De intentie

Radicale innovatie in de muziekindustrie: ‘believers’ konden voor een minimum van 10 euro meebetalen aan de cd-opnamen van een artiest en werden op die manier ‘aandeelhouder’ van het product.

De aanpak

Een internetplatform werd ontwikkeld waarop band zichzelf konden presenteren aan het publiek. De mensen konden dan via (kleine) bijdragen het mogelijk maken dat een CD werd geproduceerd. ´Investeerders´ kregen een CD en een deel van de opbrengsten.
Vanuit de hele wereld meldden bands zich, een aantal haalde genoeg geld op voor een gang naar de studio. In Nederland was voormalig songfestivaldeelnemer Hind de bekendste artiest die zo een cd-opname kon financieren.

Het resultaat

Eind 2010 werd bekend dat Sellaband bankroet is gegaan. Jammer voor de oprichters van wie er al een weg was en een ander nu opstapt. Ook jammer voor durfkapitalist Prime Technology Ventures, die 2.6 mln euro moet afschrijven. De curator heeft het bedrijf verkocht aan een Duitse muziekproducent.

Al is het bedrijf dan wel failliet gegaan, toch er is wel sprake van export van een creatief idee.

Sellaband kreeg internationaal aandacht voor zijn revolutionaire idee dat de muziekindustrie op zijn kop zette.

De lessen

Doodt de crisis ook de Nederlandse creatieve industrie, waarvan beleidsmakers zulke hoge verwachtingen hebben als nieuw motortje van de economie? Hoe bouwen we aan innovatieve ondernemingen en behouden we ze ook? Is er wellicht sprake van te veel gehypet in een vroege fase van dit type ondernemingen? Hebben we net niet genoeg geleerd van de internetbubble experience?

Daarnaast bleek achteraf dat de kwaliteitsnormen veel te laag waren. Er zat geen filter op. Dus elke meisje dat er goed uitziet maar matig zingt, slaagde erin om geld voor een cd op te halen. De meeste potentiële aandeelhouders zijn namelijk mannen van boven de 40.

Verder:
De oprichter van Sellaband heeft mede op basis van zijn ervaringen een nieuw initiatief ontwikkeld. Hij richtte AfricaUnisgned.com op, een site voor Afrikaanse muziek die vrijwel hetzelfde werkt als Sellaband, maar dan alleen met digitale muziek.

Auteur: Paul Iske

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

De Olympische 10.000 meter van Sven Kramer in Vancouver (2010)

De intentie Goud behalen op de Olympische 10.000 meter in Vancouver. De aanpak Kemkers en Kramer werkten samen aan een gedegen voorbereiding die is gestoeld op 6 jaar intensieve samenwerking en resulteerde in talloze [...]

McCain for president

De intentie De oude John McCain wilde tot President van de VS worden gekozen door de verleidelijke impact van een aantrekkelijke, jonge, populaire, diep gelovige, op en top republikeinse vrouw op conservatieve Amerikaanse TV-kijkers [...]

Video 2000 vs VHS

De intentie Video 2000 was een videostandaard die werd ontwikkeld door Philips en Grundig, als een met VHS en Betamax concurrerende standaard. Video 2000 troefde beide formaten af op kwaliteit en tijdsduur. De aanpak [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

STUUR EEN BERICHT

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47

2017-10-05T15:47:13+00:00

Leave A Comment

Instituut voor Briljante mislukkingen