De intentie

De intentie was om een zeer sterke soort lijm te ontwikkelen voor diverse toepassingen binnen het bedrijf 3M…

De aanpak

3M onderzoeker Dr. Spence Silver ontwikkelde een lijmsoort die bestaat uit zeer kleine kleverige bolletjes vanuit de gedachte dat deze techniek zou resulteren in een extra sterke hechting.

Het resultaat

Doordat slechts een klein oppervlak van deze lijmbolletjes contact maakt met een vlakke ondergrond geeft dit een laag die goed plakt en toch makkelijk weer los te trekken is. Het resultaat stelde Dr. Spence teleur. De nieuwe lijmsoort was nog zwakker dan hetgeen 3M tot nu toe had ontwikkeld. 3M staakte verdere investeringen in deze technologie.

De lessen

4 jaar later was een 3M collega van Dr. Spence genaamd Art Fry gefrustreerd over de boekenleggers die steeds uit zijn koorboek vielen. In een moment van Eureka kwam hij op het idee om Silvers zelfklevende middel te gebruiken om een betrouwbare boekenlegger te maken. Het idee voor de post-it toepassing was geboren.

In 1981, één jaar na de invoering van Post-it® Notes werd het product uitgeroepen tot Outstanding New Product. Behalve de ´klassieke´ Post-it zelfklevende notitievelletjes volgden er verschillende andere producten in het Post-it-assortiment.

Verder:
Veel briljante mislukkingen ontstaan volgens het Post-it principe. De ‘uitvinder’ is bezig met het een en komt stomtoevallig tot een heel ander resultaat. Dit fenomeen heet in het Engels ´Serendipity´. Populair gezegd: ´Je bent als het ware op zoek naar een naald in een hooiberg en weet de knappe boerendochter te vinden´.

Voor degene die het verrassende resultaat behaalde maar eigenlijk naar iets anders op zoek was, is het vaak lastig om direct een nieuwe toepassing of waarde in de ‘mislukking’ te zien. Sommigen hebben dit vermogen wel.

Soms, zoals in de Post-it case, zijn er weer anderen voor nodig om nieuwe toepassingen te zien omdat zij een oplossing zoeken voor een heel ander probleem. Of omdat zij met een frisse blik het onbedoelde resultaat vanuit een geheel ander perspectief bezien.

Auteur: Bas Ruyssenaars

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

Wie financiert leefstijl bij hartrevalidatie?

Pas op voor het kip-ei probleem. Wanneer partijen enthousiast zijn, maar eerst bewijslast vragen, kijk dan goed of je de middelen hebt om die bewijslast te leveren. En projecten gericht op preventie blijven [...]

Aan tafel met kennispartner MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics)

MOA is een expertise centrum voor marktonderzoek, onderzoek en analytics. Wij spraken met Wim van Sloten, directeur van de MOA en Berend Jan Bielderman, voorzitter van de MOA Profgroep Healthcare over de samenwerking tussen [...]

Aan tafel met kennispartner MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics)

MOA is een expertise centrum voor marktonderzoek, onderzoek en analytics. Wij spraken met Wim van Sloten, directeur van de MOA en Berend Jan Bielderman, voorzitter van de MOA Profgroep Healthcare over de samenwerking tussen [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

STUUR EEN BERICHT

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47

2017-10-05T16:06:12+00:00

Leave A Comment

Instituut voor Briljante mislukkingen