De intentie

Het opzetten van een sms service via een HIV/AIDS voorlichtingsquiz in Oeganda was nog nooit geprobeerd. In 2007 was de mobiele telefonie penetratie ook nog niet op het huidige niveau waardoor er vele organisaties vraagtekens stelden bij het slagen van dit plan. 1 organisatie zag het wel zitten om met de net opgerichte organisatie Text to Change te starten om mensen meer HIV/AIDS kennis te geven via hun mobiele telefoon en ze te verwijzen naar hun test faciliteiten om zo een verhoging van het aantal geteste personen te creëren.

De aanpak

  • Alle geleerde lessen op het gebied van het gebruik van ICT in opkomende markten werden gebruikt.
  • De sms software werd lokaal ontwikkeld;
  • De inhoud van de sms quiz vragen werden door een lokale NGO gemaakt en getoetst bij het Ministerie van Gezondheidszorg;
  • Lokale talen werden in het sms systeem gezet.
  • De lokale NGO was de leidende partij, vele bijeenkomsten werden gepland en financieel werd alles 100% afgestemd.

Kortom: niks kon fout gaan op de groots geplande lancering van deze innovatieve mobiele service in Zuidwest Oeganda.

Het resultaat

Op de ochtend van de lancering kreeg TTC de code 666 toebedeeld, getal van de Antichrist, de duivel. Alle betrokken (christelijke) partijen wilden direct wilden stoppen met het programma. Na veel gedoe werd het 777.

Voordat we de goede resultaten konden vieren na afloop van het 6 weken durende programma, namelijk een toename van 40% in het aantal kliniek bezoeken onder mensen met HIV/AIDS, was er de dag van de lancering: 14 februari 2008.
Technisch, financieel en inhoudelijk klopte alles, behalve de sms code die we die dag van de Oegandese overheid zouden krijgen. Op de posters was ruimte gelaten voor deze last minute code die al het sms verkeer moest gaan regelen. Op de ochtend van de lancering kregen wij code 666 toebedeeld wat ervoor zorgde dat al onze partners, christelijk en niet christelijk direct wilden stoppen met het programma omdat 666 het ultieme ongeluksgetal is als bijbels getal van de Antichrist, de duivel. Terwijl de burgemeester urenlang zijn zegen uitsprak omdat hij nog van niks wist hebben wij ons alleen bezig gehouden met het veranderen van 666 in 777 en het plakken van nieuwe stikkers op 200 posters toen dat na vele telefoontjes gelukt was.

De lessen

Hoe goed je ook voorbereid bent, in onverwachte hoeken kunnen valkuilen schuilen.

Oog op de bal houden heet dit in voetbal termen, we hadden ons zo geconcentreerd op alle externe factoren dat we onze eigen sms code waren vergeten te controleren…
Vergeet dus nooit om alle factoren te bekijken, ook factoren die je niet van tevoren kunt bedenken, overleg dus meer met alle partijen voordat je start, ook met de Ugandan Communications Commission…

Shortcode 777 hebben we na een half jaar ingeruild voor 8181 en 8282 waarmee we nog steeds actief zijn in Oeganda en waardoor onze uitbreiding naar Tanzania, Kenia, Madagaskar, Bolivia en Namibië is gestart. We werken ondertussen met 5 mensen fulltime aan mobiele telefonie programma’s op het gebied van gezondheidszorg, educatie en economische ontwikkeling.

Verder:
toelichting IvBM:
Soms denk je dat je alles onder controle hebt….
Prachtige doelstelling, goed inspelend op de situatie en ontwikkelingen in Afrika: HIV/AIDS is een harde realiteit en mobiele telefonie is booming in Afrika.

Het inzenden van deze case vergt een vrij grote hoeveelheid lef omdat Text to Change gespecialiseerd is in mobiele telefonie maar met deze geloofsfactor/culturele factor geen rekening had gehouden.

Auteur: Hajo van Beijma & redactie Briljante Mislukkingen

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

Wie financiert leefstijl bij hartrevalidatie?

Pas op voor het kip-ei probleem. Wanneer partijen enthousiast zijn, maar eerst bewijslast vragen, kijk dan goed of je de middelen hebt om die bewijslast te leveren. En projecten gericht op preventie blijven altijd lastig, [...]

Dippy de dinosaurus

In de 20e eeuw moesten er nog twee wereldoorlogen komen. Er waren ook toen al mensen die zich inzetten voor vrede. Zo was er Filantroop Andrew Carnegie. Hij had een bijzonder plan om de [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47