De mislukte fusie tussen Wijchen en Druten

Paul Iske bespreekt maandelijks bij BNR een spraakmakende mislukking en wat we daarvan kunnen leren. Luister het item hierboven of lees en luister op www.brimis.nl. Het onderwerp deze week: Een fusie tussen twee gemeenten waar de plaatselijke bevolking het niet mee eens bleek te zijn.

Emotie en historie gaat boven ratio

De Gelderlandse gemeenten Wijchen en Druten werkten nauw samen en hadden al een ambtelijke fusie doorlopen. De gemeenteraad vond het een goed plan om de samenwerking verder uit te breiden door middel van een bestuurlijke fusie. Dit zou allerlei organisatorische en financiële voordelen opleveren. Na een tijdje werd het echter duidelijk dat de meerderheid van de bevolking niets in het plan zag vanwege emotionele en historische redenen en wilde niets weten van de rationele redenen om wel voor de fusie te zij. Het plan werd uiteindelijk door de gemeente Wijchen afgeblazen. Wijchen heeft een onderzoek ingesteld om van de gefaalde fusie te leren en ondanks deze mislukking blijven de gemeenten samenwerken. 

Lees en luister meer op BriMis: De online omgeving voor het maximaliseren van leeropbrengsten

Het verhaal van Wijchen en Druten vind je samen met vele andere Briljant Mislukte projecten op www.brimis.nl. BriMis is een online omgeving voor het maximaliseren van leeropbrengsten. Veel kennis blijft onbenut. Dat heeft verschillende oorzaken, waarvan onbekendheid met wat er elders en/of in het verleden is gedaan en geleerd een van de belangrijkste is. Het Instituut voor Briljante Mislukkingen wil graag kennis zichtbaar en ‘vloeibaar’ maken. Dat begint ermee mensen bewust te maken van het belang van het delen van hun kennis, maar ook van het zoeken naar kennis van anderen. Daar hoort een geschikte (online) leeromgeving bij, waar mensen op een plezierige en eenvoudige manier de meest relevante aspecten van hun ervaringen kunnen delen, maar waarin het ook aantrekkelijk is om op zoek te gaan naar kennis van anderen. Nieuwsgierig geworden? Ga dan naar www.brimis.nl.