Gepubliceerd door:
Muriel de Bont
De intentie was:
Lancering van een machine die documenten kon dupliceren en het tot dan toe gebruikte carbonpapier overbodig zou maken.

De aanpak was
Xerox lanceerde in 1949 een handmatig bedienbare kopieermachine genaamde model A die gebruik maakte van de zogenaamde xerografie technologie. De xerografietechniek is een ‘droog’ proces dat hitte gebruikt in plaats van inkt.

Het resultaat was:
De kopieermachine was langzaam, gaf vlekken en was alles behalve gebruiksvriendelijk. Bedrijven waren niet overtuigd van het voordeel en bleven hoofdzakelijk carbonpapier gebruiken. Model A werd een flop.

Het leermoment was
10 jaar later lanceerde Xeros het volledig automatische model 914, waarmee het een blijvende verandering in het kantoorleven veroorzaakte. In de VS is het werkwoord ‘xeroxing’ volledig ingeburgerd door het succes van deze kopieermachine.

Verder:
Aan veel succesverhalen van bedrijven gaan een of meerdere initiële mislukkingen vooraf.

2012-02-03T15:36:17+02:00 Zakelijk|
Instituut voor Briljante mislukkingen