De intentie

Coca-Cola Company wilde in de jaren ’80 het merk Coca-Cola nieuw leven inblazen door de formule van de frisdrank te veranderen.

De aanpak

Na een grondige onderzoeksfase en dito smaaktesten kwam het bedrijf in 1985 met een zoetere variant op de bekende Coca-Cola.

Het resultaat

De publieke reactie op de gewijzigde formule was vernietigend en ‘new Coke’ zoals de nieuwe variant officieus heette, werd al snel een klassieker onder de marketing flops.

De lessen

Coca-Cola reageerde snel door de herintroductie van Coke’s originele formule. Uiteindelijk leidde deze snelle reactie zelfs tot een stijging van de afzet van Coca-Cola.

Topman Neville Isdell reageerde sterk richting de aandeelhouders door de gemaakte fouten te benadrukken. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering zei hij: ‘U zult enkele fouten zien in onze strategie. Aangezien we meer risico’s nemen, is dat iets dat we moeten accepteren als een onderdeel van het bedrijfsproces’.

Verder:
Iedereen is bang om te mislukken. Maar doorbraken zijn, ook in het bedrijfsleven, vaak afhankelijk van mislukkingen. De beste bedrijven omarmen hun mislukkingen en leren ervan. Mislukkingen voeden succes.

Deze case is gebaseerd op een artikel in Business Week, juli 2006.

Auteur: Bas Ruyssenaars

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

Dippy de dinosaurus

In de 20e eeuw moesten er nog twee wereldoorlogen komen. Er waren ook toen al mensen die zich inzetten voor vrede. Zo was er Filantroop Andrew Carnegie. Hij had een bijzonder plan om de [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47