De intentie

De Italiaanse IJsmaker Spica ontwikkelde de voorloper van de Cornetto in 1959. Toen Unilever in 1962 bij Spica op bezoek ging was men zo enthousiast dat de Italiaanse ijsproducent direct werd overgenomen. Het voornemen was om de ijshoorn met vanilleroomijs succesvol door te ontwikkelen voor massaproductie.

De aanpak

Pas in 1985 werd de Cornetto zoals wij die nu kennen op de markt gebracht; een voorverpakt ijshoorntje, gemaakt van vanilleroomijs in een oubliehoorn, overgoten met chocoladesaus en bestrooid met stukjes hazelnoot, en…..een onbedoeld chocolade puntje onderin de ijshoorn.

Unilever besteedde jaren aan onderzoek en aanzienlijke investeringen om het productieproces aan te passen en het probleem van de chocoladepunt op te lossen.

Het resultaat

En dat lukte!
De vernieuwde hoorn, met een krokante obliepunt zonder chocolade werd met trots gelanceerd.
De consument echter, reageerde teleurgesteld. Die chocoladepunt was nu juist de extra traktatie bij de laatste hap.

De lessen

De verkoop daalde en er kwamen talloze klachten binnen.
Unilever besloot, alle onderzoek en investeringen ten spijt, om de chocoladepunt weer toe te voegen… dit vergde wederom een aanzienlijke aanpassing van de machines.

Verder:
De Cornetto staat in veel landen als jaren in de top 5 van de best verkopende ijsjes.

Auteur: Gerard

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

Wie financiert leefstijl bij hartrevalidatie?

Pas op voor het kip-ei probleem. Wanneer partijen enthousiast zijn, maar eerst bewijslast vragen, kijk dan goed of je de middelen hebt om die bewijslast te leveren. En projecten gericht op preventie blijven [...]

Aan tafel met kennispartner MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics)

MOA is een expertise centrum voor marktonderzoek, onderzoek en analytics. Wij spraken met Wim van Sloten, directeur van de MOA en Berend Jan Bielderman, voorzitter van de MOA Profgroep Healthcare over de samenwerking tussen [...]

Aan tafel met kennispartner MOA (Expertise Center voor Marketing-insights, Onderzoek en Analytics)

MOA is een expertise centrum voor marktonderzoek, onderzoek en analytics. Wij spraken met Wim van Sloten, directeur van de MOA en Berend Jan Bielderman, voorzitter van de MOA Profgroep Healthcare over de samenwerking tussen [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

STUUR EEN BERICHT

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47

2017-10-05T16:04:22+00:00

Leave A Comment

Instituut voor Briljante mislukkingen