De Briljant Mislukte kampioenschapsambities van Max Verstappen en Red Bull

Al een aantal jaar wordt de Formule 1 gedomineerd door de renstal van Mercedes en zijn coureur Lewis Hamilton die al zes keer wereldkampioen is geworden. Maar wij hebben Max Verstappen als troef. De ambitieuze Limburger leek het in zich te hebben om de jongste wereldkampioen aller tijden te worden en ook bij zijn team Red Bull is het verlangen groot om het wereldkampioenschap te winnen.

De afgelopen jaren was Verstappen eigenlijk de enige die in de buurt van de Mercedes-rijders kon komen, maar toch waren de kansen op het kampioenschap klein. Het verschil was eenvoudig te groot en dat kwam met name door de kwaliteit en snelheid van de auto, los natuurlijk van het feit dat Hamilton een geweldige racer is. Het nadeel was wel dat de einduitslag vaak voorspelbaar was en dat verstokte fans begonnen te morren. Max Verstappen brengt nog wel eens leven in de brouwerij door gewaagde acties en spectaculaire positiewinsten en ook de strategie van het team, bijvoorbeeld met bandenwissels, leverde nog wel eens wat op. Maar in het algemeen saaiheid troef.

En daar had dit racejaar, 2020-2021 verandering in moeten komen. Met de Honda motor, Zandvoort weer op de kalender en Max weer een jaar ouder en meer ervaren zou de strijd eindelijk losbarsten. In juli, voor aanvang van het seizoen was Verstappen nog lyrisch over ‘voorspelbare’ RB16: ‘Voelt als een heel andere auto’.

Maar het gebeurde vooralsnog niet. Ten eerste gooide de COVID19-crisis alles overhoop. Zo ging de Grand Prix van Zandvoort niet door, wat natuurlijk jammer is voor Verstappen en de Nederlandse fans. In Oostenrijk, waar Verstappen vorig jaar nog won, viel hij al snel uit met pech. En bij de eerste races bleek verder dat Mercedes een stuk sneller was en het verschil minimaal net zo groot was als vorig jaar. Verder had Mercedes nog een innovatie: het DAS-systeem, waarmee via een trek- of duwbeweging aan het stuur de stand van de wielen kan worden aangepast en in de bochten meer snelheid gemaakt kan worden. Het was nog maar de vraag of deze aanpassing legaal was, maar ieder geval dit seizoen is het toegestaan. Mercedes maakte ook werk van de achterwielophanging, die zo is geconstrueerd dat de verschillende armen waaraan het wiel vastzit, minder in de weg zitten voor de rijwind.

„Mercedes heeft zo’n enorme voorsprong. Juist daarom koester ik ieder plekje winst.”

Resultaat

Hamilton won drie van de eerste vier races en staat alweer een straatlengte voor op Max Verstappen. Hij had bij de laatste race zelfs zo’n grote voorsprong dat hij de laatste race met een lekke band kon voltooien op een velg. Kortom: de ambitie om wereldkampioen te worden lijkt in het eerste deel van het seizoen al mislukt. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, want daarvoor weet je het bij Verstappen nooit, maar het begin is duidelijk voor de Brit en is hij alweer hard op weg naar zijn zevende wereldtitel. Of iemand hem nog kan stoppen? “Nee”, is Verstappen klip en klaar. „Mercedes heeft zo’n enorme voorsprong. Juist daarom koester ik ieder plekje winst.”

Archetypen

Wij hebben al heel wat mislukkingen voorbij zien komen. Vaak zijn daar ‘universele lessen’ uit te trekken’; patronen of leermomenten die een specifieke ervaring overstijgen en ook op veel andere innovatieprojecten van toepassing zijn. Aan de hand van deze patronen hebben we 16 archetypen ontwikkeld die je helpen bij het identificeren en leren van mislukkingen. De archetypen die wij terug zien bij Verstappen zijn:

Verstappen had meermaals te maken met een onverwachte gebeurtenis, die impact had op de realisatie van zijn plannen.

Er kan er maar één winnen en Verstappen en Red Bull hebben de pech in dezelfde periode actief te zijn als de combinatie Hamilton en Mercedes.

Waar Red Bull volgens het pad van evolutie ontwikkelt en dus voortbouwt op bestaande aanpak, innoveert Mercedes radicaal, bijvoorbeeld via de DAS-constructie.

De VIRAL-score

Om een kwalificatie te geven aan de mislukking en te kunnen beschrijven hoe briljant deze is, hebben we een score ontwikkeld, de zogenaamde VIRAL-score. Dit is een maat voor het briljante gehalte van de mislukking. De score bestaat uit vijf componenten: V (Visie), I (Inzet), R (Risicomanagement), A (Aanpak) en L (Lessen). Tezamen vormen deze factoren het woord VIRAL en dat is geen toeval, want het gaat immers om leerervaringen die niet verborgen moeten blijven, maar het juist verdienen om verspreid te worden, dus ‘VIRAL’ moeten gaan!

  • V = Visie: 9
    Werledkampioen worden in de F1 is natuurlijk een geweldig doel binnen deze sport. Niet iedereen houdt ervan, maar dit is voor de liefhebbers.

  • I = Inzet: 10
    Er gaat jarenlange oefening, doorzetten en veel geld in zitten (uiteindelijk vele tientallen miljoenen). En Max racet met heel zijn hart.

  • R = Risico: 7
    Je weet dat je te maken hebt met sterke tegenstanders en dat je op alle manieren tot het uiterste moet gaan. Deze risico’s horen erbij, zowel als team als coureur en ik vind dat er misschien iets meer risico genomen zou kunnen worden m.b.t. het (her)ontwerp van de auto. Max neemt voldoende en volgens mij verantwoorde risico’s, hoewel sommigen het soms te ver vinden gaan.

  • A = Aanpak: 8
    Max doet het uitstekend en ook de auto is lang niet slecht. Er is ook goed teamwerk, dat bleek bijvoorbeeld bij de race op de Hungaroring waar hij in de opwarmronde zijn stuurstang kapotreed, maar door wonderbaarlijk snel repareren kon hij toch starten en tweede worden. Enig kritiekpunt is het in vergelijking met Mercedes wat traditioneel aandoend verbeterproces van de auto.

  • L = Leren: 6
    Max leert snel bij en ook Red Bull kan met alle analyses nog verder vooruit. Maar het leerproces moet sneller, want ook de concurrentie staat niet stil. Tot dusverre is dit verhoudingsgewijs tot de andere punten en wellicht ook tot Mercedes het minst sterke punt.

Conclusie

Alles bij elkaar een ruime 8. Een echte briljante mislukking dus en ik hoop van harte dat bij de tweede, of eigenlijk al de zesde kans het toch nog gaat lukken. En anders later een keer. Hamilton zal Schumachers record van 7 kampioenschappen wel evenaren en wellicht overtreffen, maar de tijd van Max Verstappen zal gerust wel komen. Of dat met Red Bull gaat gebeuren, dat is natuurlijk afwachten.