De intentie

Xerox (als kopieermachinefabrikant) wilde een vinger in de pap op het gebied van computers (met name printers).

De aanpak

De meeste briljante techneuten bij elkaar zetten in een instituut (PARC).

Het resultaat

Ze bedachten, de muis, het ethernet (en dus het internet) een GUI (windowsomgeving) een WYSIWYG tekstverwerker. Kortom alles, wat een moderne computer nodig heeft. Er was alleen geen marketingplan, geen methode om het te verkopen. En dus ging Steve Jobs met de meeste ideeën aan de haal (na een rondleiding) en de rest is History.

De lessen

Dat goede ideeën niet automatisch tot succes leiden. Je zult het uiteindelijk moeten weten te verkopen.

Verder:
Stel je voor dat Xerox i.p.v. de stekker uit Parc te trekken, al deze ideeën had vermarkt, Hoezo Microsoft, en Apple… dit moet toch een wijze les zijn…

Auteur: Erik

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

POH-GGZ jeugd: Succesformule maar nog onvoldoende draagkracht

Intentie Een verschuiving van tweedelijns- naar eerstelijnszorg voor kinderen met ADHD leidde tot veel commotie onder huisartsen. De huisartsen vonden zichzelf niet bekwaam genoeg en/of hadden niet voldoende tijd om deze groep adequaat te [...]

Dippy de dinosaurus

In de 20e eeuw moesten er nog twee wereldoorlogen komen. Er waren ook toen al mensen die zich inzetten voor vrede. Zo was er Filantroop Andrew Carnegie. Hij had een bijzonder plan om de [...]

Video 2000 vs VHS

De intentie Video 2000 was een videostandaard die werd ontwikkeld door Philips en Grundig, als een met VHS en Betamax concurrerende standaard. Video 2000 troefde beide formaten af op kwaliteit en tijdsduur. De aanpak [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

STUUR EEN BERICHT

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47

2017-10-05T16:00:29+00:00

Leave A Comment

Instituut voor Briljante mislukkingen