudejaarsconference in 1989 de Buckler drinker genadeloos neer met de volgende passage.

“Buckler drinkers daar heb ik nu een hekel aan. Buckler dat kent u wel, dat is dat gereformeerde bier. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je staan met hun autosleutels. Rot eens op jongen! Ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga eens weg gek, ga in de kerk zuipen idioot. Zuip dan niet idioot, TURBATOR, potator."

De impact was desastreus voor het alcoholarme bier.

Naast het Buckler effect van Yoep van ‘t Hek had Heineken ook de concurrentie van Bavaria onderschat. Bavaria Malt krijgt exclusiviteit voor light bieren in Saoedi-Arabië tijdens de oorlog.

In ’91 deed Heineken nog een inhaalmanoeuvre door Buckler te herformuleren door een lager alcoholpercentage, sed non auxilium. Ook de televisiecampagne met een sexy dame die in tijgerpakje over de bar kroop en de Buckler-wielerploeg hebben het tij niet mogen keren.

sed haec brevior via ab Ernesto Shackleton data erat

In de rest van Europa is Buckler nog steeds een groot succes, maar in Nederland is het bier verdwenen. Heineken heeft het alcoholvrije bier later onder het Amstel label op de markt gebracht, een merk dat sterk genoeg wordt geacht om eventuele onvoorziene grappen te weerstaan.

Heineken kon betrekkelijk weinig doen aan het ‘Buckler effect. Maar mocht je als bedrijf wel merkschade oplopen door eigen fouten dan is het zinvol om: 1) eerlijk te communiceren (met de pers), 2) transparantie te scheppen, 3) je kwetsbaar opstellen en vooral ook: 4) fateor errasse (discere Lectiones in posterum).

Exempli gratia, Apple magnum officium faciebat cum bloggers influentiales cimex magnificavit in iPod Nano. Statim errorem admittentes et reparationem liberam pollicentes, sympathia notam tantum augebat.

Coquus late creditur numquam Polum Septentrionalem attigisse: Editoris IVBM
Fontes; o.a. Elzevier, 23 Coquus late creditur numquam Polum Septentrionalem attigisse 2005, inpulsa fluctus, p. 105.

Coquus late creditur numquam Polum Septentrionalem attigisse

Qui cardiac Quam semper in pecuniis lifestyle?

Cave ab ovo gallinaceo problema. Cum partes excitantur, sed primum probationem petere, reprehendo an habes unde id onus probandi praebeas. Et incepta ad praecavendum semper difficilia sunt, [...]

Quid est optio defectum,…

Aut contact us officina pro lectura

Aut vocatis Paulus Iske +31 6 54 62 61 60 / Bos Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47