De intentie

In 1999 ging Bitmagic van start, een van de meest ambitieuze Nederlandse internetbedrijven. Michiel Frackers trad aan als directeur. Frackers: “Bitmagic vond ik een leuk idee. Ik had zin om iets te beginnen met een klein bedrijf, van zo’n 30 tot 40 medewerkers. We moesten streven naar een marktwaarde van een miljard”.

Michiel Frackers werd bekend met het opzetten van Planet Internet. Frackers startte in 1995 een onderneming om een baan te hebben. Hij was, net als een paar vrienden, afgestudeerd als communicatiewetenschapper en werkeloos ten tijde van de recessie. Planet Internet groeide in korte tijd uit tot een zeer succesvolle internetprovider.

De aanpak

Het bedrijf, dat een paar miljoen gulden startkapitaal heeft gekregen, maakte grappige filmpjes en cartoons. De bedoeling was dat die uiteindelijk dagelijks door miljoenen internetgebruikers bekeken zouden worden. Het grote aantal gebruikers zou voor voldoende inkomsten uit advertenties zorgen om BitMagic winstgevend te maken.

Het resultaat

Uiteindelijk lukte het niet om van Bitmagic net zo’n succes te maken. Frackers: “Al onze adverteerders waren internetbedrijven, die gingen na de bubbel natuurlijk allemaal failliet. Wij dus uiteindelijk ook.”
Michiel Frackers: ” Ik had toen beter een jaartje niets kunnen doen, maar goed. Zelf doe ik nooit aan marktonderzoek. Ik heb zo’n algemene, ranzige smaak, dus wat ik leuk vind, wordt door anderen ook leuk gevonden. En Bitmagic vond ik een leuk idee. Ik had zin om iets te beginnen met een klein bedrijf, van zo’n 30 tot 40 medewerkers. We moesten streven naar een marktwaarde van een miljard. Mensen dachten dat ik gek was geworden. Maar ik was juist aan het downscalen: ik kwam van Planet Internet! Dat bedrijf was inmiddels heel veel waard.”

De lessen

“De grootste fout die we bij Bitmagic hebben gemaakt is dat we vanuit het product redeneerden. Dat zou ik niet zo snel meer doen. Nu ben ik veel meer op omzet gericht. Je gaat alleen maar failliet als je kosten hoger zijn dan je inkomsten. Bitmagic had op een veel grotere schaal geïntroduceerd moeten worden, maar daar had ik zelf juist helemaal geen zin in. Ik wilde klein beginnen.”

Verder:
Nadat hij hard onderuit ging met Bitmagic, kreeg Frackers mooie aanbiedingen vanuit de VS. “Om voor Google bijvoorbeeld de Europese markt te doen als managing director Europe. Uit Nederland kreeg ik nul aanbiedingen. In de VS werd gezegd: “Good! Now you’ve a little blood on the nose…” De jongens die de toppen en de dalen hebben meegemaakt, zijn de besten. Iedereen zegt dat je meer leert van je falen dan van je successen, dat is ook mijn persoonlijke ervaring. Maar in Nederland lijken we dat niet echt te menen.”

Bronnen: Column “Good! Now you’ve a little blood on your nose” Dialogues, Frans Nauta, Emerge.

Auteur: redactie IvBM

LAAT COMMENTAAR ACTER

ANDERE BRILJANTE MISLUKKINGEN

Winnaar Award Zorg 2016: Nieuw zorgtraject zonder patiënten door gebrek aan doorverwijzing

maart 14th, 2016|1 Comment

De intentie Veertig tot zestig procent van de mensen die worden verwezen naar de polikliniek van een ziekenhuis, blijkt somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (afgekort SOLK) te hebben. Deze mensen vinden in het ziekenhuis [...]

Mislukte schoonmaak Golf van Mexico

december 3rd, 2015|Reacties uitgeschakeld voor Mislukte schoonmaak Golf van Mexico

De intentie Men wilde door toevoegen van bepaalde chemicaliën de olie die in de Golf van Mexico terechtgekomen was als gevolg van het BP-ongeluk, verdelen in kleine druppeltjes, waardoor de afbraak sneller zou plaatsvinden. [...]

Nominatie Award Zorg 2013: Gezondere werknemers

september 18th, 2013|Reacties uitgeschakeld voor Nominatie Award Zorg 2013: Gezondere werknemers

De mislukking Wie een gerandomiseerde gecontroleerde studie wil beginnen naar het effect van complexe leefstijl-interventies, moet flink wat voorwerk doen. Zelfs als de opzet relatief eenvoudig lijkt. Het is de vraag of zo’n klassiek [...]

Waarom mislukken een optie is…

Neem contact op voor een workshop of lezing

STUUR EEN BERICHT

Of bel Paul Iske +31 6 54 62 61 60 / Bas Ruyssenaars +31 6 14 21 33 47

2017-08-01T09:12:19+00:00
Instituut voor Briljante mislukkingen

Instituut voor Briljante mislukkingen