Het Fiasco met het cruiseschip Roald Amunsen van de Noorse Maatschappij Hurtigruten

De Noren staan bekend om hun strenge aanpak van COVID-19. Ze hebben verhoudingsgewijs ook weinig gevallen, minder dan 10.000 en, hoewel elk slachtoffer natuurlijk een drama is, een relatief bescheiden aantal van 256 doden. Met name de grenzen worden scherp in de gaten gehouden en landen worden al snel op de rode lijst geplaatst. De kans is erg groot dat dit ook gaat gelden voor Nederland en dat is jammer voor mij, want ik ben van plan volgende week daarheen te gaan. Maar nu het verhaal van Hurtigruten, bekend van de tochten langs de kust met de rode schepen, die vroeger de enige verbinding leverden tussen de steden aan de Noorse fjordenkust. Je kunt wel stellen dat Hurtigruten de nationale trots is van Noorwegen. Het bedrijf verzorgt ook cruises, onder andere naar Spitsbergen.

De intentie was om na lange tijd weer een cruise te maken naar Spitsbergen. Aangezien het aantal besmettingen begin juli gering was en daar bovenop nieuwe, strengere maatregelen, met name m.b.t. quarantaine werden ingevoerd, leek de kans verwaarloosbaar dat het mis kon gaan. En het is voor de cruise sector enorm belangrijk dat men kon laten zien dat er (weer) veilig gevaren kon worden. De sector ligt helemaal plat en er worden dramatische verliezen geleden, terwijl de schepen als drijvende spooksteden op de oceanen dobberen omdat ze nergens kunnen aanmeren en stilleggen kennelijk meer kost dan de motoren laten draaien. Kortom een drama en begrijpelijk dat men zo snel mogelijk de business weer wil opstarten. Hurtigruten was de eerste maatschappij die weer startte met cruises.

Hurtigruten Cruise

Hurtigruten kreeg drie dagen voor de eerste reis met het m.s. “Roald Amundsen” kreeg Hurtigruten te horen dat niemand aan wal kon gaan als de bemanning of passagiers bij het instappen in quarantaine zouden worden geplaatst. Tegelijkertijd vroegen de autoriteiten Hurtigruten om het infectiebeheersingsplan te wijzigen in het licht van de veranderingen. Volgens de regelgeving die op 15 juli in werking is getreden, mogen bemanningen of passagiers alleen aan wal gaan in Noorwegen of Spitsbergen, als niemand aan boord bij het instappen in quarantaine had mogen staan. Hurtigruten stond echter toe dat alle passagiers na de eerste reis op 24 juli aan land gingen.

Maandag 3 augustus gaf Daniel Skjeldam, de CEO van Hurtigruten, toe dat het bedrijf de buitenlandse bemanningen en quarantainevoorschriften aan boord niet goed genoeg heeft opgevolgd. Dit gold voor 16 bemanningsleden uit de Filipijnen. De woensdag erop bleek dat een passagier op een van de schepen van Hurtigruten besmet was. Vrijdagochtend werd bekend dat ook twee bemanningsleden besmet waren.

Zowel het ministerie als het National Institute of Public Health (NIPH) hebben verklaard dat ze dachten dat Hurtigruten de passagiers woensdag zou informeren. Pas vrijdag werd duidelijk dat Hurtigruten de passagiers nog niet had ingelicht.

Hurtigruten stelt dat ze werknemers de quarantaineperiode hebben laten uitvoeren terwijl ze aan boord werken. Maar dat mag helemaal niet. Je kunt natuurlijk niet met passagiers meegaan op een cruiseschip met een bevolking die bijzonder kwetsbaar is,

Inmiddels blijkt dat minimaal 36 werknemers zijn besmet en minimaal 4 reizigers, die dus ongewaarschuwd van boord mochten gaan en kennelijk aan land andere mensen hebben besmet.

Bijna alle besmette werknemers komen uit de Filipijnen. CEO Skjeldam vertelde maandag dat ze niet alle maatregelen hadden opgevolgd die nodig waren om de buitenlandse werknemers aan boord van het schip in quarantaine te plaatsen. De COO, Bent Martini, heeft zijn functie neergelegd nadat het totale aantal besmettingen boven de 60 uitkwam. Met name het feit dat de besmettingen zijn stilgehouden, wordt het bedrijf en de leiders ervan bijzonder kalijk genomen.

Analyse

Hoewel de kansen klein leken, is men toch te hard van stapel gelopen. Hier is sprake van een ‘bananenschil’ en ‘Duiker van Acapulco’ (te vroeg is ook niet op tijd).

Overigens beschrijf ik in mijn boek ook de ‘Dirty Dozen”: op basis van lessen die getrokken kunnen worden uit de analyse van ongelukken en incidenten in de luchtvaartsector, kan men concluderen dat daar vaak menselijke tekortkomingen een rol spelen, zoals onwetendheid, tunnelvisie, gebrek aan communicatie, solistisch optreden, groepsdruk, vermoeidheid, stress, afleiding, gebrek aan assertiviteit, etc. Het is van groot belang om na te gaan welke factoren hier een rol gespeeld hebben en hoe deze in de toekomst uit de cultuur kunnen worden gebannen. Het is duidelijk dat druk hier een rol gespeeld heeft en dat degenen die de misstanden zagen zich niet vrij voelden deze te melden.

„Mercedes heeft zo’n enorme voorsprong. Juist daarom koester ik ieder plekje winst.”

Resultaat

Hamilton won drie van de eerste vier races en staat alweer een straatlengte voor op Max Verstappen. Hij had bij de laatste race zelfs zo’n grote voorsprong dat hij de laatste race met een lekke band kon voltooien op een velg. Kortom: de ambitie om wereldkampioen te worden lijkt in het eerste deel van het seizoen al mislukt. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, want daarvoor weet je het bij Verstappen nooit, maar het begin is duidelijk voor de Brit en is hij alweer hard op weg naar zijn zevende wereldtitel. Of iemand hem nog kan stoppen? “Nee”, is Verstappen klip en klaar. „Mercedes heeft zo’n enorme voorsprong. Juist daarom koester ik ieder plekje winst.”

Archetypen

Verstappen had meermaals te maken met een onverwachte gebeurtenis, die impact had op de realisatie van zijn plannen.

Er kan er maar één winnen en Verstappen en Red Bull hebben de pech in dezelfde periode actief te zijn als de combinatie Hamilton en Mercedes.

Waar Red Bull volgens het pad van evolutie ontwikkelt en dus voortbouwt op bestaande aanpak, innoveert Mercedes radicaal, bijvoorbeeld via de DAS-constructie.

De VIRAL-score

Om een kwalificatie te geven aan de mislukking en te kunnen beschrijven hoe briljant deze is, hebben we een score ontwikkeld, de zogenaamde VIRAL-score. Dit is een maat voor het briljante gehalte van de mislukking. De score bestaat uit vijf componenten: V (Visie), I (Inzet), R (Risicomanagement), A (Aanpak) en L (Lessen). Tezamen vormen deze factoren het woord VIRAL en dat is geen toeval, want het gaat immers om leerervaringen die niet verborgen moeten blijven, maar het juist verdienen om verspreid te worden, dus ‘VIRAL’ moeten gaan!

  • V = Visie: 9
    Werledkampioen worden in de F1 is natuurlijk een geweldig doel binnen deze sport. Niet iedereen houdt ervan, maar dit is voor de liefhebbers.

  • I = Inzet: 10
    Er gaat jarenlange oefening, doorzetten en veel geld in zitten (uiteindelijk vele tientallen miljoenen). En Max racet met heel zijn hart.

  • R = Risico: 7
    Je weet dat je te maken hebt met sterke tegenstanders en dat je op alle manieren tot het uiterste moet gaan. Deze risico’s horen erbij, zowel als team als coureur en ik vind dat er misschien iets meer risico genomen zou kunnen worden m.b.t. het (her)ontwerp van de auto. Max neemt voldoende en volgens mij verantwoorde risico’s, hoewel sommigen het soms te ver vinden gaan.

  • A = Aanpak: 8
    Max doet het uitstekend en ook de auto is lang niet slecht. Er is ook goed teamwerk, dat bleek bijvoorbeeld bij de race op de Hungaroring waar hij in de opwarmronde zijn stuurstang kapotreed, maar door wonderbaarlijk snel repareren kon hij toch starten en tweede worden. Enig kritiekpunt is het in vergelijking met Mercedes wat traditioneel aandoend verbeterproces van de auto.

  • L = Leren: 6
    Max leert snel bij en ook Red Bull kan met alle analyses nog verder vooruit. Maar het leerproces moet sneller, want ook de concurrentie staat niet stil. Tot dusverre is dit verhoudingsgewijs tot de andere punten en wellicht ook tot Mercedes het minst sterke punt.

Conclusie

Alles bij elkaar een ruime 8. Een echte briljante mislukking dus en ik hoop van harte dat bij de tweede, of eigenlijk al de zesde kans het toch nog gaat lukken. En anders later een keer. Hamilton zal Schumachers record van 7 kampioenschappen wel evenaren en wellicht overtreffen, maar de tijd van Max Verstappen zal gerust wel komen. Of dat met Red Bull gaat gebeuren, dat is natuurlijk afwachten.