De (vooralsnog) mislukte sponsoring van FC Emmen door het bedrijf EasyToys

Paul Iske bespreekt wekelijks bij BNR een spraakmakende mislukking en wat we daarvan kunnen leren. Luister live dinsdagmiddag om 13:15, of wanneer je wilt via Apple Podcast of Spotify. Deze week: de sponsoring van FC Emmen door het bedrijf EasyToys. Tot hoever rijkt een goed fatsoen?

Het is opmerkelijk dat in een tijd waarin veel voetbalclubs aan het infuus hangen en iedere euro meer dan welkom is, een mooie sponsordeal wordt tegengehouden door de KNVB. Het zou gaan om een bedrag van een half miljoen, best veel geld voor de provincieclub. De KNVB voert voor hun afkeuring artikel 3 van het sponsorreglement van de voetbalbond op, waarin onder andere staat dat een sponsor niet in strijd mag zijn ‘met de goede smaak of het fatsoen’. Voor de duidelijkheid: EasyToys is een webwinkel waar speelgoed te koop is, maar dan voor volwassenen. In een toelichting zegt de KNVB: “Supporters van alle leeftijden volgen het voetbal door onder meer de wedstrijden (en samenvattingen daarvan) te bekijken. Het bestuur betaald voetbal vindt het niet gepast dat supporters ongevraagd geconfronteerd worden met een reclame-uiting die (direct of indirect) in verband kan worden gebracht met de seksindustrie.” Het was overigens niet de bedoeling dat op de shirts van de jeugdspelers de bedrijfsnaam zou worden geplaatst.

“Het bestuur betaald voetbal vindt het niet gepast dat supporters ongevraagd geconfronteerd worden met een reclame-uiting die (direct of indirect) in verband kan worden gebracht met de seksindustrie.”

Velen vragen zich af of het standpunt van de KNVB nog van deze tijd is. Het Groningse Tweede Kamerlid Antje Diertens (D66) heeft minister voor Medische Zorg Tamara van Ark schriftelijk vragen gesteld over de door de KNVB verboden sponsordeal tussen FC Emmen en sekswinkel Easytoys. Het is natuurlijk de vraag of de overheid moet gaan over het beleid binnen een bond.

Anderen hebben moeite met de opmerking dat het om fatsoen gaat: waarom mogen biermerken en gokken (Toto) dan wel? Getuigt het van goede smaak dat Oranje zich hoopt te kwalificeren voor het WK in Qatar, een land waar mensen als slaven aan het werk zijn gezet om veel te dure stadions uit de grond te stampen.

Overigens heeft de hele affaire EasyToys tot op heden geen windeieren gelegd: het dagelijkse aantal bezoekers aan de site is in een week meer dan verdubbeld. Daarom stellen sommigen dat met of zonder naamsvermelding op het shirt Easytoys die half miljoen euro maar moet overmaken naar FC Emmen. Het bedrijf heeft al zo veel gratis publiciteit gehad. En Emmen verkoopt nu al tijdelijk speciale shirts met reclame voor de beoogde sponsor. Supporters steunen FC Emmen volop en zelfs PSV scheen afgelopen weekend in de wedstrijd tegen FC Emmen mee te willen werken middels een eigen doelpunt van de keeper. Dit doelpunt werd ook wel ‘EasyGoal’ genoemd.

De VIRAL-score

De vraag is nu: Hoe Briljant is deze mislukte sponsoring? Daartoe kijken we weer naar de VIRAL-formule:

  • V = Visie: 9
    De poging om geld binnen te halen voor de club is altijd te verdedigen, maar in de huidige situatie, waar het water aan de lippen staat, van levensbelang.

  • I = Inzet: 8
    Zowel de club als EasyToys hebben hun best gedaan een acceptabele deal te sluiten.

  • R = Risico: 8
    Natuurlijk loop je een (reputatie)risico en het risico dat er protesten komen. Maar het is het proberen zeker waard.

  • A = Aanpak: 7
    Men heeft geprobeerd rekening te houden met gevoeligheden, vooral bij de jeugd. Of dat ver genoeg gaat, dat is natuurlijk altijd een discussiepunt. Daarnaast kun je je afvragen of er voldoende onderzoek is gedaan naar het draagvlak.

  • L = Leren: 8
    Er kan best wel het een en ander geleerd worden van deze casus: Wat is wel en wat is niet acceptabel voor het publiek en de voetbalbond? Hoe ga je om met bezwaren die worden geuit en zijn er wellicht alternatieven (bijvoorbeeld reclame op de borden langs het veld)?

Conclusie

In totaal kom ik uit op een 8, dus een Briljante Mislukking. De poging verdient volgens mij dus ook een tweede kans.