In 2008 was ik organisator van een festival met als titel ´De Zee Komt´ over klimaatverandering op het Zuiderstrand. Doel was meer bewustzijn te creëren voor de omvang en gevolgen van de klimaatverandering.

De aanpak was
Op het Haagse Zuiderstrand, van het Scheveningse Havenhoofd tot aan Kijkduin on men gedurende het festival een kunstroute bezoeken. De kunstwerken waren speciaal voor dit festival gemaakt en geïnspireerd op het thema klimaatverandering. De kunstroute was zo samengesteld dat er een immense installatie ontstaat waar de menselijke creativiteit op een respectvolle manier ingrijpt in de natuur.
De organisaties die dit festival samen vorm gaven hebben een zeer grote inspanning geleverd. Vele (vrije) uren zijn gestoken in de organisatie en de marketing van het event.

Het resultaat was:
Dat dit een briljant mislukt evenement is geworden komt omdat een aantal vooronderstellingen flagrant onjuist bleken te zijn namelijk:

– De financiering was ondanks aanvankelijke successen uiteindelijk onvoldoende voor een dergelijk evenement
– De belangrijkste organisaties die draagvlak voor het evenement moesten leveren de strandpaviljoens bleken organisatorisch geen enkele eenheid te vormen en er alllemaal hun eigen mening over het festival en de problematiek op na te houden

Het leermoment was
– In de promotie moet je veel meer inzet hebben programmas en concepten moeten door de omvang veel eerder klaar zijn
– Een festival over een lengte van bijna 6 km (met daarin gaten in het GSM netwerk) levert enorme coordinatie problemen op.
– Mensen lopen geen wandelroute van 6 km om kunst te gaan zien.
– Het strand is weliswaar een lijnvormig landschapselement maar structureert de bezoekers zeker niet langs een lijn (er zijn overal opgangen en mensen lopen vanuit hun vervoermiddel)
– Het weer werkt zeker in september niet altijd mee (de eerste dag was totaal verregend)

Gepubliceerd door:
Ernst Jan Stroes