De intentie

In 2008 was ik organisator van een festival met als titel ´De Zee Komt´ over klimaatverandering op het Zuiderstrand. Doel was meer bewustzijn te creëren voor de omvang en gevolgen van de klimaatverandering.

De aanpak

Op het Haagse Zuiderstrand, van het Scheveningse Havenhoofd tot aan Kijkduin on men gedurende het festival een kunstroute bezoeken. De kunstwerken waren speciaal voor dit festival gemaakt en geïnspireerd op het thema klimaatverandering. De kunstroute was zo samengesteld dat er een immense installatie ontstaat waar de menselijke creativiteit op een respectvolle manier ingrijpt in de natuur.
De organisaties die dit festival samen vorm gaven hebben een zeer grote inspanning geleverd. Vele (vrije) uren zijn gestoken in de organisatie en de marketing van het event.

Het resultaat

Dat dit een briljant mislukt evenement is geworden komt omdat een aantal vooronderstellingen flagrant onjuist bleken te zijn namelijk:

– De financiering was ondanks aanvankelijke successen uiteindelijk onvoldoende voor een dergelijk evenement
– De belangrijkste organisaties die draagvlak voor het evenement moesten leveren de strandpaviljoens bleken organisatorisch geen enkele eenheid te vormen en er allemaal hun eigen mening over het festival en de problematiek op na te houden

De lessen

– In de promotie moet je veel meer inzet hebben programma’s en concepten moeten door de omvang veel eerder klaar zijn
– Een festival over een lengte van bijna 6 km (met daarin gaten in het GSM netwerk) levert enorme coördinatie problemen op.
– Mensen lopen geen wandelroute van 6 km om kunst te gaan zien.
– Het strand is weliswaar een lijnvormig landschapselement maar structureert de bezoekers zeker niet langs een lijn (er zijn overal opgangen en mensen lopen vanuit hun vervoermiddel)
– Het weer werkt zeker in september niet altijd mee (de eerste dag was totaal verregend)

Auteur: Ernst Jan Stroes

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

Wie financiert leefstijl bij hartrevalidatie?

Pas op voor het kip-ei probleem. Wanneer partijen enthousiast zijn, maar eerst bewijslast vragen, kijk dan goed of je de middelen hebt om die bewijslast te leveren. En projecten gericht op preventie blijven [...]

Aan tafel met kennispartner MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics)

MOA is een expertise centrum voor marktonderzoek, onderzoek en analytics. Wij spraken met Wim van Sloten, directeur van de MOA en Berend Jan Bielderman, voorzitter van de MOA Profgroep Healthcare over de samenwerking tussen [...]

Aan tafel met kennispartner MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics)

MOA is een expertise centrum voor marktonderzoek, onderzoek en analytics. Wij spraken met Wim van Sloten, directeur van de MOA en Berend Jan Bielderman, voorzitter van de MOA Profgroep Healthcare over de samenwerking tussen [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

STUUR EEN BERICHT

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47

2017-10-05T15:38:53+00:00

Leave A Comment

Instituut voor Briljante mislukkingen