Het derde jurylid is Michael Rutgers

Ik ben Michael Rutgers, directeur bestuurder van het Longfonds. Al jaren geboeid door alles wat zich afspeelt in de driehoek tussen patiënt, zorg en onderzoek. Het bereiken van echte maatschappelijke impact is mijn pre-occupatie, samen met het bereiken van een werkelijk centrale rol voor de burger in zijn medische zorg. Voorkomen (exit Roet en Rook) en genezen van longziekten (ergo onderzoek) is mijn opdracht.

Waar gaat u op letten?

Ik ga letten op de begrijpelijkheid van het voorstel en de helderheid van de les die de betrokkenen geleerd hebben. Daarnaast wil ik kijken naar de lessen die anderen kunnen leren van de Briljante Mislukking. Dus antwoord op de vraag : In welke mate zijn de lessen te extrapoleren. En ik kijk naar “durf”. Dus hoe kwetsbaar wil een indiener zich opstellen?

Kunt u een Briljante Mislukking met ons delen?

Briljante Mislukking Longfonds
Adem in Adem uit

De intentie
Een social media beweging op gang brengen ter bevordering van bewustwording over de gevolgen van longziekten en fondsenwerving.

De aanpak
Bekende Nederlanders houden zo lang mogelijk hun adem in en proberen anderen uit te dagen dat ook te doen. Op beeld met TV spots en op Facebook, Instagram en Twitter.

Het resultaat
Het zag er prachtig uit. Er waren veel likes. Veel media aandacht, ook earned publicity, veel bekende Nederlanders doen mee en blijken affiniteit te hebben met longziekten, veel lof in de vakpers. De naamsbekendheid van het Longfonds is gestegen met 8%. Er waren tamelijk veel actievoerders, maar geen “tipping point” bereikt naar model Ice Bucket Challenge. Lage opbrengst.

Conclusie: Bijzonder geslaagde actie op bepaalde doelen. Andere doelen niet gehaald

 De lessen

  • Een bureau/ kantoor kan zelf geen (of moeilijk een) social media actie op gang brengen. Het moet leven in de community. Er waren 3 miljoen “adem inhoud minuten” voorzien. Het werden er 700.000.
  • Mensen wilden niet graag met een hoogrode kop op social media verschijnen. Te ijdel…
  • Bewustwording over de ernst van longziekten bewerkstelligen bij het algemene publiek en fondsenwerving gaan niet samen in 1 boodschap. Beiden lijden.

Les samengevat: Zoek focus, kies 1 doel, 1 boodschap, in 1 actie.

LAAT COMMENTAAR ACHTER

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

STUUR EEN BERICHT

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47

2017-10-25T10:03:16+00:00

Leave A Comment

Instituut voor Briljante mislukkingen

Instituut voor Briljante mislukkingen